Dags för EVGA Step-Up - hur skulle ni göra?

Permalänk
Medlem

Dags för EVGA Step-Up - hur skulle ni göra?

Jag köpte ett EVGA GeForce GTX 460 1GB Super-Clocked External Exhaust för nästan 3 månader sedan och nu har jag några dagar kvar för att utnyttja min uppgradering hos EVGA.

Jag har räknat ut priser och eventuella plus och minus med mina val men tänkte höra hur Swecarna hade gjort.

Val 1: Uppgradera till en GTX 580
Skicka in min 1GB GTX 460 SC EE och betala ~2.300kr (inkl frakt) för att få tillbaks en GTX 580

Plus
+ Snabbaste kort med bara en GPU
+ Kan eventuellt uppgradera till GTX 580 SLI när priserna faller

Minus
- Dyrt och verkar ge minst pang för pengarna

Pris: ~2.300kr inkl frakt
====================

Val 2: Uppgradera till en GTX 480
Skicka in min 1GB GTX 460 SC EE och betala ~1.650kr (inkl frakt) för att få tillbaks en GTX 480

Plus
+ Billigaste valet
+ Rätt bra kort

Minus
- Möjligen den lösningen som väsnar mest och bildar mest värme

Pris: ~1.650kr (inkl frakt)
====================

Val 3: Uppgradera till GTX 470 SLI
Skicka in min 1GB GTX 460 SC EE och betala runt 180kr för frakten att få tillbaks en GTX 470. Sedan kan jag köpa en Zotac GTX 470 från Komplett för 2034kr inkl frakt och köra GTX 470 SLI

Plus
+ Verkar vara den mest prisvärda lösningen
+ Behöver inte köra med en gammal 8800 GTS (G80) medans jag väntar på mitt nya kort

Minus
- Har aldrig kört SLI tidigare men jag har ju köpt kort och nätagg som klarar att driva GTX 470 SLI så...

Pris: ~2.221kr (inkl frakt)
====================

Val 4: Köp en till EVGA GTX 460 1GB SC EE och köra GTX 460 SLI
Behålla mitt nuvarande kort och köpa en till EVGA GTX 460 1GB SC EE för 1.938kr inkl frakt sedan kör dessa i SLI.

Plus
+ Troligen den tystaste bland dessa val men jag brukar ändå använda hörlurar när jag spelar
+ Behöver inte köra med en gammal 8800 GTS (G80) medans jag väntar på mitt nya kort

Minus
- Visst presterar den bättre än en GTX 480 men det kostar mer också
- 1GB grafikminne

Pris: 1.938kr (inkl frakt)
====================

För övrigt så brukar jag spela Bad Company 2, Project Reality, Crysis och Medal of Honor på 1920*1200. Har inga planer just nu på att köra med fler skärmar. Mina övriga specs är:

Intel Core i5 760 2,8GHz
ASUS P7P55D Deluxe
4GiB PC12800 DDR3 SDRAM
Corsair 750TX (certifierad att köra GTX 470 i SLI enligt NVIDIAs SLI-Zone)
Fractal Design Define R2 (beställer två till 120mm fläktar för fyra totalt)

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk

Känner du att du inte är nöjd med prestandan eller?
OM du nu ska utnyttja deras step-up program så ska du (tycker jag) fundera på 580, då har du ett kort som räcker ett bra tag. Att skaffa ett till 460 skulle också vara prisvärt.

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Antielefant

580 eller endera SLI-lösning, men absolut inte 480. För varmt och en redan utgången modell. SLI i framtiden kommer att bli svårt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

580 såklart mest framtidssäkert och har du dom pengarna att lägga, så vad gör några sketna hundralappar hit eller dit

dom andra lösningarna är ju redan maxade. men 580 kan du ju om nåt år köpa ett till för en rimlig summa pengar, och få ut massivt med prestanda.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det blev en GTX 580 då EVGA har tagit bort GTX 470 från listan av kort som man kunde uppgradera till.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd i fall det är någon som undrar på hur EVGAs StepUp fungerar. Jag blev kontaktad först nu efter att jag lade in min order i november 2010 för de har haft ont om dessa kort i deras StepUp lager. Jag kommer nog tacka nej för det känns inte riktigt lika prisvärd nu i mars 2011.

Tre saker man skall tänka på med StepUp:
1. Frakten för att skicka ditt gamla kort som rekommenderat brev till Tyskland kommer att landa på minst 250kr om du använder Posten. Går tyvärr inte att skicka via Schenker som privatperson men om du har denna möjlighet kan du nog spara en rejäl slant.
2. Mig veterligen är det inte gratis att föra över pengar till ett Tysk bankkonto. Tyvärr tar de inte emot kreditkort eller PayPal för StepUp.
3. I fall ditt nya kort skulle gå sönder, behöver du stå för frakten för att skicka det till Tyskland. De betalar för frakten för att skicka ett fungerande kort till dig men om de inte hittar något fel får du betala för både frakten tillbaks och en liten servicekostnad.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Antielefant
Skrivet av M0rditz:

Bumpar denna tråd i fall det är någon som undrar på hur EVGAs StepUp fungerar. Jag blev kontaktad först nu efter att jag lade in min order i november 2010 för de har haft ont om dessa kort i deras StepUp lager. Jag kommer nog tacka nej för det känns inte riktigt lika prisvärd nu i mars 2011.

Tre saker man skall tänka på med StepUp:
1. Frakten för att skicka ditt gamla kort som rekommenderat brev till Tyskland kommer att landa på minst 250kr om du använder Posten. Går tyvärr inte att skicka via Schenker som privatperson men om du har denna möjlighet kan du nog spara en rejäl slant.
2. Mig veterligen är det inte gratis att föra över pengar till ett Tysk bankkonto. Tyvärr tar de inte emot kreditkort eller PayPal för StepUp.
3. I fall ditt nya kort skulle gå sönder, behöver du stå för frakten för att skicka det till Tyskland. De betalar för frakten för att skicka ett fungerande kort till dig men om de inte hittar något fel får du betala för både frakten tillbaks och en liten servicekostnad.

Ledsen att det fungerade dåligt för dig, men mina erfarenheter med StepUp är lite annorlunda.

1. Låter ungefär rätt, skulle dock snarare rekommendera postpaket utrikes som kostar ganska precis lika mycket men innebär att innehållet är fullvärdesförsäkrat.
2. Beror kanske på din bank, men mig veterligen är det gratis inom EU och jag har inte märkt någon extra avgift från SEB.
3. Mja. Du betalar frakten dit, och är det ett garantifel faxar du över kvittot på frakten så ersätter EVGA den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej Zcenicx. Den rekommenderade brev jag nämnde ersätter upp till 10.000kr sedan kollade jag och postpaket utrikes med varuförsäkring ersätter upp till 25.000kr dock tar det 4 istället för 3 arbetsdagar.

Du har rätt angående banköverföringen också. Kollade bara hos ICA Banken men såg nu att jag kunde föra över pengarna via Skandia och Nordea utan avgift också.

Det där om frakten vid garantiärenden fick jag i ett mail. Det verkar stämma överens med hur de hanterar det i USA också då de säger "EVGA will pay for return shipping for US customers for RMA warranty replacements mostly via UPS ground." Kan hända att de är snälla ibland och bjuder på frakten till deras service center.

Det var bara synd att det blev fel tidpunkt. Får väl testa att göra en StepUp vid nästa grafikkortsköpet.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Antielefant

Mm, hade lite tur där att jag satsade på 570 istället för 580, var tydligen mindre tryck på dem än på 580'orna då hela processen tog en knapp vecka.

Vad gäller leveranstiden är de 4 dagarna max, inte standard, precis som postpaket oftast kommer inom 24h trots att Posten säger 2-3 arbetsdagar. Tog två dagar för mitt paket med två grafikkort att gå från lokala ICA-butiken till att de levererades.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync