Frågor om RAID1 och Windows 7

Permalänk

Frågor om RAID1 och Windows 7

OK, några frågor angående RAID! Idag kör jag Windows 7 Ultimate på en dator, och två av mina diskar körs i RAID1 (mjukvaru-RAID).

1, Om jag skulle formatera systemdisken och installera om Windows, kommer min RAID-konfiguration att behållas? Det är inte systemdisken som är RAID:ad så att säga. Måste jag göra något med diskarna innan jag installerar om?

2, Har Windows 7 Home Premium stöd för mjukvaru-RAID?

3, Skulle det gå att ta dessa två diskar som körs i RAID1 på en maskin och stoppa in dem i en annan dator som kör just Windows 7 Home Premium, eller sabbas RAID-konfigurationen helt då?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Entusiast

1, Jag hade inga problem med att blåsa systempartitionen. Det påverkade inte min RAID1 alls. Det är dock bäst att ta en backup om ändå för man vet aldrig vad som kan gå fel. När jag uppdaterade från XP till Windows 7 behövde jag inte göra något alls. Sjuan hittade RAIDen som om inget hänt. Jag använder moderkortets RAID-funktion så då ligger det ju djupare än operativsystemet.

2, Ja.

3, Det går inte att flytta diskarna i en RAID hur som helst. Det lär inte gå att flytta diskarna om de är mjukvaruraidade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det slog mig just, dessa två diskar är ju speglade. Går det inte att, säg "stänga av" RAID:en så att jag har två diskar med samma innehåll (eller iallafall EN disk med detta innehåll) och sedan bara spegla om? Bara grejerna är intakta så att säga. Jag har ingen möjlighet att göra backup på just de här sakerna, hm.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Klart du kan avRAIDa, diskarna är ju exakta kopior av varandra.
Att bara flytta en Win7-systempartition från en burk till en annan ger prob om det inte är exakt samma hårdvara. Nästa fråga är om M$ licensavtal tillåter detta.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Klart du kan avRAIDa, diskarna är ju exakta kopior av varandra.
Att bara flytta en Win7-systempartition från en burk till en annan ger prob om det inte är exakt samma hårdvara. Nästa fråga är om M$ licensavtal tillåter detta.

Gött, då löser det sig oavsett. Flytta systempartition har jag aldrig pratat om, och det är jag väl medveten om att man inte kan göra heller.. Men jag tackar för omtanken och alla svar! Nu vet jag vad som gäller.

Visa signatur

Dator.