Permalänk
Medlem

Billiga SSD

Hur bra/dåliga är dom billigaste SSD-diskarna?
Funderar på att byta ut min nuvarande HDD i min lilla mediadator. Det enda som är installerat är XBMC-live så det krävs inte speciellt mycket utrymme.
Sneglade lite på dom billigaste diskarna på 8-16GB för 300-400 kr.
Är dom något att ha?

Övrig info:
Zotac ITX-kort
250GB 3,5" HDD (bytas ut)
2GB minne
Tittar väl i snitt två gånger i veckan på film.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

varför inte ett USB minne ? XBMC laddar väl inte ändå saker hela tiden from driven? kan inte tro du har filmerna på den datorn om du skall köra på 8-16gb SSD

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Bra fråga...USB-minne, det har jag faktiskt inte tänkt på. Det borde ju fungera lika bra.
Blir att googla lite för att se hur man går till väga.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Installerade XBMC på ett USB-minne, provade först på ett 4GB men det gick inte så jag bytte till ett 8GB och fick igång det.

Men FY F*N vad segt det går att starta upp...efter att Zotac-loggan försvunnit är TV:n svart i minst 1,5 minut innan XBMC-loggan kommer fram då tar det ca.20sek tills den är klar.
Jag trodde först att det var något fel men tänkte att jag väntar väl en stund innan då det är första gången jag startar sedan installationen men det är likadant varje gång jag provar.

Provade koppla in en vanlig skärm som går i viloläge efter 5sek om den inte får signal men den stängde aldrig av så datorn skickar en svart bild i 1,5 minut.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem

USB-minne är ju öht inte gjort för OS eller höga hastigheter. Med USB2 kommer du kanske upp i 1/7-1/10-del av en bra SSD på s-ata, som också är totalt överlägsen för random access pga egen controller med optimerad firmware mm. Även med USB3 kommer du aldrig hamna ens i närheten av en SSD.
USB är dessutom interrupt-styrt och tar en rejäl dos CPU-kraft medan s-ata är DMA utan större inblandning av CPUn. Som natt och dag. Hade en USB-sticka fungerat skulle SSD inte behövts.

Edit: Troligen har inte alla USB-stickor wear leveling, så livslängden kan påverkas negativt.

Tillägg+rättelse
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Hur bra/dåliga är dom billigaste SSD-diskarna?
Funderar på att byta ut min nuvarande HDD i min lilla mediadator. Det enda som är installerat är XBMC-live så det krävs inte speciellt mycket utrymme.
Sneglade lite på dom billigaste diskarna på 8-16GB för 300-400 kr.
Är dom något att ha?

Övrig info:
Zotac ITX-kort
250GB 3,5" HDD (bytas ut)
2GB minne
Tittar väl i snitt två gånger i veckan på film.

Kingstons S100 serie ska vara hyffsad enligt den lilla information jag kunnat hitta. Inte i närheten av att vara i samma klass som moderna/större/dyrare diskar men bör kunna fungera hyffsat. Har ingen aningen om hur det är med de problem som plågade tidiga ssd:er (långsamma slupmässiga skrivningar som fick systemet att "pausa" någon sekund här och där). Oavsett så kommer det antagligen att vara betyligt bättre än ett usb-minne.

Skrivet av MultiMan:

Edit: Det finns ingen wear-leveling på USB-stickor heller så livslängden kommer bli kort.

Skriver som du brukar göra...källa på det? Hade för mig att all flashbaserad lagring hade wear leveling, inklusive usbminnen, minneskort mm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Skriver som du brukar göra...källa på det? Hade för mig att all flashbaserad lagring hade wear leveling, inklusive usbminnen, minneskort mm.

Ok, jag omformulerar (och ändrar tidigare skrivning) ;): Inte alla USB-stickor har wear levelling, eller hade iaf inte tidigare. Antagligen en kostnadsfråga. Stickan måste ju ha egen kontroller och firmware á la SSD för att kunna utföra någon wear leveling värd namnet. Hittar du underlag för att alla har väl fungerande wear leveling idag är jag tacksam.

Det var svårt tidigare att få information om hur det stod till mellan olika tillverkare.

Jag har googlat men ska leta vidare själv givetvis. Har jag helt fel, ändrar jag mig gärna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ok, jag omformulerar (och ändrar tidigare skrivning) ;): Inte alla USB-stickor har wear levelling, eller hade iaf inte tidigare. Antagligen en kostnadsfråga. Stickan måste ju ha egen kontroller och firmware á la SSD för att kunna utföra någon wear leveling värd namnet. Hittar du underlag för att alla har väl fungerande wear leveling idag är jag tacksam.

Det var svårt tidigare att få information om hur det stod till mellan olika tillverkare.

Jag har googlat men ska leta vidare själv givetvis. Har jag helt fel, ändrar jag mig gärna.

Har samma problem, svårt att hitta konkret information...hittar en hel del spekulationer men hittar inget påtagligt från helt trovärdig källa. Men man kan nog sammanfatta det med att en ssd högst troligen är bättre på det, men att åtminstone en del (de flesta?) usb-minnen också har någon form av grundläggande wear leveling.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det gick bättre än förväntat att installera OS på en USB-sticka. Jag använde Ubuntu 10.10 64-bit som installerades på en DataTraveler 100 G2. Den klarade ~26 MB/s i läsning och ~1 ms i accesstid när jag testade den (skrivningar vet jag inte). Den bootar ungefär lika snabbt som den gamla hårddisken som fanns innan (skälet till att jag bytte var att hårddisken väsnades och för att spara ~10 W ungefär). Jag har inte märkt av någon extrem slöhet när jag rotade runt i Ubuntu's skrivbord och installerade/avinstallerade en del efter huvudinstallationen. Iofs så ska den ändå bara köra BOINC och inget annat.

Men det är så klart väldigt viktigt med "partition alignment" som vanligt (som jag fattat det så ska Ubuntu 10.04 eller senare fixa det automatiskt tror jag) och sen finns det ju en del andra tips för att snabba upp prestandan. Själv valde jag ext4 som filsystem. Jag kör även med "noatime" (skriver inte ned datumet varje gång filen läses tror jag). Jag har även en liten växlingsfil på den men har man tillräckligt med minne så används den knappt alls (det går iofs att ändra "swappiness" om man vill).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag installerade XBMC-live 10.0 på USB-stickan och det mår mycket långsammare att starta upp från den än med min gamla hårddisk.
Jag han inte haft tid att undersöka men det känns som att det går 1,5 minut utan att det händer något överhuvudtaget.
Jag upplever inte att det går segt på något sätt när XBMC väl startat.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Creedo:

Jag installerade XBMC-live 10.0 på USB-stickan och det mår mycket långsammare att starta upp från den än med min gamla hårddisk.
Jag han inte haft tid att undersöka men det känns som att det går 1,5 minut utan att det händer något överhuvudtaget.
Jag upplever inte att det går segt på något sätt när XBMC väl startat.

Det låter ju mer som om BIOS letar/väntar på något. Deaktiverade du HD-kontrollerna när du ändå inte har något inkopplat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej det gjorde jag inte. Får kolla det.
Jag kollade bara boot-ordningen och när det bara fanns USB och CD/DVD där så antog jag att den inte skulle bry sig om HD:n

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem

Ett moderkort kontrollerar givetvis alla enheter som är aktiverade. En del BIOS kan säkert undra om det helt saknas vanliga HDs på en specifik kontroller. Många extrakontrollers (om man har moderkort med flera kretsar) brukar ha en time-out tid som den inväntar att diskar ska hinna komma igång. Hur lång tid varierar. Har man inget inkopplat på de kanalerna vinner man oftast boot-tid på att deaktivera dessa.

Vissa moderkort jag haft har tagit en lång stund för att vänta ut startande HDs, även om 1,5min låter som en väldigt lång tid. Har du mätt? 30s är nog det längsta jag upplevt, vad jag kan minnas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte tagit tid. Hade bara en vanlig analog klocka utan sekundvisare i rummet som jag satt och sneglade lite på men jag kan med säkerhet säga att det är över en minut. Jag ska kolla exakt i kväll hur länge det tar. Även kolla inställningarna i BIOS.

Uppdatering:
Tog tid på uppstarten. Från att jag tryckte på on-kappen till att jag var helt inne i XBMC tog det 2 minuter och 35sekunder...
Den tid det var helt svart i rutan var ca. 1min och 50sek.
Disablade även S-ATA i bios, ingen skillnad.

Tagit tid på uppstarten
Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |