E8400 + Gigabyte EP35-DS4 - Vilken processorkylare rekommenderas + klockning

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

E8400 + Gigabyte EP35-DS4 - Vilken processorkylare rekommenderas + klockning

Behöver en lista på kylare som passar och rekommenderas till mitt moderkort (och processor kanske). Har ingen koll :s

Undrar också om jag ska köra på Gigabytes klockningsgrejs i BIOS som heter C.I.A 2 eller manuellt.

Sen om överklockning. Har bara klockat en gång förr o det gick....inte så bra

Ställde in C.I.A 2 till Full Thrust och när jag kolla tempen direkt efter så låg CPU tempen på 95C!!! Trodde jag skulle få en hjärtattack! Laddade om min profil o trodde det ordna sig....nu låg tempen på 98C!!! Drog djupt efter andan och tog "Load BIOS Defaults". Nu låg tempen på det normala igen....

Efter den upplevelsen är jag lite nervös över att klocka...särskilt nu som HWinfo CPU Digital Thermal Sensor rapporterar 51C.

ITE IT87 18F rapporterar 46C.

Har inte städat processorkylaren på nåra år så kanske får göra det

Jag har läst de klistrade trådarna. Dock är det mycket mer jobb än vad andra sidor säger man ska göra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kör manuellt!

Ett lätt sätt är att ställa in den på 9x400FBS, 3.6GHz, sedan höja volten tills den klara av att boota och sedan fortsätta till den klarar allt utan att den låser sig/bsod. Du borde också sätta DRAM:FSB Ratio så att minnena stannar på 800MHz.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Minimupp:

Kör manuellt!

Ett lätt sätt är att ställa in den på 9x400FBS, 3.6GHz, sedan höja volten tills den klara av att boota och sedan fortsätta till den klarar allt utan att den låser sig/bsod. Du borde också sätta DRAM:FSB Ratio så att minnena stannar på 800MHz.

Så om den inte klarar att boota på standardVolt så kommer jag ändå alltid in i BIOS iaf utan att behöva köra batteritricket?

Minnesinställningen kände jag till. Har 800Mhz minne så det blir bra.

Sen PCI-Express på 101Mhz? För mig jag läste nåt om det....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]