The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem

Det är få spel jag orkar med att spela någon längre tid nuförtiden och väldigt få jag ser fram emot, men det här är ett solklart undantag.
Älskade verkliigen Oblivion med sin frihet och vackra grafik där man kunde ströva runt och utforska i timme efter timme. Skyrim lär ju knappast bli sämre och grafiken ser riktigt snygg och mysig ut på de första bilderna.
Det här blir ett av ytterst få spel jag köper till fullpris direkt vid releasen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Building Better Combat - Gameinformer.com
http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2011/01/24/sky...

Orelaterat måste jag erkänna att jag faktiskt börjat kolla på Gameinformer utöver deras Skyrim exklusiva reportage, tycker de har en bra sida.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Måste nästan påstå att jag längtar mer efter Skyrim än efter Diablo 3!
Skyrim vs Diablo 3?

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlm:

Måste nästan påstå att jag längtar mer efter Skyrim än efter Diablo 3!
Skyrim vs Diablo 3?

nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlm:

Måste nästan påstå att jag längtar mer efter Skyrim än efter Diablo 3!
Skyrim vs Diablo 3?

Det rätta vore väl Skyrim och Diablo 3
Som solospelar är dock TES stärkare, men ack vad Diablo2 var kul i Co-Op

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Info om menysystemet.

http://www.gameinformer.com/games/the_elder_scrolls_v_skyrim/...

Ser ut som att det blir ännu mera konsolanpassat... och jag som inte hade tänkt använda moddar, men vill man som mig ha Morrowinds menysystem där man kunde se ALL info på en gång utan att behöva bläddra mellan flikar/fönster så blir det till att modda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Info om menysystemet.

http://www.gameinformer.com/games/the_elder_scrolls_v_skyrim/...

Ser ut som att det blir ännu mera konsolanpassat... och jag som inte hade tänkt använda moddar, men vill man som mig ha Morrowinds menysystem där man kunde se ALL info på en gång utan att behöva bläddra mellan flikar/fönster så blir det till att modda.

Troligen behöver du inte modda, det beskrivs i artikeln hur mycket lättare interfacet kommer att fungera jämför med föregående spel.

"In a game as large as the open world RPG The Elder Scrolls V: Skyrim, comprehensive menus are a necessary evil. Though they may not be pretty, players need a way to easily manage items, review skills, and map out directions to their next dungeon crawls. The menus in Oblivion functioned, but they were essentially a cumbersome medieval equivalent to Excel documents. For the sequel, Bethesda is striving for a friendlier user interface.

Rather than refine the pre-existing menu system from Oblivion or Fallout 3, Bethesda decided to toss them on the scrap heap and develop a new, streamlined interface. Searching for inspiration, the team kept coming back to Apple, and for good reason. Over the last decade the company has revolutionized how consumers interact with software and hardware moreso than any other tech outfit.

”You know in iTunes when you look at all your music you get to flip through it and look at the covers and it becomes tangible?” game director Todd Howard asks. “One of our goals was 'What if Apple made a fantasy game? How would this look?' It's very good at getting through lots of data quickly, which is always a struggle with our stuff.”

Like in Oblivion, pressing the B or circle button opens up the menu system. Instead of returning you to the last page you visited as it did in Oblivion, Bethesda now presents you with a simple compass interface that offers four options. "

Håller tummarna på att det inte kommer bli ett jobbigt interface.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlm:

Troligen behöver du inte modda, det beskrivs i artikeln hur mycket lättare interfacet kommer att fungera jämför med föregående spel.

"In a game as large as the open world RPG The Elder Scrolls V: Skyrim, comprehensive menus are a necessary evil. Though they may not be pretty, players need a way to easily manage items, review skills, and map out directions to their next dungeon crawls. The menus in Oblivion functioned, but they were essentially a cumbersome medieval equivalent to Excel documents. For the sequel, Bethesda is striving for a friendlier user interface.

Rather than refine the pre-existing menu system from Oblivion or Fallout 3, Bethesda decided to toss them on the scrap heap and develop a new, streamlined interface. Searching for inspiration, the team kept coming back to Apple, and for good reason. Over the last decade the company has revolutionized how consumers interact with software and hardware moreso than any other tech outfit.

”You know in iTunes when you look at all your music you get to flip through it and look at the covers and it becomes tangible?” game director Todd Howard asks. “One of our goals was 'What if Apple made a fantasy game? How would this look?' It's very good at getting through lots of data quickly, which is always a struggle with our stuff.”

Like in Oblivion, pressing the B or circle button opens up the menu system. Instead of returning you to the last page you visited as it did in Oblivion, Bethesda now presents you with a simple compass interface that offers four options. "

Håller tummarna på att det inte kommer bli ett jobbigt interface.

Det blir säkert bättre än Oblivions (svårt att misslyckas med det...) och det verkar ju vara det dom jämför med.
Men att det skall bli ett PC optimerat interface och menysystem i stil med Morrowinds tror jag inte ett ögonblick på... Men jag hoppas att jag har fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det blir säkert bättre än Oblivions (svårt att misslyckas med det...) och det verkar ju vara det dom jämför med.
Men att det skall bli ett PC optimerat interface och menysystem i stil med Morrowinds tror jag inte ett ögonblick på... Men jag hoppas att jag har fel.

Kanske ett bra hybrid-interface får vi väl i alla fall hoppas på.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk

Mja, känner mig skeptisk till designen faktiskt. Iaf vad gäller kartan så föredrar jag något som illustrerar en normal sliten karta, istället för en spejsad gps i 3d med waypoints till allt och alla. Gillar att behöva göra egna anteckningar på sidan om snarare än att få allt serverat i sin diary. Som vanligt antar dom att spelaren är inkompetent.

Men men, det går säkert att modda sen. Håller iaf tummarna för att tidigare brister är fixade. Systemet för att kunna binda items till fler knappar och "favoriter" låter också lovande!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Mja, känner mig skeptisk till designen faktiskt. Iaf vad gäller kartan så föredrar jag något som illustrerar en normal sliten karta, istället för en spejsad gps i 3d med waypoints till allt och alla. Gillar att behöva göra egna anteckningar på sidan om snarare än att få allt serverat i sin diary. Som vanligt antar dom att spelaren är inkompetent.

Exakt det jag tycker förstörde hela oblivion, men man får räkna med att spel blir lättare och lättare tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Det är väl alltid en avvägning, en del kommer vilja ha mapmarkers och fast travel.
Samtidigt kan jag förstå det, modden Blood and Mud till Oblivion är för svår för mig just för att jag inte spelar regelbundet. Nu var det exempelvis två veckor sedan och innan dess var det tre månader. Jag måste ha klara anteckningar i spelet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Som vanligt antar dom att spelaren är inkompetent.

Det är ju just det antagandet som gjort att det sålt så bra till konsol, och att Skyrim har så mycket resurser bakom sig. Konsolspelare är i mycket högre grad just inkompetenta och vill att allt ska vara serverat.

Permalänk
Medlem

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1163088-skyrim-fr...

Mycket matnyttig info. Verkar som att de har slopat kompassen till förmån för NPCs som ger dig direktioner istället. Me likey.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Skrivet av q0rra:

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1163088-skyrim-fr...

Mycket matnyttig info. Verkar som att de har slopat kompassen till förmån för NPCs som ger dig direktioner istället. Me likey.

Om det är sant så kan jag inte annat än jubla et nytt TES spel där man måste använda hjärnan, underbart !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av q0rra:

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1163088-skyrim-fr...

Mycket matnyttig info. Verkar som att de har slopat kompassen till förmån för NPCs som ger dig direktioner istället. Me likey.

Om allt som står i artikeln stämmer så är det väldigt positivt... Men det krävs mer än detta för att peta ned Morrowind från tronen... Men kan någon så är det ju Bethesda. Håller tummarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Tog och gjorde ett par wallpapers, då jag inte hittade någon som jag gillade/var i rätt upplösning.
Tänkte ifall någon annan ville ha, så jag slängde upp dom i min dropbox.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Kommer att bli bra detta, har spelat Oblivion enormt mycket, blev lite sugen på att ta fram det igen.

Skrivet av Halldin:

Konsolspelare är i mycket högre grad just inkompetenta och vill att allt ska vara serverat.

Ot:
Tycker du ska välja dina ord, att sitta och säga att folk är inkompetenta bara för att vissa väljer att spela på konsol istället för på dator, är förbannat trångsynt och korkat.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Någon som har hört om man kan köpa hus som i Oblivion?

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Någon som har hört om man kan köpa hus som i Oblivion?

Kunna man köpa hus i oblivion?

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kunna man köpa hus i oblivion?

Ett i varje stad(inte kvatch) rosethorn hall hade jag fullpackad med massor av roliga föremål kommer jag ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Kommer att bli bra detta, har spelat Oblivion enormt mycket, blev lite sugen på att ta fram det igen.

Ot:
Tycker du ska välja dina ord, att sitta och säga att folk är inkompetenta bara för att vissa väljer att spela på konsol istället för på dator, är förbannat trångsynt och korkat.

Äh, sluta vara så PK. PC-spelare har generellt en mycket längre bakgrund och är mer toleranta vad gäller att upptäcka hur saker och ting fungerar själv, många som kommer köpa spelet till XBOX360/PS3 är casual gamers som inte ens har spelat spel innan dom skaffade konsolen.

Jag har spelat spel sen C64/128-tiden, jag anser mig vara mer kompetent på spel än de flesta konsolspelare. Det är inte samma sak som att jag tycker dom är dumma i huvudet (även om det givetvis finns personer av den varan på både PC- och konsolsidan).

Nackdelen är att spelet dummas ner i många avseenden, den stora fördelen är givetvis att spelet blir gjort och har så mycket pengar bakom sig tack vare alla konsolköp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asheileon:

Ett i varje stad(inte kvatch) rosethorn hall hade jag fullpackad med massor av roliga föremål kommer jag ihåg

Frostcrag Spire är min absoluta favorit som jag använder mest. Übercoolt ställe, men det köpte man väl inte utan fick via något tillägg?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk

Vad som gör mig pissed
-you can't create spells. WHAT THE HELL??
-the hud appears only when you fight. you will see the three status bar and the compass (sigh)
-the compass will also show up when you get a new quest with a "v" quest-marker on it.
-the UI is really user freindly but it's not intended to be mouse-used
-it appears that there are no birthsigns

Jaha, ett till konsolspel från Bethseda. men att det blir ett eget "kontollsystem" till PC kanske är ett plus ändå

Permalänk
Medlem

Birthsigns finns, att han skrev så var för att birthsigns inte nämndes i artikeln. Men det har ju pratats om dom i tidigare material så de ska finnas.

Permalänk

Underbart att dom har Bonniers Vikingabok som referens.
Äntligen kanske jag inte behöver sitta och leta utrustningsmoddar förgäves för att få min nord som jag vill ha den....

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Ytterligare info som har skrapats ihop från intervjuer på tyska och dylikt:

- More than 130 dungeons.
- Approximately the size of Oblivion's Cyrodiil.
- Dungeons will be locked at their level once you have been there.
- Main Story is approximately 20 hours. Hundreds of hours for other quests.
- The Dark Brotherhood is back.
- You can read in-game books in 3-D.
- More traps and puzzles.
- Fishes jumps out of the water.
- There are birds.
- There is NO Multiplayer.
- You can't create your own spells.
- It's possible to play after finishing the Main Quest.
- You can buy Houses.
- Every town has it's own Economic System. (Every city and town is bound to some particular resources meaning if you burn their mill or mine, you affect their economy and they'll be forced to buy flour or mineral somewhere else and when you'll want to buy these resources here again it will be more expensive.)
- You can set oil on fire.
- Main-Quest Givers are Essential (Immortal)

"You can set oil on fire" låter intressant Ekonomi-systemet låter också jävligt najs. Alltid kul att kunna påverka spelvärlden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varken Morrowind eller Oblivion gick att spela ned max inställningar på grafiken när spelen släpptes på den tidens datorer. Jag får en känsla av att Skyrim inte kommer att bli lika krävande/revolutionerande på den fronten med tanke på att prestandan på konsolerna håller tillbaka alla bells n' whistles rätt så rejält. Dvs. man bör kunna spela det med hyfsade inställningar med en rätt så medelmåttig dator. Eller vad tror ni?