Hur fungerar memory clock GDDR5?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar memory clock GDDR5?

Hej,
jag funderar på att köpa ett nytt kort (förmodligen GTX580) men kan inte bestämma mig för vilken modell, jag undrar då hur man ska tolka kortens angivna memory clock frekvens. Det står att vissa har 4000mHz, att andra har 2100mHz och att några har 4008 MHz (2004 MHz GDDR5). Vad menas med detta, är de angiva på olika sätt? Kan det verkligen vara så att de som anger 2100mHz verkligen har hälften av de som anger 4Ghz eller är det på något sätt menat som GDDR5, som det tredje exemplet hintar om?

Permalänk
Hedersmedlem

Iom att nVidia började använda sig av DDR5 på sina graffekort så ändrade de på den äldre standarden när det gällde just beräkningen av denna hastighet som lydde så här: Fram tills just DDR5 dök upp på marknaden var det alltid dubbel hastighet, alltså visade den tex 800MHz DDR/DDR2/DDR3 så blev det 1600MHz, men iom DDR5 så skrev/sades det vara fyra ggr hastigheten, dvs 800MHz grundhastighet blev 2400MHz.

Nu har alltså detta ändrats och på vissa kort står det 2100MHz vilket då egentligen innebär det dubbla 4200MHz i ditt fall du nämnde, så förvirringen är fullständig Hoppas det blev lite tydligare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)