Hur vinna enklast om terran flyttar sitt första CC till ön på Scrap Station?

Permalänk

Hur vinna enklast om terran flyttar sitt första CC till ön på Scrap Station?

Hade ett game häromdagen (i silver), ZvT där jag märkte tidigt att motståndaren flyttat sitt första command center till ön uppe i mitten. Jag var rätt lugn eftersom jag direkt visste att jag skulle vinna genom att expandera ohotat över hela kartan och köra en väldigt ekonomisk start. Snart kunde jag bygga ett enormt mutalisk/corruptor-moln. Det jobbiga var att han tidigt byggde väldigt många missile turrets runt ön. Så det var svårt att anfall med flygande (även broodlords som jag från början tänkte mig). Hans vikings pokade ut så fort jag försökte något, och de har ju längre räckvidd än mutaliskerna så jag kunde aldrig göra så mycket. Den här matchen pågick mycket längre än den borde. Jag visste att jag inte kunde förlora men jag hade lite svårt att avgöra också. Iaf avgöra snyggt som jag ville. Jag hade lite dålig koll på hur jag skulle klara mig om jag verkligen committade till en fullskalig attack med flygande. Till slut var det ändå det jag gjorde.

Men jag undrar, hur skulle ni gjort om ni insåg tidigt att han flyttat till ön och inte kände för o spela 30min+ ? Jag funderade lite på nydus network och sådär men blev (felaktigt) lite avskräckt av alla turrets och vikings (samt sensor tower, så gick ju inte att överraska) så jag vågade inte flyga in med overlords/overseers. Det kunde jag såklart gjort insåg jag i efterhand. En annan sak som jag insåg var att jag kunde använt mina infestors för att lobba över några infested terrans, de når precis över till ön. Men ja, vad är det enklaste/snabbaste sättet att vinna? Det hela kändes lite löjligt. Min ekonomi var ju.. stark (7 baser mot en).

Permalänk

Först mass expat, sedan skulle jag skaffat mass overlords och banelings å droppat dem över hans bas, inte för att det är bäst, men för att jag kan!

Annars, mass broodlords å corruptors.

Permalänk

Haha, det låter som ett jävligt roligt sätt att vinna

Permalänk

Vet inte om man verkligen kan vinna så snabbt. Om han gör som du sa och bygger turrets/vikings så blir det väldigt svårt att ta sig fram. Skulle också ha massexpat och techat så snabbt jag kunde till overlorddrops och mass ling/bling och gjort en all in.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk

Ok. Hans ö var rena Nordkorea för mig, jag hade lite insyn och han kunde ha massförstörelsevapen.

Man kunde kanske ha gjort ett drop/nydus worm samtidigt som man gick in med några broodlords, han kan ju inte hantera mark- och luftangrepp samtidigt. Men jag hade aldrig fixat den micron. Och optimal enhet att skicka med droppet hade kanske varit hydralisker för att kunnda skjuta på hans vikings oavsett vad han väljer att göra med dem.

Permalänk

Äsh, om han sätter sig på ön finns det inget han kan göra. Han kommer vara fast där och du kan expa hur du vill. När hans pengar tar slut vinner du. Spelar ändå ingen roll med denna tråd för du kommer inte råka ut för det så ofta att det blir ett problem för dig.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

För att vinna tidigast möjligast så är det till att satsa på massdrop, alternativt fakea en drop och skicka in nydus i kallibaliken. Dyrt, osnyggt och ganska vanskligt. För att safea ska du göra som du efterklokade i första posten, kasta infested från egna ön. Finns inget som kan kontra masscasters när de väl är igång. Tar dock sådan satans tid att få fram många infestors :/

Btw, får vi replayen? :3

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om något är sjukt svårt att anfalla är det antagligen en bättre idé att anfalla något annat istället tänker jag. Han lär ju satsat resurser på att försvara den där ön, likt en nybörjare med alla sina trupper på madagaskar i risk.

Permalänk
Medlem

Min första reaktion hade blivit - jahoo, han ger mig hela kartan, expandera! Scouta efter proxyies och omringa hans bas med overlords för att se drops och proxiebaracker. Skaffa mutas och en overseer (för att döda banshees) och han är helt instängd.

Så han är fast på sin ö. Allt du då behöver göra att macra (som i att ta minst 2 expos) och så snabbt som möjligt skaffa broodlords medans du hindrar drops och dödar vikings med mutas. Du skulle säkert om du ville också bara kunna techa upp till lair och researcha drop&speed, hans armé kommer vara mkt mindre än din om du har skaffat några expos.

Du får lätt upp broodlords inom 20 min vad han än gör, då är det gg.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig några gånger att Terran kört den varianten. Då är det bara att fritt expa och köra hardcore makro. Man får akta sig för drops bara så lite försvar får man ha. Sedan är det bara att köra Broodlords och Curroptors (om han går viking mot dina BL).

Permalänk
Avstängd

Mass muta, 4base mutas eller nåt, bara massa dom kosntant, han kommer ha en bas, du kommer ha...alla, ling muta, ling för mapcontroll om han försöker droppa,

Permalänk
Skrivet av Alakai:

För att vinna tidigast möjligast så är det till att satsa på massdrop, alternativt fakea en drop och skicka in nydus i kallibaliken. Dyrt, osnyggt och ganska vanskligt. För att safea ska du göra som du efterklokade i första posten, kasta infested från egna ön. Finns inget som kan kontra masscasters när de väl är igång. Tar dock sådan satans tid att få fram många infestors :/

Btw, får vi replayen? :3

Jag kan eventuellt posta reprisen imorgon (om den finns kvar). En grej jag märkte när jag testade lite var att det inte går att kasta infested terrans från vänstra sidan av scrapstation till ön. Man når bara från högra sidan, så jag skulle vilja kalla kartan obalanserad!

Permalänk
Medlem

1) Flyg in med tomma overlords och häll ut creap, även kallat "äckel" enligt sc1 manualen.
2) Droppa mass queen och mass drones
3) Bygg 50 spines och hoppas motståndarens dator är bra nog för att avnjuta det hela i fps > 5

eller

1) Bygg ca 200 overlords
2) Flyg in med 150 tomma och häll ut creap, även kallat "äckel" enligt sc1 manualen.
3) Droppa vad du vill i creap-regnet och hoppas motståndarens dator är bra nog för att avnjuta det hela i fps > 5

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Jag kan eventuellt posta reprisen imorgon (om den finns kvar). En grej jag märkte när jag testade lite var att det inte går att kasta infested terrans från vänstra sidan av scrapstation till ön. Man når bara från högra sidan, så jag skulle vilja kalla kartan obalanserad!

Ja, det där är lite mysko. En mirror med sådana enkla flaws. Man tycker att det borde upptäckts långt tidigare under betan. Måste finnas en rationell förklaring.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

kanske lite gammalt nu men ifall du scoutar det tidigt vilket du borde göra på scrap med din första OL, 1base nydus och sen storma med lings vore nog det första jag skulle göra, funkar inte det så gå exp eller bara tänka "aja bara ett ladder game whtvr"

Visa signatur

dosdead#639 - Z - I opened with 3 ghost academy and transitioned into losing my whole fucking base!

Permalänk
Medlem

Han får ju slut på mineraler efter mindre än en kvart, medan du har hela kartan för dig själv. Om han dessutom byggde ett dussin turrets så ryker ju massor av hans mineraler där också. Du kan lätt maxa en armé på under 30 minuter, speciellt om han bara turtlar. Sen kan du slänga units på honom konstant.

Att du går på en ekonomisk förlust är skit samma, eftersom han inte har råd att bygga upp sin styrka igen samtidigt som du har resurser i överflöd.

Permalänk

Jo, helt rätt. Jag scoutade det tidigt. Macrade som fan, men fegade lite för att kasta bort för mycket enheter ändå. Men det var ändå så jag vann till slut ju. Jaja, gammal tråd, och eftersom vi inte har någon repris att diskutera så kan vi släppa det nu.

Permalänk
Medlem

låt han ha ta den lilla ön så får du ha den stora för dig själv!
Se till att expa och fixa en stark ekonomi, hans möjlighet ute på ön är väldigt minimala. För han ska få plats med alla sina byggnader där, och ska han göra något sort så behöver han massa supplydepots vilket tar en jäkla massa plats. Sen ska han ha produktionsbyggnader som också behöver utrymme.
Så spela ut han bara!

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Den här tråden kommer aldrig dö

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.