Hittar inte grafikkort nr2 för crossfire EAH6870 och Sabertooth X58

Permalänk
Medlem

Hittar inte grafikkort nr2 för crossfire EAH6870 och Sabertooth X58

Hej,
Satte i ett grafikkort till i min burk,jag har alltså nu två st ASUS EAH 6870 på mitt ASUS Sabertooth X58 moderkort.

Jag plockade sen bort alla drivrutiner (borde ju gjort detta först) och har nu lagt in dom igen men jag hittar ändå inte någonstanns att datorn hittar två grafik kort?
Enligt manualen så skall man ju bocka för crossfire i CCC men manualen verkar vara äldre än vad den nyaste versionen av CCC är för det ser inte samma ut och jag hittar inte Crossfire inställningarna alls i CCC,vad gör jag för fel?

Permalänk

Om du avinstallerar CCC med "lägg till/ta bort" program i windows kontrollpanel så kommer den sen be dig starta om datorn, vilket du gör. Va noga med att göra en KOMPLETT av installation. När du startar datorn igen installerar du senaste drivisarna från amds hemsida, och kommer sn bli ombedd att starta om igen. När du sen startar CCC för första gången ska de komma upp en ruta som frågar om du vill aktivera Crossfire eller ej, vilket du självklart ska.

Va noga med att du gett båda korten ordentligt med ström, att du använder dig av en crossfirebrygga mellan korten, och att de sitter ordentligt i sina pci-e platset. Du kan ju också kolla under enhetshanteraren om datorn känner av båda korten.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Citat:

Om du avinstallerar CCC med "lägg till/ta bort" program i windows kontrollpanel så kommer den sen be dig starta om datorn, vilket du gör. Va noga med att göra en KOMPLETT av installation. När du startar datorn igen installerar du senaste drivisarna från amds hemsida, och kommer sn bli ombedd att starta om igen. När du sen startar CCC för första gången ska de komma upp en ruta som frågar om du vill aktivera Crossfire eller ej, vilket du självklart ska.

Jag gjorde exakt detta som du skriver men jag fick inte upp någon sådan ruta när jag startade igång ccc igen.

Citat:

Va noga med att du gett båda korten ordentligt med ström, att du använder dig av en crossfirebrygga mellan korten, och att de sitter ordentligt i sina pci-e platset. Du kan ju också kolla under enhetshanteraren om datorn känner av båda korten.

Detta är jag inte helt säker på,det finns ju två strömkontakter på korten men jag hade bara en kontakt kvar så i det andra(nya) kortet sitter det bara en sladd men i det första sitter det två.Jag kände med handen och fläkten går ju iaf på det nya kortet,inte för att det säger så mycket men..
Ja crossfirebryggan sitter på plats.(En bred sladd mellan korten)
Enhetshanteraren känner endast av ETT kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Detta är jag inte helt säker på,det finns ju två strömkontakter på korten men jag hade bara en kontakt kvar så i det andra(nya) kortet sitter det bara en sladd men i det första sitter det två.Jag kände med handen och fläkten går ju iaf på det nya kortet,inte för att det säger så mycket men..
Ja crossfirebryggan sitter på plats.(En bred sladd mellan korten)
Enhetshanteraren känner endast av ETT kort.

Du måste givetvis koppla i 2 st ström kontakter i kortet.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Koppla genast in andra sladden i kortet!
Har för mig att antingen nätaggregatet eller grafikkortet kan gå sönder om det är såhär.
Då ena sladden antingen ger för mycket ström.
Är dock inte säker, kanske är något jag bara har fått för mig..

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

De finns ju en anledning till att de är två strömkontakter på korten, och de är att de kräver ganska mycket ström. De är en sak att fläktarna går, för de kräver bara en bråkdel av själva GPUn.

Saknar du flera pci-e 6 eller 8 pin kontakter på ditt nätagg så brukar de bölja med molex-pcie adaptrar med grafikkorten.

Såhär ser de ut: Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e - Inet.se

Vad har du för styrka på agget?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

De finns ju en anledning till att de är två strömkontakter på korten, och de är att de kräver ganska mycket ström. De är en sak att fläktarna går, för de kräver bara en bråkdel av själva GPUn.

Saknar du flera pci-e 6 eller 8 pin kontakter på ditt nätagg så brukar de bölja med molex-pcie adaptrar med grafikkorten.

Såhär ser de ut: Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e - Inet.se

Vad har du för styrka på agget?

Ja det följer med en adapter till korten och det finns en sladd från aggregatet,så det fattas en sladd.
Såg nu att aggregatet bara är på 400w,istället för att köpa en adapter till så kanske jag borde uppgradera aggregatet istället för att klara av att driva detta.

Permalänk

Ja utan att veta vad du har för övriga komponenter, så tycker jag 400 låter lite i minsta laget.
Vet att folk ofta säger att komponenter drar mindre än vad man tror, men just 400 är som sagt väldigt lite för crossire. Sen är de alltid bra att vara på säkra sidan och ha "ren" kraft till komponenterna.

Jag körde personligen crossfire förut med två hd4890 kort, och då hade jag ett 650W agg, så införskaffa ett sådant och testa. Jag kan personligen rekommendera detta då de har 4st pci-e sladdar som är perfekt när du kör crossfire, för då slipper du adaptrar, plus att de är modulärt: Corsair HX 650W 80+ - Inet.se

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Ja utan att veta vad du har för övriga komponenter, så tycker jag 400 låter lite i minsta laget.
Vet att folk ofta säger att komponenter drar mindre än vad man tror, men just 400 är som sagt väldigt lite för crossire. Sen är de alltid bra att vara på säkra sidan och ha "ren" kraft till komponenterna.

Jag körde personligen crossfire förut med två hd4890 kort, och då hade jag ett 650W agg, så införskaffa ett sådant och testa. Jag kan personligen rekommendera detta då de har 4st pci-e sladdar som är perfekt när du kör crossfire, för då slipper du adaptrar, plus att de är modulärt: Corsair HX 650W 80+ - Inet.se

Perfekt,jag köper ett sådant,det var det ända jag inte köpt nytt ändå till den nya datorn.

Tackar för all hjälp!