Köp av ny dator för ca 5-6000:-

Permalänk
Medlem

ser väl bra ut, fast jag skulle nog köra på en "K" CPU då de har lite bättre grafik och kanske välja ett PH67 Mobo så du kan både använda onboard graphics samt överklocka

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Byt processorn till 2600K. Du har inte valt något grafikkort.

Jag antar att du inte ska köra SLI eller liknande?

Permalänk

Kommer inte att överklocka elr nått sånt har ingen aning vad/hur man gör det.
Kommer att köra på den inbyggda grafik delen.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp då en I5 2500 så blir det billigare och förövrigt ser det bra ut. Du kan köpa till ett ljudkort så får du bättre ljud.
http://www.inet.se/artikel/6303358/asus-xonar-d1

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

ser väl bra ut, fast jag skulle nog köra på en "K" CPU då de har lite bättre grafik och kanske välja ett PH67 Mobo så du kan både använda onboard graphics samt överklocka

PH67 är väl bara Gigabytes H67-kort? Du kommer inte att kunna använda grafik och överklocka samtidigt förrän Z68 senare i år.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra på den inbyggda grafikdelen ska du absolut välja en -k modell istället. Bara 2500k och 2600k har HD3000 istället för HD2000. Skillnaden är att den snabbare grafikdelen har 12 beräkningskärnor istället för 6.

Att man valt att ha bättre grafikdel endast i -k modellerna är för mig oförståeligt då personer som väljer högpresterande processorer oftast väljer diskreta grafikkort, men för dig är det ju perfekt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om det behövs?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

PH67 är väl bara Gigabytes H67-kort? Du kommer inte att kunna använda grafik och överklocka samtidigt förrän Z68 senare i år.

kan mycket väl vara möjligt då jag inte har satt in mig så mycket i senaste SandyBridge

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte typ ett gt220 eller något i stället för att köra med intelgrafik?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Inbyggds grafik eller ej

Jag funderade också på inbyggd grafik eller inte, men valde ett "mellanting": PowerColor Radeon HD5670 Silent (finns andra utan fläkt för straxt under tusenlappen också) ger hyggligt mycket snabbare grafik, stöd för DirectX 11, funkar fint med DVI till 1900x1200-skärm och HDMI till 1920x1080-projektor samtidigt.

Välj då ett P67-moderkort så "behöver" Du inte ta en hottare processor (2x00K) för att få lite fart på grafiken.

/E

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk

Behöver jag bättre processor då? Räcker inte den jag valt

Permalänk

Vilken processor skall jag välja?
Intel Core i5 2500 3,3GHz eller
Intel Core i5 2500K 3,3GHz

Spelar det någon roll`?

Permalänk

'K' kan överklockas, det kan inte vanliga 2500. Så det är lite upp till dig.

Permalänk

Så om jag inte skall överklocka så kan jag lika gärna ta 2500 modellen å spara nån hundring

Permalänk

Så om jag inte skall överklocka så kan jag lika gärna ta 2500 modellen å spara nån hundring

Permalänk
Skrivet av Tobias_Sundin:

Så om jag inte skall överklocka så kan jag lika gärna ta 2500 modellen å spara nån hundring

det finns en "edit" knapp av en anledning...
Men ja, det kan du egentligen göra.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASRock z68 Extreme4 gen3 | Intel Core i5 2500K | 8GB Vengeance | 2x Gigabyte Radeon HD6950 | OCZ Vertex 3 120gb | Samsung Spinpoint F3 1tb | Antec Kühler 620

Permalänk

Sista Koll Innan Beställning.....

Skall lägga en beställning på en dator nu och skulle behöva lite åsikter om det jag plockat ihop.
Datorn skall användas till HD videoredigering och film å surf. EJ spela spel på den.
Detta är vad jag knappat ihop:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/367992/2011-04-13
Vad tros om detta?

Permalänk
Medlem

Man vil gärna se en snabbare disk när det prates om video redigering. Men så behöver du utrymme också.
Nok med ram ?

Alt annet är jo ok.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias_Sundin:

Skall lägga en beställning på en dator nu och skulle behöva lite åsikter om det jag plockat ihop.
Datorn skall användas till HD videoredigering och film å surf. EJ spela spel på den.
Detta är vad jag knappat ihop:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/367992/2011-04-13
Vad tros om detta?

Skall du använda det intregerade grafikdelen i H67 kortet så har du en bättre grafikprocesor i 2500K modelen än i 2500 modelen. Dock så går det ej att clocka ett H67 kort.
Skall du inte flacha med grafikort eller dyligt är det onödigt att ta ett chassi med lysdioder och fönster. Billigare chassi med samma prestanda - http://www.inet.se/artikel/6901246/cooler-master-elite-334-sv... eller varför inte lyxa till med ett mATX chassi när du valt ett sådant moderkort - http://www.inet.se/artikel/6900255/lian-li-pc-v351b-matx-svar...
Desutom får du en snabbare dator om du kör 2 st 1TB HD i raid än en 2TB HD.
Desutom kan du spara in 795kr på att bygga ihop den själv vilket inte är så svårt. Första gången tar det lite längre tid men man lär sig snabbt. Desutom får du bra kunskap om din dator när du bygger den själv.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att det inte är tillåtet att korsposta, om du vill ändra kriterierna för ditt köp bör du istället kontakta en moderator så fixar vi trådtiteln åt dig.

Permalänk
Skrivet av Palmie:

*Trådar sammanfogade*

Observera att det inte är tillåtet att korsposta, om du vill ändra kriterierna för ditt köp bör du istället kontakta en moderator så fixar vi trådtiteln åt dig.

Ok sorry hade glömt bort denna tråd.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Skall du använda det intregerade grafikdelen i H67 kortet så har du en bättre grafikprocesor i 2500K modelen än i 2500 modelen. Dock så går det ej att clocka ett H67 kort.
Skall du inte flacha med grafikort eller dyligt är det onödigt att ta ett chassi med lysdioder och fönster. Billigare chassi med samma prestanda - http://www.inet.se/artikel/6901246/cooler-master-elite-334-sv... eller varför inte lyxa till med ett mATX chassi när du valt ett sådant moderkort - http://www.inet.se/artikel/6900255/lian-li-pc-v351b-matx-svar...
Desutom får du en snabbare dator om du kör 2 st 1TB HD i raid än en 2TB HD.
Desutom kan du spara in 795kr på att bygga ihop den själv vilket inte är så svårt. Första gången tar det lite längre tid men man lär sig snabbt. Desutom får du bra kunskap om din dator när du bygger den själv.

Är det stor skillnad på 2500 å 2500K processorn?
Har inga planer på att klocka datorn, har ej nå kunskap för det.
fastnade mest för det chassit eftersom det var snyggast, gillar dock ej något av dee du länkade till.
Men tar gärna imot tips på andra mindre bättre chassin. Det skall va en vanlig burk alltså ingen fyrkant
Tog en 2TB HD eftersom det var billigare än att köpa två 1TBare. Gör det så stor skillnad då?
Betalar gärna de 795:- extra för att ett proffs bygger ihop den, har inte byggt en dator på kanske 10år.

Permalänk

Är bara en grej som jag funderar över nu innan beställning. Och det är
Hårddisken kommer datorn att bli slö om jag väljer att köra på en 2TB Hårddisk som jag delar upp i två partitioner? Eller skall man köpa två 1TB hårddiskar? Spelar det nån stor roll, billigare med en 2TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias_Sundin:

Är det stor skillnad på 2500 å 2500K processorn?
Har inga planer på att klocka datorn, har ej nå kunskap för det.
fastnade mest för det chassit eftersom det var snyggast, gillar dock ej något av dee du länkade till.
Men tar gärna imot tips på andra mindre bättre chassin. Det skall va en vanlig burk alltså ingen fyrkant
Tog en 2TB HD eftersom det var billigare än att köpa två 1TBare. Gör det så stor skillnad då?
Betalar gärna de 795:- extra för att ett proffs bygger ihop den, har inte byggt en dator på kanske 10år.

Skrivet av Tobias_Sundin:

Är bara en grej som jag funderar över nu innan beställning. Och det är
Hårddisken kommer datorn att bli slö om jag väljer att köra på en 2TB Hårddisk som jag delar upp i två partitioner? Eller skall man köpa två 1TB hårddiskar? Spelar det nån stor roll, billigare med en 2TB.

Chassin är en smaksak och det är du som skall titta på det och inte jag så jag blir inte direkt ledsen vad för chassi du väljer. Dock finns det fler chassi att välja på när man valt ett mindre moderkort. Tyckte bara att du kunde vara observant på det..
Intels 2500K har en bättre grafikdel än vad 2500 har och det är inte bara för att man skall clocka som man kan välja den. Skall du köra utan grafikort så är tom 2600k en CPu med änubättre grafikdel.. Det är ju bara en penga diskution, vad är du villig att lägga.
En förklaring på "" RAID "" - http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid läs och begrunda..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Okej någon som har något bra tips på ett bra chassi till ett Matx modekort?
Kommer man att märka stor skillnad på prestandan om man väljer 2500K processorn istället för vanliga 2500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias_Sundin:

Okej någon som har något bra tips på ett bra chassi till ett Matx modekort?
Kommer man att märka stor skillnad på prestandan om man väljer 2500K processorn istället för vanliga 2500?

Enbart om du överklockar, 2500K = upplåst multiplier, 2500 = icke upplåst. Så det är mycket lättare att överklock en 2500K processor.

Permalänk
Skrivet av Snowy86:

Enbart om du överklockar, 2500K = upplåst multiplier, 2500 = icke upplåst. Så det är mycket lättare att överklock en 2500K processor.

Så med andra ord om jag inte skall överklocka så kan jag lika gärna köra på vanliga 2500 modellen?

Jag tog och jämförde två olika chassin ett Matx & ett Atx/matx skiljde inte så mycket i pris:
http://www.inet.se/jamfor?compare=6901303&compare=6900332
Så tycker nog att Cooler Master chassit blir bättre eller???