Normal elförbrukning i lägenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Minns jag brukade få värma pommes över 1h varje gång jag körde i ugn , nu med airfryer så kör jag ca 25min +-5min om jag slänger i korv eller tex schnizel sista 10 minuterna, så för mig mer än en halvering i tiden, dessutom så värmer det från flera sidor, så även om man behöver röra runt lite så blir resultatet bättre med mindre effort (och ingen olja dessutom). Sjukt mycket smidigare än ugnen som man dessutom potenciellt kan glömma av.

Säger inget om att airfryer säkert är smidigare osv men satan det måste ha varit en gammal/långsam ugn? Tror sällan jag kör pommes i mer än 20 min i våran. Men det är ju också varmluft så samma princip då.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Min spis e typ 3 år gammal, värmer mina Chataus från Lidl Harvest Basket med ost coating på 20min typ i ugnen, tar en 2-3min att värma upp den till 200 med grill och fläkt. Brukar köra mkt i ugnen på vintern då jag får uppvärmingen då också och el elementen inte behöver gå så mkt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du får lugna ner dig lite om energiförbrukningen. Jag behöver då inte vänta särskilt länge på ugnen innan det är varmt, maximalt 15 minuter om jag bara värmer med varmluftselemetet och det drar 1 kW har jag för mig och slår man på "allt" så handlar det om nån minut så att det drar 1-2 kWh för uppvärmning är alldeles för mycket åtminstone hos mig.
Jag tror snarare att det handlar om under 1 kWh totalt för att ha mat puttrande i ugnen en timme efter värmning för den har ju inte elementet på hela tiden när den blivit varm för då blir det snarare pyrolytisk rengöring än matlagning och då blir maten väldigt o-bra.

En modern ugn drar 0.6kwh för att uppnå 200c och 0.5kwh att behålla tempen per timme. Effekt 1800W

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En modern ugn drar 0.6kwh för att uppnå 200c och 0.5kwh att behålla tempen per timme. Effekt 1800W

Ja det låter rimligare och det är nog ungefär där min hamnar också för värmningen går så fort att den inte hinner förbruka 1-2 kWh på uppvärmning om jag inte har lagt in en djupfryst skinka eller nått som agerar kylklamp i den, det går inte att glömma luckan öppen heller för då körs inte varmluftsfläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

aktiv och reaktiv effekt vad menar du?

Hoppas du fick svar i tråden eller från google/wikipedia

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Hoppas du fick svar i tråden eller från google/wikipedia

Nej kan du svara här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En modern ugn drar 0.6kwh för att uppnå 200c och 0.5kwh att behålla tempen per timme. Effekt 1800W

Så 2-3 kronor för att värma en fryspizza

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Så 2-3 kronor för att värma en fryspizza

Eller så kör man samtidigt med mikrovågor så går det mycket snabbare och blir bättre och dessutom billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej kan du svara här.

Du fick väl ett alldeles utmärkt svar på förra sidan i denna tråden. Läs det svaret och återkom om du har några mer frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så kör man samtidigt med mikrovågor så går det mycket snabbare och blir bättre och dessutom billigare.

Finns några saker som gör sig enormt bättre i ugn. Fryspizza och framför allt, Dafgård Karins Lasagne. Lasagnen är bättre än hemmagjord om man jämför med en vedeldad ugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Säger inget om att airfryer säkert är smidigare osv men satan det måste ha varit en gammal/långsam ugn? Tror sällan jag kör pommes i mer än 20 min i våran. Men det är ju också varmluft så samma princip då.

En billig variant säkert, men var likadant när jag bott på studentboende med om jag inte missminner mig. Brukar dock öppna efter kanske 20 min och vrida på pommesen när de lagas i ugn för de ska bli bättre spridning av värme på dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Finns några saker som gör sig enormt bättre i ugn. Fryspizza och framför allt, Dafgård Karins Lasagne. Lasagnen är bättre än hemmagjord om man jämför med en vedeldad ugn.

Jag menade att man använder vanlig ugnsvärme och mikrovågor samtidigt, men alla har inte den kombinationen, själv saknar jag ånga men det går ju att fuska till även om det inte finns ångfunktion från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Har typ samma som dig fast datorn kanske 8 timmar om dagen men samma förbrukning...

Ligger väll runt 200-220

Har ju även tvätt- och diskmaskin kanske jämnar ut sig då. Tvätt 1-2 ggr i veckan, diskmaskin likaså.

Har också disk och tvättmaskin och kör diskmaskinen som dig 1-2 ggr i veckan men tvättar gör jag
mest i tvättstugan kanske nån gång i månaden kör jag min egen tvätt maskin.

Såg att förbrukningen låg på ca 250kWh innan spisen, kylen och frysen blev utbytt.

Komplettering
Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tjena!
Fick precis första elräkningen för en full månad och blev lite förvånad över hur dyrt det blev. Tänkte höra lite hur mycket el ni spenderar och om ni tycker priset verkar vettigt?

Lägenheten är en 3a på ca 70-80m2 (Hjärnsläpp).
Ingen diskmaskin, men tvättmaskin + torktumlare. Vi är 3 personer som bor här. Varmvatten ska vad jag vet ingå. Likaså uppvärmning.
Perioden 01/09-01/10 spenderades ca 460 KW/H. Detta hamnade med alla skatter och avgifter på 718kr. Jag tycker 718kr för en månad låter ganska saftigt, men har och andra sidan alltid bott hemma förut så vet inte ^^. Hur ligger det/ni till? Ni som kan det här.

Jag har en 1:a med en liten hemmaserver och en stationär dator samt en AC som jag kört mellan varven, jag landade på 200kWh senaste räkningen.
Så jag ser inte att 460kWh är något problem eller uppseendeväckande. (Inte 460 KW/H, vilket är kilowatt per timme och således något helt annat)

Permalänk
Medlem

90kwh per månad i genomsnitt, låg på 110 förra året.
Tror att största skillnaden ligger i att jag ej jobbar hemma varje dag som tidigare. Ser även till att släcka/stänga av allting som inte använts

Liten etta på 31kvm, stationär dator som används kanske 4h och en Qled från 2018 inkl ljudsystem på 2h. Har eluppvärmt golvvärme i badrummet, dock är konsolen trasig(böjd pin) så kan ej stänga av den eller reglera temperaturen…

Har gasspis dessutom, så tillkommer en fast kostnad på 260kr månaden, oavsett användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej kan du svara här.

1 kWh drar min frys per dygn. Skulle jag byta mot en bättre A+++ så ligger de på ca 200kWh/år eller A++ ca 250 mot mina 365 som nu. Men en ny frys kostar ca 10000kr vilket gör att tiden för att det skulle löna sig blir väldigt lång.

Jag tyckte xxxargs gav ett klockrent svar.

Men kortfattat: med växelström så ligger inte spänningen och strömmen i fas. Ser en växelspänning en induktiv last = spole i motor t.ex. m.m. kommer strömmen bli förskjuten och komma efter spänningen. Detta p.g.a. magnetfältet som byggs upp i spolen.

Med en kapacitiv last är det åt andra hållet. Där rusar strömmen och laddar upp kapacitansen innan spänningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

1 kWh drar min frys per dygn. Skulle jag byta mot en bättre A+++ så ligger de på ca 200kWh/år eller A++ ca 250 mot mina 365 som nu. Men en ny frys kostar ca 10000kr vilket gör att tiden för att det skulle löna sig blir väldigt lång.

Jag tyckte xxxargs gav ett klockrent svar.

Men kortfattat: med växelström så ligger inte spänningen och strömmen i fas. Ser en växelspänning en induktiv last = spole i motor t.ex. m.m. kommer strömmen bli förskjuten och komma efter spänningen. Detta p.g.a. magnetfältet som byggs upp i spolen.

Med en kapacitiv last är det åt andra hållet. Där rusar strömmen och laddar upp kapacitansen innan spänningen.

Du får en kombinerad kyl/frys för 5000-6000 kr som drar ca 220 kWh/år, energiklassen säger inte riktigt hur mycket något drar.

Konsumenter betalar för övrigt för inte för reaktiv effekt som industrier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får en kombinerad kyl/frys för 5000-6000 kr som drar ca 220 kWh/år, energiklassen säger inte riktigt hur mycket något drar.

Konsumenter betalar för övrigt för inte för reaktiv effekt som industrier.

Ja en kombinerad kan absolut vara en bra idé om man inte behöver utrymmet.
Man får som du är inne på gå in och kolla på förbrukningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du får en kombinerad kyl/frys för 5000-6000 kr som drar ca 220 kWh/år, energiklassen säger inte riktigt hur mycket något drar.

Konsumenter betalar för övrigt för inte för reaktiv effekt som industrier.

Varför säger inte energiklassen hur mycket något drar? Vad för nytta gör den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför säger inte energiklassen hur mycket något drar? Vad för nytta gör den då?

Ingen, titta på förbrukningen istället.

Den gäller dessutom bara i EU och gjordes om nyligen så är det en äldre märkning går det inte att jämföra och är ju olika för olika storlekar på exempelvis kylskåp. Kyl/frys kombi som drar drygt 220 kWh år blir förmodligen klassade som E, men kommer ju dra mindre än andra rena kyl eller frysskåp med högre klassning.

Permalänk
Medlem

5:a 113 kvm i SE3. Snittat 107 kwh/mån det senaste halvåret. 2 vuxna + 2 barn i hushållet. Använder enbart tvättstuga. Modern kyl/frys/spis/ugn. Modern tv (bara en). Tre datorer, alla AIO. Robotdammsugare. I princip allt utom vitvarorna (inkl. tv och chromecast with google tv, samt alla laddare) anslutet till grenuttag med av/på och stängs av rigoröst när det inte används. Fjärrvärme värmer på vintern, spegelfilm på fönster som vetter mot söder + ordentligt uppställt drag kyler på sommaren. Belysning på endast när någon är där.

Finner vissa av de rapporterade förbrukningarna här helt häpnadsväckande.

Permalänk
Medlem

Brukar ligga mellan 200 - 270kwh/mån.
100kvm där förening står för värmen.
Använt bara tvättstuga.
Kombinerad kyl/frys som är typ 5år gammal.
Spis som är typ 5år.
2 vuxna 2 barn.
Jobbar hemifrån.
Men har 2st 60" plasma som nog slukar endel...
Vi har ingen micro (än) heller så vi värmer saker på spisen, kanske drar mer än en micro?

Permalänk
Medlem

Hos mig kan variera:
Ligger mellan: 152 -500kwh/månad (200kr till 800kr)
83kvm förening står får fasta kostnader
Kyl och frys 9 år, spis från 2021
en person, en tv på 70" med hemmabio
Faktura för juli månad var på 200kr, men för augusti månad var 400kr.
(orsaken att jag fick dubbelt var, jag var hemma två veckor, spelade spel lekte med servrar)

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

5:a 113 kvm i SE3. Snittat 107 kwh/mån det senaste halvåret. 2 vuxna + 2 barn i hushållet. Använder enbart tvättstuga. Modern kyl/frys/spis/ugn. Modern tv (bara en). Tre datorer, alla AIO. Robotdammsugare. I princip allt utom vitvarorna (inkl. tv och chromecast with google tv, samt alla laddare) anslutet till grenuttag med av/på och stängs av rigoröst när det inte används. Fjärrvärme värmer på vintern, spegelfilm på fönster som vetter mot söder + ordentligt uppställt drag kyler på sommaren. Belysning på endast när någon är där.

Finner vissa av de rapporterade förbrukningarna här helt häpnadsväckande.

Om något är din förbrukning häpnadsväckande låg i ett så stort hushåll, jag har två ganska gamla helskåp kyl/frys som i sig tuggar i sig rätt bra, ska vi komma ner mot ens nära 107 per månad får vi dra ner drastiskt på matlagningen, sluta använda diskmaskinen och bara konsumera media på telefonerna. Runt 250kWh +-40 brukar vi ligga och då är vi 2 pers i en 3:a.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

94m2 2 vuxna 3 barn ca 480kr per månad.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

5:a 113 kvm i SE3. Snittat 107 kwh/mån det senaste halvåret. 2 vuxna + 2 barn i hushållet. Använder enbart tvättstuga. Modern kyl/frys/spis/ugn. Modern tv (bara en). Tre datorer, alla AIO. Robotdammsugare. I princip allt utom vitvarorna (inkl. tv och chromecast with google tv, samt alla laddare) anslutet till grenuttag med av/på och stängs av rigoröst när det inte används. Fjärrvärme värmer på vintern, spegelfilm på fönster som vetter mot söder + ordentligt uppställt drag kyler på sommaren. Belysning på endast när någon är där.

Finner vissa av de rapporterade förbrukningarna här helt häpnadsväckande.

Skrivet av B.Linder:

Om något är din förbrukning häpnadsväckande låg i ett så stort hushåll, jag har två ganska gamla helskåp kyl/frys som i sig tuggar i sig rätt bra, ska vi komma ner mot ens nära 107 per månad får vi dra ner drastiskt på matlagningen, sluta använda diskmaskinen och bara konsumera media på telefonerna. Runt 250kWh +-40 brukar vi ligga och då är vi 2 pers i en 3:a.

Jag håller med B.Linder

2a på 45kvm nybyggt så nya vitvaror, Kyl/frys kombo och en tvättmaskin/tork i samma maskin. 2 vuxna, 1 dator(I signatur), 1tv och en portabel AC.
I augusti hade vi ca 270kwh

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

5:a 113 kvm i SE3. Snittat 107 kwh/mån det senaste halvåret. 2 vuxna + 2 barn i hushållet. Använder enbart tvättstuga. Modern kyl/frys/spis/ugn. Modern tv (bara en). Tre datorer, alla AIO. Robotdammsugare. I princip allt utom vitvarorna (inkl. tv och chromecast with google tv, samt alla laddare) anslutet till grenuttag med av/på och stängs av rigoröst när det inte används. Fjärrvärme värmer på vintern, spegelfilm på fönster som vetter mot söder + ordentligt uppställt drag kyler på sommaren. Belysning på endast när någon är där.

Finner vissa av de rapporterade förbrukningarna här helt häpnadsväckande.

Oj, det var lågt (på ett bra sätt). Grattis.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

5:a 113 kvm i SE3. Snittat 107 kwh/mån det senaste halvåret. 2 vuxna + 2 barn i hushållet. Använder enbart tvättstuga. Modern kyl/frys/spis/ugn. Modern tv (bara en). Tre datorer, alla AIO. Robotdammsugare. I princip allt utom vitvarorna (inkl. tv och chromecast with google tv, samt alla laddare) anslutet till grenuttag med av/på och stängs av rigoröst när det inte används. Fjärrvärme värmer på vintern, spegelfilm på fönster som vetter mot söder + ordentligt uppställt drag kyler på sommaren. Belysning på endast när någon är där.

Finner vissa av de rapporterade förbrukningarna här helt häpnadsväckande.

Hehe det är väl en sisådär 25kWh mer än vad endast frys+kyl drar här hemma

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

5:a 113 kvm i SE3. Snittat 107 kwh/mån det senaste halvåret. 2 vuxna + 2 barn i hushållet. Använder enbart tvättstuga. Modern kyl/frys/spis/ugn. Modern tv (bara en). Tre datorer, alla AIO. Robotdammsugare. I princip allt utom vitvarorna (inkl. tv och chromecast with google tv, samt alla laddare) anslutet till grenuttag med av/på och stängs av rigoröst när det inte används. Fjärrvärme värmer på vintern, spegelfilm på fönster som vetter mot söder + ordentligt uppställt drag kyler på sommaren. Belysning på endast när någon är där.

Finner vissa av de rapporterade förbrukningarna här helt häpnadsväckande.

Hur hög är er månadsavgift till brf/hyresvärd?
Låter som att vatten och värme ingår i avgiften?

Under sommaren ligger vi på ganska precis 660kWh och på vintern 1200-1300kWh.

5’a på 140kvm med direktverkande el.
Kör Luft/Luft VP sommar och vinter, endast två element igång för understödsvärme på undervåningen (souterräng-lgh).

Edit: Också SE3.

Info om elområde
Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi har ingen micro (än) heller så vi värmer saker på spisen, kanske drar mer än en micro?

Det kan nog variera. Vi har micro som enbart används för slutvärmning och jag tror att den är effektivare än spis- eller ugnsvärmning, men den är i likhet med alla våra vitvaror högsta energiklass och sitter dessutom på ett av/påuttag, så den drar garanterat ingenting når den inte används.

Skrivet av B.Linder:

ska vi komma ner mot ens nära 107 per månad får vi dra ner drastiskt på matlagningen, sluta använda diskmaskinen och bara konsumera media på telefonerna.

Kollade just. Min maximal månadsvariation är +-8 för halvåret. Använder inte alls diskmaskin utan ungarna har sedan de varit riktigt små fått lära sig att diska i ho. Matlagning 1ggr/veckan, sedan infrysning i kyl. Utplock av dagens mat på morgonen, så den självtinat när man kommer hem och bara behöver slutvärmning i micro.

Skrivet av Zippeer:

2a på 45kvm nybyggt så nya vitvaror, Kyl/frys kombo och en tvättmaskin/tork i samma maskin. 2 vuxna, 1 dator(I signatur), 1tv och en portabel AC.
I augusti hade vi ca 270kwh

Intressant. Jag gissar att det är tvätt/tork samt AC som huvudsakligen ställer till det. Allt som genererar temperaturväxlingar drar ström mer än något annat, med icke-trivial mekanisk rörelse som näst största problem. Diskmaskin och tvätt/tork kombinerar dessa faktorer. AC är väl uppenbart.

Skrivet av Otori:

Hur hög är er månadsavgift till brf/hyresvärd?

Snuskigt låg - mindre än 2k. Men det är en gammal förening med lånestocken betald sedan länge och ett antal lukrativa kommersiella hyresgäster i gatuplanet.

Citat:

Låter som att vatten och värme ingår i avgiften?

Ja. Uppskattningsvis 1,2k är värme och (varm)vatten, resterande underhåll och rep. Men poängen är att uppvärmning inte drar ström på räkningen och att vi heller inte låter nedkylning på sommaren göra det.

Citat:

Under sommaren ligger vi på ganska precis 660kWh och på vintern 1200-1300kWh.
5’a på 140kvm med direktverkande el.

Gode gud. Direktverkande el är verkligen en styggelse.