raid 6, 3 diskar nere, är det kört?

Permalänk
Medlem

raid 6, 3 diskar nere, är det kört?

Finns det någon hejare på raid här inne?

Om man har en raid 6 array double parity och ingen hotswap, är det kört om 3 diskar går ner
samtidigt då? Är informationen man har på arrayn förlorad eller går den att rädda?

Om 2 diskar går ner så fungerar ju arrayn fortfarande men med sämre prestanda.
Men hur är det om 3 diskar går ner och arrayn går "offline".

Betyder det att all data är borta för alltid?
Eller kan de gå att rädda datan genom att stoppa in 3 nya och rebuilda?

Försökt läsa mig till vad "array/logical drive goes offline" innebär. Offline låter ju inte lika allvarligt
som totalt krashad men det kanske bara är ett finare ord flr krashad.
Förmodligen så är de väl kört men man vill ju våga hoppas, finns det någon som kan ge lite
klarhet i det här?

Permalänk

Offline innebär att raiden inte längre levererar ut diskdata.
Raiden har som sagt inte råd att tappa mer är två medlemmar.
Den är inkomplett utan ytterligare diskmedlem ur originaluppsättningen.

Har du möjlighet att stoppa tillbaka någon (några) av originaldiskarna och
försöka ge raiden en chans att reparera sig ?
Hur har du lyckats få /tillåtet tre diskar att falla ur utan åtgärd ?

Citat:

Do not force a drive ONLINE if it is offline .The controller will automatically make the drive online after a successful rebuild, if the drive goes offline, another rebuild must be performed to bring it online. Forcing a drive online if the controller has made it offline can cause serious data errors, and possible loss of the logical drive.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Offline innebär att raiden inte längre levererar ut diskdata.
Raiden har som sagt inte råd att tappa mer är två medlemmar.
Den är inkomplett utan ytterligare diskmedlem ur originaluppsättningen.

Har du möjlighet att stoppa tillbaka någon (några) av originaldiskarna och
försöka ge raiden en chans att reparera sig ?
Hur har du lyckats få /tillåtet tre diskar att falla ur utan åtgärd ?

Ok så rent tekniskt sett är inte arrayn krashad?

Jag har möjlighet att göra det. Har inte riktigt vågat mig på det bara.
Är det mest önskvärt att göra så ist för att tjacka nya diskar?

*Suck* Har varit riktigt riktigt klantig helt enkelt, inte haft alarm på och sen inte kollat upp
med jämna mellanrum så nu sitter man där man sitter.

Permalänk
Medlem

En ny disk lär ju inte hjälpa att stoppa i.. däremot en av dom gamla kanske du kan få liv i.

dessutom så mailar väll mdadm så fort något blir fel? Det gör den iaf för mig...

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen, det uppskattas verkligen.

Om jag förstått det rätt så är det helt kört om jag inte får igång en av de 3 failade diskarna och att ersätta med en ny hjälper inte.

Finns det några risker associerade med VILKEN av diskarna ja plockar ut och stoppar in igen eller spelar det ingen roll?
Tänkte ifalls någon av diskarna inte är lika allvarligt krashad som de andra så kan man ju testa att plocka ut den eller prioritera den först iaf.

Om ni orkar så finns en logg fil här: http://db.tt/cf4RdJF
Läs från feb 2010. Vilken skulle ni satsa på att dra ut?

Permalänk
Medlem

Först måste jag bara säga FY! Du har en raid 6:a men har inte aktiverat eller nonchalerat disk fail varningar! Disk 2 har ju varit nere i 1år, så den lär du inte ha mycket hjälp av. Disk 4 har varit nere i nästan 4 månader så den är inte heller mycket till hjälp, enda lilla hoppet står till disk 7. Disk 2 o 4 kan du byta hur som helst, då dom varit utanför raiden så länge så är dom inte till mycket hjälp. Du kan stänga ner servern, byta disk 2 till en ny och ryck/sätta tillbaka disk 7. Funkar inte det ( vilket är troligt) så är det typ Ibas som gäller= dyr läxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Först måste jag bara säga FY! Du har en raid 6:a men har inte aktiverat eller nonchalerat disk fail varningar! Disk 2 har ju varit nere i 1år, så den lär du inte ha mycket hjälp av. Disk 4 har varit nere i nästan 4 månader så den är inte heller mycket till hjälp, enda lilla hoppet står till disk 7. Disk 2 o 4 kan du byta hur som helst, då dom varit utanför raiden så länge så är dom inte till mycket hjälp. Du kan stänga ner servern, byta disk 2 till en ny och ryck/sätta tillbaka disk 7. Funkar inte det ( vilket är troligt) så är det typ Ibas som gäller= dyr läxa.

Japp jag vet, jag är sämst.
Plockade ur disk 7 och satte in den och fick tillbaka arrayn som nu är critical.
Så imorgon blir det att köpa 2 nya hårdiskar det första jag gör.

Men spelar det nån roll om man sätter in 1 i taget och låter den rebuilda eller spelar det ingen roll, man kan lika gärna byta båda 2 samtidigt? Tror det var det du mena men vill va absolut säker innan jag gör nått.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av abvmoose:

Japp jag vet, jag är sämst.
Plockade ur disk 7 och satte in den och fick tillbaka arrayn som nu är critical.
Så imorgon blir det att köpa 2 nya hårdiskar det första jag gör.

Men spelar det nån roll om man sätter in 1 i taget och låter den rebuilda eller spelar det ingen roll, man kan lika gärna byta båda 2 samtidigt? Tror det var det du mena men vill va absolut säker innan jag gör nått.
Tack för hjälpen

Byt du båda diskarna samtidigt. Men vore jag dig skulle jag inte ha servern igång över natten. Det frestar nog på disk 7 tillräckligt ändå när du ska köra en rebuild ( om du nu inte har Hot Swap) då är det nog bättre att ha den igång. Se till att ha så svalt du kan i runt diskarna speciellt disk 7 lär vara känslig för värme.

EDIT: Det är 3st diskar du ska köpa. När/om rebuilden funkar och är klar så ska du byta disk 7 med. Så det är i praktiken 2st rebuilds du ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

En ny disk lär ju inte hjälpa att stoppa i.. däremot en av dom gamla kanske du kan få liv i.

dessutom så mailar väll mdadm så fort något blir fel? Det gör den iaf för mig...

Glömt sätta upp mail rätt, eller glömma sätta root till ett riktigt alias så mailet går vidare...

Permalänk
Medlem

Allt löste sig iaf

Permalänk
Skrivet av abvmoose:

Allt löste sig iaf

Gött att det löste sig.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk

Tack för ett par svettiga minuters läsning, bättre spänning än nån deckare. Har själv haft ett par fallerade RAID:er, så jag kan relatera ><
Nåja, tror nån i framtiden ALLTID kommer sätta upp mail-varningar om diskarnas tillstånd i sin RAID-array nu

Ps. Bra "tajmat" med att köpa diskar ^^; (börjar fan bli löjligt).

Permalänk
Avstängd

Om det löste sig, kan du berätta lite hur du gjorde? Om någon i framtiden har samma problem och han googlar runt och hamnar här, så kan det vara bra om du berättar hur du löste problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Om det löste sig, kan du berätta lite hur du gjorde? Om någon i framtiden har samma problem och han googlar runt och hamnar här, så kan det vara bra om du berättar hur du löste problemet?

Samt om TS kommer börja ta backup?