SE UPP!!! ASUS garanterar INTE 3 års fabriksgaranti på sina grafikkort.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är problemet, alla tillverkarkare har ungefär samma sorts garantiregler..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jag har faktiskt uppmärksammat denna text.

"Warranty period may differ regionally" = Garantiperioden kan variera lokalt

Exakt. Blanda nu inte ihop garanti (tillverkarens åtagande som kan ändras när som helst) och reklamationsrätt (lagstadgad men med bevisbördan på kunden efter de första sex månaderna).

Skrivet av anon162230:

Hos butiken där grafikkortet såldes stod det 36 månaders garanti och på ASUS hemsida står det 36 månaders garanti.

Det står däremot inget om att man ska ta hänsyn till övriga köpvillkor hos lokala butiker eller att ASUS egen tillverkargaranti endast gäller förste köparen.

Nej, det är klart att om jag köper något från Inet så behöver jag ju inte bry mig om deras köpvillkor, det är väl självklart! Och ett sådant litet dumt faktum som att svenska lagar står över utländska företags villkor för produkter sålda i Sverige är väl ändå bara trams?

Skrivet av anon162230:

De påpekar faktiskt följande angående deras egna förlängda garanti:

"For service during extended warranty coverage, please contact point of purchase."

Exakt. Garanti i Sverige gäller mellan ÅF och första kund, inte mellan tillverkare och senare ägare om detta inte specificerats vid köpet.

Skrivet av anon162230:

Men jag kan inte lämna in grafikkortet där för att det står i den datorbutikens köpvillkor att de inte tar emot varor från andrahandsköpare.

Helt ok. Se föregående svar.

Skrivet av anon162230:

Därför tycker ASUS alltså att de inte behöver uppfylla sina fina garantiåtaganden som de så dyrt och heligt lovar på sin hemsida.

Löjligt helt enkelt.

Nej, helt i enlighet med lagen. Se ovan.

Det finns bara en sak att vara upprörd över här och det är folks okunskap. Köper man begagnat tar man en risk, så enkelt är det!

Tänk vad lätt det hade varit att gå in på Konsumentverkets hemsida och läsa på lite om garantier och reklamationsrätt innan du började gorma i den här tråden. Asus har inte gjort något fel, datorbutiken har inte gjort något fel, säljaren har inte gjort något fel. Det är bara en person som gjort något fel, gissa vem?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Exakt. Blanda nu inte ihop garanti (tillverkarens åtagande som kan ändras när som helst) och reklamationsrätt (lagstadgad men med bevisbördan på kunden efter de första sex månaderna).

Nej, det är klart att om jag köper något från Inet så behöver jag ju inte bry mig om deras köpvillkor, det är väl självklart! Och ett sådant litet dumt faktum som att svenska lagar står över utländska företags villkor för produkter sålda i Sverige är väl ändå bara trams?

Exakt. Garanti i Sverige gäller mellan ÅF och första kund, inte mellan tillverkare och senare ägare om detta inte specificerats vid köpet.

Helt ok. Se föregående svar.

Nej, helt i enlighet med lagen. Se ovan.

Det finns bara en sak att vara upprörd över här och det är folks okunskap. Köper man begagnat tar man en risk, så enkelt är det!

Tänk vad lätt det hade varit att gå in på Konsumentverkets hemsida och läsa på lite om garantier och reklamationsrätt innan du började gorma i den här tråden. Asus har inte gjort något fel, datorbutiken har inte gjort något fel, säljaren har inte gjort något fel. Det är bara en person som gjort något fel, gissa vem?

Var står det att det bara gäller första köparen och inte varan man köpt detta inte för att vara dum mot någon utan bara nyfiken ,det någon läser på ett sätt läser någon annan på ett annat sätt och jag har alltid fattat det som att varan har sin reklamationstid eller garanti tid tiden ut, sen om asus lämnar längre tid så kan de sätta vilkoren på den extra tiden som de vill , har kanske fel men vill gärna läsa det någonstans där det står tydligt att det bara gäller en person.Sen gäller väl vart lands lagar o regler och vill de inte följa dem så får de väl inte sälja där eller ?.

mvh Mikael J

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk

Många verkar tro att garanti på nått sätt är lagstadgat och alltid ser ut på ett vist sätt..

Personligen så tycker jag att en garanti ska följa med varan men det har ingenting att göra med vad man tycker tyvärr..

Eftersom jag inte har så stor kunskap om just köp av begagnade varor så gogglade ja lite snabbt..

En begagnad vara som är köpt av ett företag har säljansvar till kund och konsumentköplagen gäller..
Begagnad vara köpt av privatperson omfattas inte av konsumentköplagen ..

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Såna här frågor är oftast rätt enkla att finna svar på..

Men vad frågan till slut handlar om är datorbutikens ovilja att ersätta ett grafikkort på garantin när kortet bytt ägare ?

Detta är helt i sin ordning eftersom de får ange vilka krav de vill.

Möjligtvis skulle det ha varit bättre information ...

Min tanke var att de bara är att reklamera varan...Men av vad jag lyckats snabbgoggla så verkar inte så vara fallet.
Utan ska man då reklamera så ska man göra det inom en vecka och till personen som sålt grejen ..
Man verkar alltså inte ens ha rätt att reklamera varan till butik eller återförsäljare..

Såå..Begagnad vara köpt av privatperson som kostar mer än nån hunka är nono..

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att inte biltillverkarna följer datortillverkarnas tillämpningar av garantier
då det kan bli dyrt för ägaren som köpt bilen i andra hand , själv har jag fått lagat ett par
saker på min 9/3 aero 02 innan garantin gick ut och då är jag 3 ägaren av bilen.

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk

Mmm..

Men även när det gäller bilköp så är det olika regler om du köper av bilfirma eller privatperson.
Inte alls samma skydd om du köper av privatperson.

Sen verkar det som att det är "standard" när det gäller bilar att garantin följer med bilen och fungerar om man ställer upp på kraven som företagen ställer.

Nu var de bara ford ja hittade svar på när ja snabbkollade.

Som sagt så är de upp till företagen vilka villkor de har.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag köpte bilen privat,sen klart de har olika krav för man kan ju inte behandla
saker och ting hursomhelst men inom ramen de brukar ha typ 3 år eller 5000 mil får ju inte
överskridas om nu motorn går i sönder eller så,oavsett hur många ägare som haft bilen innan
så gäller garantin.Tycker det saknas en tydlig linje ifrån åf till tredje part och att det inte
gäller varan i vilket fall som.Då menar jag inte de regler affären sätter utan ifrån konsumentköplagen,
tycker det blir en gråzon där, kanske bara jag som tycker det men men.Allt går ju att lösa när man köper
begagnat bara att man kommer överens med den man köpte sakerna av att de ställer upp
med att skicka in om de går i sönder men lite tråkigt att det skall behövas.
Nä nu skall det sovas så ha det så bra o sov gott allihopa.

Mvh Mikael J

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJs:

Var står det att det bara gäller första köparen och inte varan man köpt detta inte för att vara dum mot någon utan bara nyfiken ,det någon läser på ett sätt läser någon annan på ett annat sätt och jag har alltid fattat det som att varan har sin reklamationstid eller garanti tid tiden ut, sen om asus lämnar längre tid så kan de sätta vilkoren på den extra tiden som de vill , har kanske fel men vill gärna läsa det någonstans där det står tydligt att det bara gäller en person.Sen gäller väl vart lands lagar o regler och vill de inte följa dem så får de väl inte sälja där eller ?.

mvh Mikael J

Jösses, det där var inte lätt att läsa. Glöm inte att sätta ut en punkt då och då!

För att svara på frågan i första satsen: se Konsumentverkets hemsida. T.ex. här:

Citat:

Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?
Svar:

Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Som andra redan påpekat är det helt upp till tillverkarna att bestämma villkoren för garantin. Många biltillverkare låter garantin följa bilen upp till en viss körsträcka eller ålder, oavsett om det är första ägaren eller sjunde. I andra branscher är garantin ett åtagande från tillverkarens sida gentemot den ursprungliga kunden och i vissa branscher finns ingen garanti alls.

Den "tydliga linje" som du, MJs, efterfrågar finns faktiskt: ÅF har inget ansvar för produkten om den har sålts vidare av ursprunglig ägare om inget annat avtalats. Se ovanstående länk till Konsumentverket.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tror dessvärre att detta fenomen gäller alla märken utom kanske EVGA och XFX. Det är en risk man får ta när man köper beggat. Det är därför jag aldrig köper något dyrt i andrahand, utan mestadels ligger under tusingen.

XFX hanterar inga garantiärenden från kund eftersom de inte säljer direkt till privatpersoner. I Europa är det återförsäljaren som sköter det, så garantin måste gå via första köparen. Tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

XFX hanterar inga garantiärenden från kund eftersom de inte säljer direkt till privatpersoner. I Europa är det återförsäljaren som sköter det, så garantin måste gå via första köparen. Tyvärr.

Är du helt säker? Jag kontaktade dem när fläkten på mitt 4870 gått sönder och datorbutiken kånkat. Fick fraktsedel och allt, och när jag skickade kortet var ett nytt redan på väg till mig. Är det någon ny policy dom har?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdancer:

Är du helt säker? Jag kontaktade dem när fläkten på mitt 4870 gått sönder och datorbutiken kånkat. Fick fraktsedel och allt, och när jag skickade kortet var ett nytt redan på väg till mig. Är det någon ny policy dom har?

Bara att söka och läsa själv, precis som jag gjorde nu:

http://xfxforce.com/en-gb/help/support/warrantyinformation.as...

"WARRANTY INFORMATION

XFX warrants that the Product shall conform to and perform in accordance with published technical specifications and the accompanying written materials, and shall be free of defects in materials and workmanship. XFX does not sell its Product directly to the consumer therefore the warranty for XFX Products remains the responsibility of your reseller where you purchased the Product.

This warranty offered by XFX to its Resellers is limited to the repair and/or replacement, at XFXs discretion, of defective or nonconforming Product, and XFX shall not be responsible for the failure of the Product to perform specified functions, or any other non- conformance caused by or attributable to: (a) any misapplication, modification or misuse of the Product; (b) failure of Customer to adhere to any of XFXs specifications or instructions; (c) neglect of, abuse of, or accident to, the Product; or (d) any associated or complementary equipment or software not furnished by XFX.

Should you experience any difficulty obtaining a fair and proper warranty service from any of our Resellers please do not hesitate to contact us via the Support Ticketing System where we will do our best to help you."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Bara att söka och läsa själv, precis som jag gjorde nu:

http://xfxforce.com/en-gb/help/support/warrantyinformation.as...

"WARRANTY INFORMATION

XFX warrants that the Product shall conform to and perform in accordance with published technical specifications and the accompanying written materials, and shall be free of defects in materials and workmanship. XFX does not sell its Product directly to the consumer therefore the warranty for XFX Products remains the responsibility of your reseller where you purchased the Product.

This warranty offered by XFX to its Resellers is limited to the repair and/or replacement, at XFXs discretion, of defective or nonconforming Product, and XFX shall not be responsible for the failure of the Product to perform specified functions, or any other non- conformance caused by or attributable to: (a) any misapplication, modification or misuse of the Product; (b) failure of Customer to adhere to any of XFXs specifications or instructions; (c) neglect of, abuse of, or accident to, the Product; or (d) any associated or complementary equipment or software not furnished by XFX.

Should you experience any difficulty obtaining a fair and proper warranty service from any of our Resellers please do not hesitate to contact us via the Support Ticketing System where we will do our best to help you."

det står också följande:

Should you experience any difficulty obtaining a fair and proper warranty service from any of our Resellers please do not hesitate to contact us via the Support Ticketing System where we will do our best to help you.

så om återförsäljaren konkar så är budet att ta kontakt med deras support, då löser sig allt.

jag gjorde själv så på en Corsair nätdel jag köpt av Datorbutiken som konkade, tog kontakt med Corsair, och det var inga problem med utbyte.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Hedersmedlem

En lite mer passande rubrik till tråden skulle kunna vara:
Jag förstår inte riktigt hur lagar och garantier fungerar, hjälp.
Nuvarande rubrik påpekar tydligt att ASUS inte har en viss garanti vilket inte är sant, men "terms and conditions DO apply" vilket inte är konstigt.

Kunniga personer har redan gett bra svar ovan så jag ska väl inte rabbla igenom allt igen.
Men det är ett rätt tydligt fall om okunskap i vilka rättigheter/skyldigheter man har som konsument.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Vad har de andra tillverkarna för garantier?
Din lista som klargör vad som gäller inför ett köp av ett grafikkort från ASUS påpekar allt möjligt som andrahandsvärde och så, men hur är det med garantier hos andra tillverkarna?

Skulle uppskatta om du även skev det i tråden då detta tyvärr endast ser ut som en gnälltråd just nu.

Varför de inte lever upp till kraven vet jag inte, kanske en miss i kommunikationen bara?

Jag tycker att du själv kan kolla upp det och skriva det här i tråden om du så gärna vill veta det.
Det är bra av TS att "gnälla" och sprida informationen till oss andra på forumet så att vi inte hamnar i samma sits. Själv föredrar jag att köpa begagnat för att spara pengar men jag kommer definitivt inte köpa ASUS nu. Visst, jag kan iofs tänka mig att köpa ASUSkort ändå men dom som säljer ett begagnat ASUSkort kan ju räkna med att få bra mycket lägre bud av iaf mig för sian grafikkort. Dom är helt enkelt mindre värda nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Är du helt säker? Jag kontaktade dem när fläkten på mitt 4870 gått sönder och datorbutiken kånkat. Fick fraktsedel och allt, och när jag skickade kortet var ett nytt redan på väg till mig. Är det någon ny policy dom har?

Mja jag skrev med dem igår eftersom jag ville gå direkt via dem med mitt grafikkort istället för att kontakta första köparen. Det kortet var ett utbyteskort jag fått på garanti. Jag fick kontakta första köparen vid det tillfället så han skapade supportärende hos komplett, men han satte min adress som leveransadress, så det kortet var aldrig ens hemma hos honom utan jag registrerade serienumret först osv.

Jag: "blabla förklaring osv.... Is there no way to get this fixed through you?"

XFX: Hi Erik, thanks for your message. Im afraid this isnt possible, because within Europe the warranty is the responsibility of the reseller so they are the only ones who can accept the graphics card back if under warranty. Therefore we do recommend contacting them to enquire about any remaining warranty. Kind regards, Shaun.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FANTEN:

Jag tycker att du själv kan kolla upp det och skriva det här i tråden om du så gärna vill veta det.
Det är bra av TS att "gnälla" och sprida informationen till oss andra på forumet så att vi inte hamnar i samma sits. Själv föredrar jag att köpa begagnat för att spara pengar men jag kommer definitivt inte köpa ASUS nu. Visst, jag kan iofs tänka mig att köpa ASUSkort ändå men dom som säljer ett begagnat ASUSkort kan ju räkna med att få bra mycket lägre bud av iaf mig för sian grafikkort. Dom är helt enkelt mindre värda nu.

Men det där gäller ju inte bara för ASUS utan för nästan alla tillverkare av alla tänkbara produkter. Jag lovar dig att ASUS inte är unika eller sticker ut på något sätt med denna klausul i garantivillkoren. Det är snarare så att du bör inse att du inte har samma rättigheter som andrahandsköpare oavsett vad du köper med vissa undantag i några branscher som när du köper bil, hus eller båt och säkerligen några kategorier till.

När du ser en annons på en begagnad vara där garanti utlovas bör du nog snarare tänka att annonsansvarige har dålig kunskap om hur garantin fungerar eller så hoppas de att någon med dålig kunskap skall nappa på "försäljningstricket".

Känns det bra för dig så håll dig undan från begagnade ASUS-produkter, men jag tror att du tjänar mer på att acceptera att garantier inte alltid gäller för privatpersonsköp oavsett produkt eller märke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Fast nu är det återförsäljaren som är "boven" i dramat. Inte Asus.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem

skulle vilja säga att det är kunden som är boven i dramat. Men både tillverkare och återförsäljare är inblandade. I detta fallet står det väl i ASUS terms and conditions att garantin gäller för första köpare med lite andra ord. Så jag vet inte om man bör skuldbelägga återförsäljaren?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Deathdancer:

Jag tror dessvärre att detta fenomen gäller alla märken utom kanske EVGA och XFX. Det är en risk man får ta när man köper beggat. Det är därför jag aldrig köper något dyrt i andrahand, utan mestadels ligger under tusingen.

Det gäller samtliga tillverkare. Garanti gäller enbart första köpare och garantiperioden kan vara helt olika för olika varor, exempelvis varierar EVGAs mellan 2 och 10 åt.

Skrivet av nisseH2:

Den vanliga garantin på 2 år följer varan inte köparen. Dvs den svenska garantin gäller även köpare 2.

Fan heller, tillverkargarantin gäller enbart ursprunglig köpare, det är därför till och med EVGA kräver registrering av varan inom 3 månader från inköpsdatum, alternativt uppladdning av "proof of original purchase" vid garantireklamation direkt till dem.

Vid begagnatköp har man INGEN garanti eller reklamationsrätt, dock är det förstås svårt för vanliga butiker att hävda att man köpt begagnat med papperskvitto. Jag har däremot sett nätbutiker direkt vägra garanti till begagnatköpare då de har svart på vitt att det faktiskt är det det handlar om.

Skrivet av MJs:

Då får man hoppas att inte biltillverkarna följer datortillverkarnas tillämpningar av garantier

Biltillverkarnas garanti gäller enbart 2 år, efter det följs däremot bilen ofta av en gratis maskin- och vagnsskadeförsäkring som är baserad på X antal år alternativt X antal mil.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

EVGA's garanti gäller också enbart den ursprungliga köparen.

Angående det här med lagstadgad garanti och annat som nämns. Så här är det:

I Sverige gäller tre års reklamationsrätt. Det innebär rätt att reklamera varan om ett "fel" visar sig (detta är en juridiskt definierad term, inte tekniskt definierad) som är ett ursprungsfel. Bevisbördan för felet och för att det var ursprungligt ligger på konsumenten. Utdrag från KKL:

"Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare."

Inträffar ett fel under de första sex månaderna så skall felet anses vara ursprungligt om inget annat kan visas. Det blir alltså reklamation om inte näringsidkaren kan visa att felet beror på misskötsel, yttre åverkan etc. Detta är det som lite slarvigt kallas för den lagstadgade garantin. Utdrag:

"Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Ni hittar dessa i §§ 20 och 20a i KKL. Observera som sagt att "fel" är i juridisk mening. Definitionen på "fel" finns i §§ 16-19.

Som sagts ovan gäller Köplagen mellan privatpersoner, inte Konsumentköplagen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Vem använder ett 3 år gammalt grafikkort?

Men som hundra andra redan nämnt: Garanti är frivilligt och återförsäljaren eller tillverkaren sätter reglerna. Säger de att garantin inte gäller om man säljer varan vidare så är det så.
Konsumentköplagen gäller INTE för köp emallan privatpersoner. Har du köpt ett grafikkort av en privatperson och denne inte ger dig en egen privat garanti, så ska man räkna med att man inte har någon reklamationsrätt.

Så gott som ALLA återförsäljare av datorer och tillbehör har liknande garantivillkor, en del är mindre noggranna med att kolla upp ursprungsköparen bara. De kan dock skilja sig rätt mycket mellan olika tillverkare.

Jag har själv haft samma problem med ett Gainward-kort jag köpte på tradera. Det funkade bra i några månader innan det la av. Gainward kunde gå med på att laga eller byta ut det om jag stod för frakten till och från USA, hade jag varit urpsrungliga ägaren hade det varit gratis. Det blev dock alldeles för dyrt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.