Asus VG236HE - Stör reflektionerna mycket?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Asus VG236HE - Stör reflektionerna mycket?

Hade bestämt mig för Asus VG236HE när jag kollar nåra recensioner till som nämner att den är blank och reflekterar ljus kraftigt. Varken DigitalVersus eller FlatpanelsHD nämnde nåt om det så tänkte fråga er som har den hur mycket den reflekterar.

Jämför gärna olika bakgrunder (svart, SweC, olika spel) med olika mängd ljus i rummet (nattlampa, persienner nere/uppe) så man får en komplett bild av det.

Tänkte beställa från den danska affären (den som är högst upp på prisjakt).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Blanka skärmar har både för och nackdelar. Dom ger bättre färger och kontrast, men minsta lilla ljus kan förstöra bilden helt. Matta skärmar är de motsatta. Du får sämre färger och kontrast men slipper oroa dig för ljus. Jag avskyr blanka skärmar, och har du en bra skärm med matt yta så har du en total seger.

Om du ska ha en bra 3D monitor så rekommenderar jag nån av dessa skärmar

http://www.inet.se/artikel/2233491/lg-23-tft-w2363d-pf-120hz <--- LED med sjukt bra bild
http://www.inet.se/artikel/2203728/acer-tft-23-6-gd245hq-120h...

Inet har dessutom fri frakt för Sweclockers medlemmar.

Här kommer några exempel på blanka vs matta

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

LGn sjukt bra bild?

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh!?

Permalänk
Medlem

Blanka skärmar är ett jävla helvete.
Skulle aldrig köpa en blank skärm.
Enda jag inte saknar från CRT dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

LGn sjukt bra bild?

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh!?

Ja, för att vara en TN panel så är bilden jävligt bra. Kanske inte samma bra bild som på IPS, MVA och PVA, men det finns inga såna paneler för 3D skärmar. Enda nackdelen med LGn är väl ghosting, men de lider alla 3D skärmar mer eller mindre av.

Nu har jag inte testat Acer skärmen personligen, men den har fått bra kritik. Däremot har jag testat 3D skärmar från Viewsonic, LG, Samsung och nu allra senast BenQ, och jag upplevde LGn som bäst. Sämst va utan tvekan BenQ som led av onormalt mycket backlight bleeding, så vad du än gör, håll dig borta från BenQ.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, för att vara en TN panel så är bilden jävligt bra. Kanske inte samma bra bild som på IPS, MVA och PVA, men det finns inga såna paneler för 3D skärmar. Enda nackdelen med LGn är väl ghosting, men de lider alla 3D skärmar mer eller mindre av.

Nu har jag inte testat Acer skärmen personligen, men den har fått bra kritik. Däremot har jag testat 3D skärmar från Viewsonic, LG, Samsung och nu allra senast BenQ, och jag upplevde LGn som bäst. Sämst va utan tvekan BenQ som led av onormalt mycket backlight bleeding, så vad du än gör, håll dig borta från BenQ.

Jag tror jag blev kär i dig!

Jag har Acern, jag har även Viewsonicen i huset. Just 3D har jag inte testat, men Viewsonicen och Acern är hyffsat lika färgmässigt. Bara att Acern har mycket mindre blb. Av de du testat har ju Digitalversus faktiskt funnit att LGn är bäst också. Men den har ju inga värstingar att tävla mot direkt. Bäst av de där efter LGn är ju de två jag nämner, och de är ytters mediokra.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Blanka skärmar har både för och nackdelar. Dom ger bättre färger och kontrast, men minsta lilla ljus kan förstöra bilden helt. Matta skärmar är de motsatta. Du får sämre färger och kontrast men slipper oroa dig för ljus. Jag avskyr blanka skärmar, och har du en bra skärm med matt yta så har du en total seger.

Om du ska ha en bra 3D monitor så rekommenderar jag nån av dessa skärmar

http://www.inet.se/artikel/2233491/lg-23-tft-w2363d-pf-120hz <--- LED med sjukt bra bild
http://www.inet.se/artikel/2203728/acer-tft-23-6-gd245hq-120h...

LG:n har dock inte LED, står fel på inet.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Blanka skärmar är ett jävla helvete.
Skulle aldrig köpa en blank skärm.
Enda jag inte saknar från CRT dessutom.

Grejen är att reflektioner inte var ett så stort problem med CRT-skärmar jämfört med platta skärmar med blank yta.
CRT-skärmarna hade nämligen (med kanske vissa undantag) en antireflektionsbehandling på glasytan.
Vet inte varför man inte kunnat återskapa det på de platta skärmarna. Har nog att göra med kostnader. En glasskiva kostar nog lite pengar trots allt samtidigt som den är tung och kräver en rejäl infästning. Så istället kör de på nåt billigt plastmaterial.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

....
. Sämst va utan tvekan BenQ som led av onormalt mycket backlight bleeding, så vad du än gör, håll dig borta från BenQ.

Bra att du letade fram lite bilder, men alltså, blödande bakgrundsbelysning är något som varierar från exemplar till exemplar. Självfallet kan vissa modeller vara meer eller mindre drabbade, men det är svårt att veta någonting om såvida man inte har sett ovanligt många klaga på det på diskussionsforum eller jobbar på ett företag som får ta emot returer. Att ett enskilt företag fått in många returer av någon vara behöver egentligen inte betyda mer än att de fick in en dålig batch.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

kul med bilder på blanka vs matta skärmar. Finns inte på kartan att jag skulle köpa en matt skärm när man ser vilka dassiga färger och dåligt djup det är i dom. Förhoppningsvis är dom lite bättre än bilderna. En rätt placerad blank skärm med rätt jussättning är oslagbar.

Permalänk
Medlem

Oslagbar hur, på att visa överdrivna färger? Ja.
Jag är en som inte gillar överdrivna färger så matt alla dagar för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

kul med bilder på blanka vs matta skärmar. Finns inte på kartan att jag skulle köpa en matt skärm när man ser vilka dassiga färger och dåligt djup det är i dom. Förhoppningsvis är dom lite bättre än bilderna. En rätt placerad blank skärm med rätt jussättning är oslagbar.

Nu va ju alla skärmar jag la upp från laptops och bara där för att visa dom störiga reflektionerna. Laptop-skärmar går inte att jämföra med stationära skärmar. Laptops har en energiförbrukning att anpassa sig efter och företagen väljer alltså energisnålt före kvalité. Jag vet ingen designer-skärm som har blank yta och det finns anledningar för det. Vi har i stort sätt bara skärmar från Eizo och Dell på jobbet och ingen av dom har en blank yta, för man kan inte riktigt lita på färgerna man ser på en blank skärm. Så nej, en rätt placerad blank skärm är inte oslagbart. En blank skärm existerar inte ens för en designer då dom är på tok för opålitliga. Men det är väl som med allt här i livet, en delad uppfattning. Vissa ser blanka skärmar som bättre, och vissa upplever dom som lyxigare tom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gender Bender: Bra inlägg me bilder o så! Dock ser den första matta skärmen otroligt kass ut så undrar om det är en rättvis jämförelse :/

Kul att LGn är bäst. Då vet man att man inte gör ett kasst val iaf.

Fast hur står den sig mot Acern tro..?

Enligt nån sajt så är Acern kass. Sen var firmwaren buggad vilket de inte hade fixat efter 6mån(!)

Jämförelse mellan Acer GD245HQ och LG W2363D
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=38&mo1=631&p1...

Vissa tester har de inte kört Acern i eftersom de inte använde de testen då. Men annars så vinner Acern det mesta förutom jämnheten. Acern är som en kulle där mitten och kanterna skiljer sig nåt enormt.
Sen i "subjektiv jämnförelse" så verkar Acern lite bättre. Är nåt grönt där nere på LGn....

Fast jag har märkt att jag försöker övertyga mig själv med att gå på LGn. Hjärnspöken Hjälp mig få bort de

Vet inte om det blir bra att ha Asusen i och med att jag har en nattlampa tänd när det blir mörkt o utan den är skärmen det enda som lyser o irriterar ögonen.

Detta är TREDJE gången jag skriver samma jädra inlägg. Har inte säkerhetsnyckel enligt forumet....så äter forumet upp posten också!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen aldrig välja en blank skärm på jobbet heller, men hemma är det nöje. Animerad grafik ger sig bättre på en blank skärm tycker jag. Jag vet inte var man placerar Apples skärmar men inte är dom matta direkt, det finns nog en och annan grafiker som jobbar bakom en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Jag skulle personligen aldrig välja en blank skärm på jobbet heller, men hemma är det nöje. Animerad grafik ger sig bättre på en blank skärm tycker jag. Jag vet inte var man placerar Apples skärmar men inte är dom matta direkt, det finns nog en och annan grafiker som jobbar bakom en sån.

Blanka skärmar kan säkert lämpa sig bättre för vissa projekt. T.ex. reklamaffischer för busskurer, där man måste ha överseende med reflektioner. Jag har dock aldrig sysslat med såna projekt så jag har ingen aning faktiskt. Vi hade 2st LED Cinema skärmar förut men båda blev utbytta ganska fort då ingen orkade jobba med dom. Kontoret är väldigt upplyst så det funkade helt enkelt inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Fel länk.

http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=38&mo1=631&p1...

Du hade tagit en 60Hz skärm.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB