Permalänk
Medlem

Val of CPU Kylare

Hej.

Jag behöver byta ut min stock kylare mot någon tystare och effektivare. Jag har en Intel I5 760 processor för närvarande och ha rtittat ltie på en Corsair H50/H70 men blev lite rädd då jag läst att några exemplar har läckt och pajjat deras komponenter.

Men tro rinte att det är någons törre fara men vill höra era råd.

Har även ett Antec 300 chassi men ska troligen byta ut den mot något lite större för bättre luftflöde.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

den här kör jag och den funkar riktigt bra Noctua NH-U12P SE2 - Inet.se

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

hmm.. jag har aldrig hört att h50/h70 har läckt

Permalänk
Medlem

Testar en Coolermaster Hyper 212 Plus jsut nu och efter 5 minuter i Prime95 e high på 55 grader

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Har en Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler till min i7 870 och är helnöjd. Enda nackdelen är att den är lite väl fet - Jag har en mATX kort och jag har ungefär 2mm marginal mellan kylfläns och lödningarna på grafikkortetsundersida som sitteri PCI-Ex16 sloten närmast cpun

Men ser man bara till att det är stadigt monterat så ska det inte blir kortis.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Jag behöver byta ut min stock kylare mot någon tystare och effektivare. Jag har en Intel I5 760 processor för närvarande och ha rtittat ltie på en Corsair H50/H70 men blev lite rädd då jag läst att några exemplar har läckt och pajjat deras komponenter.
Mvh Dax

Noctuas som var länkad tidigare är en av de bästa. Den eller H70. Läckande H50/70 är antagligen bara försök till försäkringsbedrägeri eller klantig hantering, så klart är det möjligt att ett exemplar av alla mängder sålda blev det något fel på men det tvivlar jag på. Använd den inte som åskledare, surfingbräda, wii-mote eller liknande så borde det inte vara något problem!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Blir troligen den länkade Noctuan även om min nuvarand Hyper 212 fungerar bra och även gjort så min dator e tyst:P

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Jag behöver byta ut min stock kylare mot någon tystare och effektivare. Jag har en Intel I5 760 processor för närvarande och ha rtittat ltie på en Corsair H50/H70 men blev lite rädd då jag läst att några exemplar har läckt och pajjat deras komponenter.

Men tro rinte att det är någons törre fara men vill höra era råd.

Har även ett Antec 300 chassi men ska troligen byta ut den mot något lite större för bättre luftflöde.

Mvh Dax

Jag har precis installerat Thermaltake Frio och jag är helnöjd för den är tyst och effektiv. Jag gillar personligen inte Zalman då i stort sett alla deras fläktar låter väldigt mycket, jag hade en Zalman CNPS10X Extreme och jag fick byta ut orginalfläkten mot en Noctua för den tjöt. Här är ett test av Thermaltake frio Thermaltake Frio CPU Cooler Review | bit-tech.net

Permalänk
Skrivet av Sethai:

Använd den inte som åskledare, surfingbräda, wii-mote eller liknande så borde det inte vara något problem!

asså? fan jag som trodde jag kunde sufra med min H50 :/ aja kanske får köpa en ny då

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av swift77:

Jag har precis installerat Thermaltake Frio och jag är helnöjd för den är tyst och effektiv. Jag gillar personligen inte Zalman då i stort sett alla deras fläktar låter väldigt mycket, jag hade en Zalman CNPS10X Extreme och jag fick byta ut orginalfläkten mot en Noctua för den tjöt. Här är ett test av Thermaltake frio Thermaltake Frio CPU Cooler Review | bit-tech.net

Intressant att dy tycker Zalman låter. Jag kan inte uttalage mig generellt eftersom den Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler, jag har nu är min första Zalman fläkt och den är jättetyst, definitivt inga störande brumm, tjut eller vin.

Att Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler är tystare än Zalman CNPS10X Extreme låter väl inte helt otippat men jag vet inte exakt vad som skiljer, där är något extra plast på ovansidan på extreme sen vet jag inte om den har dubble fläktar?

Tystheten var en av de viktiga saker för mig och jag är helnöjd med min fläkt. Kanske fick jag ett bra ex?

/Fredrik

Permalänk

Blev nyfiken så jag kollade lite på reviews....

"You may think that the CNPS10X QUIET is just a stripped down version of its bigger brother, the CNPS10X EXTREME, and you would be right. But the differences are very subtle and effective. It is not called QUIET for nothing!"
-- CNPS10X QUIET Ultra-Quiet CPU Cooler

"CNPS10X QUIET vs CNPS10X EXTREME vs CNPS10X FLEX

Similarities - The physical size of the coolers are similar, with the FLEX version being slightly smaller. They are all manufactured from the same materials, have five U-shaped heatpipes as well as being compatible with the same CPU sockets. They are also supplied with Zalman's ZM-STG2 Thermal Compound.

Differences - Immediately the first difference you will notice is finish of the coolers. The EXTREME features a "black pearl" nickel plating finish, while the QUIET and FLEX are more au naturale, except for the distinctive blue or black band which runs around the centre of the cooler.

The biggest, and some would say the most important difference is the fan and how it is controlled. You can read how the fan is cleverly controlled on the EXTREME version by visiting its webpage. The QUIET fan however is controlled by a FANMATE 2, this gives the user total control over how fast (or slow) the fan spins. The fan supplied with the QUIET rotates at a minimum of 700 RPM (compared to the EXTREME's 1000 RPM) and according to Zalman is produces less then 17 db(A), in fact Zalman could not measure the noise of the cooler because it was so low, hence why they say "Unmeasurable"!"
-- CNPS10X QUIET Ultra-Quiet CPU Cooler

Jag kör min fläkta på konstant 1000 rpm.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Varför inte sätta en fläkt till på din Hyper?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Intressant att dy tycker Zalman låter. Jag kan inte uttalage mig generellt eftersom den Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler, jag har nu är min första Zalman fläkt och den är jättetyst, definitivt inga störande brumm, tjut eller vin.

Att Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler är tystare än Zalman CNPS10X Extreme låter väl inte helt otippat men jag vet inte exakt vad som skiljer, där är något extra plast på ovansidan på extreme sen vet jag inte om den har dubble fläktar?

Tystheten var en av de viktiga saker för mig och jag är helnöjd med min fläkt. Kanske fick jag ett bra ex?

/Fredrik

Jag har provat Zalman fläktar och det är klart att de inte låter om de körs på 1000 rpm men de skyfflar inte mycket luft i låga hastigheter, har provat Nexus, Scythe slipstream samt Noctuas och även Gentle Typhoon men min favorit är nu NoiseBlocker fläktar 120mm med rpm kontroll då de kan köras på lite högre varvtal än andra märken och samtidigt vara tysta med mycket bra luftflöden. Det verkar som Tysk kvalite rockar inte bara i bilvärlden utan även i fläktvärlden
Lite svårt att fåtag på NB i Sverige men det går enkelt att beställa ifrån Tyskland.
Fiffiga med en del NB modeller är att de kan köras horisontellt eftersom de har någon slags nanominikullager vilket är skitbra om du sågar hål i tak och golv på chassit som jag har gjort, var lite jobbigt att såga i 6 mm aluminium dock som Zalman GT1000 har och lite nervöst för jag ville inte repa ett chassi för 3500 pepparkakor
Jag är iaf helnöjd med min Thermaltake Frio och så har den röda fartränder som passar bra mot mitt moderkort.

Permalänk

Aha ja, eftersom OP hade stockkylare idag antog jag att han inte höll på med överklockning, men det kanske han gjorde?

1000 rpm räcker mer än väl för att kyla min i7 870 - finns ingen som helst anledning att köra den på max om man inte överklockar (men då hjälper ju de 2 chassifläktarna också till såklart; som jag också kör på lågfart)

Vid 1000rpm ligger core temp på i snitt 58-59 vid 100% kontinuerlig load (prime95 alla kärnor); idle är under 30.

Vid 700rpm (min) hamnar den kring 63-64 om jag kommer ihåg rätt, så nog hade det fungerat också.
1400 rpm är max då då hopapr det ned några grader till typ 54-55?

Håller dock med om att den låter en aning om man kör på max (1400)!

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag kör ingen OC men tackar för alla svar, är rätt nöjd med mina nuvarande temps men vill ha ner den så mycket det går med luftkylning:P

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Aha ja, eftersom OP hade stockkylare idag antog jag att han inte höll på med överklockning, men det kanske han gjorde?

1000 rpm räcker mer än väl för att kyla min i7 870 - finns ingen som helst anledning att köra den på max om man inte överklockar (men då hjälper ju de 2 chassifläktarna också till såklart; som jag också kör på lågfart)

Vid 1000rpm ligger core temp på i snitt 58-59 vid 100% kontinuerlig load (prime95 alla kärnor); idle är under 30.

Vid 700rpm (min) hamnar den kring 63-64 om jag kommer ihåg rätt, så nog hade det fungerat också.
1400 rpm är max då då hopapr det ned några grader till typ 54-55?

Håller dock med om att den låter en aning om man kör på max (1400)!

/Fredrik

Du har samma filosofi som den jag har dvs köp så kraftfulla grejjor man kan och sedan kör det på normalfart Jag OC endast för test och i normala fall kör jag alla fläktar på lågvarv för största möjliga tysssstnad och om nu bara sambon kunde titta på TV med headset, jäkla såpoperor, så vore livet perfekt