Har köpt ny dator - den stänger spontant av sig

Permalänk
Medlem

Har köpt ny dator - den stänger spontant av sig

Hej,
jag har precis inhandlat en ny dator och har byggt den själv, är c:a 95% säker på att alla sladdar/delar är rätt i kopplade, jag har installerat windows 7 ultimate 64-bit på den och den startar och går fint, men efter ett tag så stänger den av sig. Utan något felmeddelande eller liknande. Den går då inte att starta på några minuter, p.g.a. detta så gissar jag på någon form av överhettning. Kan det vara processorn? Jag tittade närmare på den och upptäckte "kladd" på den och kylaren, är detta fabrik applicerad kylpasta?

Jag bifogar två usla bilder på kladdet;
http://i7.photobucket.com/albums/y296/GothIQa/DSC00049.jpg?t=...
http://i7.photobucket.com/albums/y296/GothIQa/DSC00052.jpg?t=...

Om det inte är något egendomligt med detta, är det någon som har en idé om vad felet kan vara?

Jag har följande delar:
Gigabyte GA-P55A-UD3
BenQ TFT 24'' VW2420H
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
A-Data 4GB (2x2048MB) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800
Intel Core i5 760, 2.8GHz
Gigabyte GeForce GT240 1GB SL
Fractal Design Define R3
Corsair VX 550W 80+
Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart SATA, OEM

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Finns ju mycket det kan bero på. Det bästa är att börja utesluta möjliga fel, ladda hem något program som kan mäta temperaturen på processorn (t.ex Coretemp) samt Prime95 och kör ett stresstest och ha koll på temperaturerna under tiden. Ladda hem memtest från memtest.org, bränn ut på en skiva och starta datorn med skivan - finns säkert flera bra guides till hur du använder detta.

Det som jag tycker talar emot att det skulle vara något problem med minnet eller processorn är att du inte kan starta på några minuter efter att den stängt av sig, det borde du kunna även om det beror på överhettning (tar ju inte mer än några sekunder innan datorn borde vara under "gränsen" igen) eller minnet. Det kanske egentligen vore en bättre idé att testa med ett annat nätaggregat om du har ett sådant tillgängligt. Annars vore det bra ju bra om du kan hitta något mönster för när den stänger av sig. Är det när du kör tyngre program t.ex?

"Kladdet" du nämner är mycket riktigt kylpasta, förresten.

Permalänk
Medlem

Det räcker inte att kolla och känna om man misstänker byggfel. Man måste ta isär allt igen, Kolla efter fel (skador, böjda pinnar mm) innan man sätter ihop bara det viktigaste för att komma till det läget där du fick felet. Glöm inte att ta loss processorn (skador, böjda pinnar mm) och att kolla att distanserna under moderkortet sitter rätt.

Dina minnen sitter på fel plats. Båda ska sitta i samma färg.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du köpte 2 st gt240 istället för ett gtx460?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Finns ju mycket det kan bero på. Det bästa är att börja utesluta möjliga fel, ladda hem något program som kan mäta temperaturen på processorn (t.ex Coretemp) samt Prime95 och kör ett stresstest och ha koll på temperaturerna under tiden.

Jag laddade hem Speedfan och körde ett par stresstester, sällan översteg någon temperatur 40 grader så det verkar inte vara något överhettningsproblem. En av mätarna (Temp) läser -128 grader, jag antar att den avläsaren inte existerar på mitt moderkort?

Skrivet av panpo98:

Det räcker inte att kolla och känna om man misstänker byggfel. Man måste ta isär allt igen, Kolla efter fel (skador, böjda pinnar mm) innan man sätter ihop bara det viktigaste för att komma till det läget där du fick felet. Glöm inte att ta loss processorn (skador, böjda pinnar mm) och att kolla att distanserna under moderkortet sitter rätt.

Dina minnen sitter på fel plats. Båda ska sitta i samma färg.

Tack, jag ska göra en grundlig genomgång. Det är alltså så att minnena ska sitta på samma färg fast på varsin sida? Turkos+turkos alltså?

Skrivet av Zlade:

Får man fråga varför du köpte 2 st gt240 istället för ett gtx460?

Jag köpte endast ett gt240, hur ser du att det är två?

Jag tackar för svaren och fortsätter felsöka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LAMeduck:

Gigabyte GeForce GT240 1GB SL

Han antog nog att du menade SLI när du skrev SL.

Om det är vit eller blå för båda minnena får du testa. Startar inte datorn så flyttar du båda till andra färgen. Annars bruka det stå i manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst! Det var RAM minnena som satt fel, av någon anledning så stängde datorn av sig på grund av detta.

Jag tackar och bugar för alla svaren, tack panpo98 för lösningen!