Komplett.se påstår att köra 4 stickor RAM kan orsaka fel!!?

Permalänk
Medlem

Komplett.se påstår att köra 4 stickor RAM kan orsaka fel!!?

Efter att två av mina RAM stickor fallerat, och då det fanns garanti kvar skickade jag tillbaka dem till komplett för att få dem undersökta och ev utbytta. Då jag fick mejlet med retur-numret skrev även kompletts support en sak som fick mig att fundera.
"Hej!
Notera av vi starkt avråder från att köra fyra högprestandaminnen samtidigt i ett moderkort.
Det ger nästan alltid instabilitet och i vissa fall skadar det minnen och även moderkortets voltregulatorer. Om du måste använda fyra minnen så se till att det är standardminnen, måste du köra högprestandaminnen kör dem två åt gången för att undvika skador på utrustningen."

Stämmer verkligen detta? Någon som kan mer om minnen som har någon kommentar? Ska jag skaffa färre stickor med fler MB per sticka för att kunna köra nått annan än standard minnen?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kan bara svar för instabiliteten, och det är korrekt att man kan få problem med instabilitet om man fyller alla ramslottar med "högprestandaminnen".

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Det gäller ju framförallt om det är högprestanda-minnen som kräver mer ström, och även mer om du överklockar.

Om du köper högprestanda-minnen som körs på samma volt som standard-minnen och inte överklockar så är det bara en minimal skillnad och du bör kunna köra med 4 st utan problem!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

skojjar dom eller? detta är inga högprestanda minnen,, du ska kunna köra 4st sånna lätt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Har haft många problem med 4 stickor förut, särskilt med Corsairs Dominator-minnen. Nuförtiden kör jag alltid bara två stickor och rekommenderar andra att göra detsamma.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Instabilt om man ska klocka högt kanske men i originalklock, inte en chans. Bullshit som de nog vräker ur sig för att kunna sälja dyrare ram med högre densitet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det går väl inte att svara på om man inte vet vilket moderkort det handlar om (chip)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

skojjar dom eller? detta är inga högprestanda minnen,, du ska kunna köra 4st sånna lätt.

De har väl visserligen "fel" i att det är högprestanda, dock så kräver de faktiskt 2 V. Standard för DDR2 är 1,8 V.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort, Gigabyte GA-P35-DS3, P35

Har hursomhelst skickat in de två trasiga stickorna till komplett, så vi får se vad dom säger, tidigare har dom varit guld när det gäller reklamationer så jag får hoppas att de är det denna gång också.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Har haft både 2 och 4 stickor utan problem. Ställ in spänningen manuellt. Att dom använder högpresterande... finns det långsammare att köpa idag...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Har haft både 2 och 4 stickor utan problem. Ställ in spänningen manuellt. Att dom använder högpresterande... finns det långsammare att köpa idag...

Ställa spänningen till 1.8v då? Blev också lite förvånad att dom använde ordet "högpresterande" om minnen som inte ens var snabbast 2007 då jag köpte dem!! =P

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Nej, 2.0V som dom är specade till. det kan göra mycket. Hade ett par OCZ som var specade till 2.1 och fick en massa fel när jag körde auto.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Har haft både 2 och 4 stickor utan problem. Ställ in spänningen manuellt. Att dom använder högpresterande... finns det långsammare att köpa idag...

Är det inte CAS eller Latens dom syftar på..?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll om det är hög presterande minnen eller inte, utan kvaliten på moderkortet först och främst.

Mitt moderkort har stöd för 4 minnen, så jag köpte 4x2 GB OCZ 6400 DDR2.

Fick blue-screens var 5.e minut. Jag testade varje minne var för sig utan problem och jag testade även varje port. Om jag höjde volten på minnena, klockade ner dom, drog ner latenser samt höjde volten för nordbryggan då lyckades jag sänka till blue-screens var 20.e-30.e minut istället.

Testade även att flasha BIOS. Sedan tog jag beslutet att det inte var värt alla problem, sålde 2 av stickorna till en polare och använder fortfarande de andra 2.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Spelar inte så stor roll om det är hög presterande minnen eller inte, utan kvaliten på moderkortet först och främst.

Mitt moderkort har stöd för 4 minnen, så jag köpte 4x2 GB OCZ 6400 DDR2.

Fick blue-screens var 5.e minut. Jag testade varje minne var för sig utan problem och jag testade även varje port. Om jag höjde volten på minnena, klockade ner dom, drog ner latenser samt höjde volten för nordbryggan då lyckades jag sänka till blue-screens var 20.e-30.e minut istället.

Testade även att flasha BIOS. Sedan tog jag beslutet att det inte var värt alla problem, sålde 2 av stickorna till en polare och använder fortfarande de andra 2.

På nyare moderkort ( nyare chip) så har Intel specificerat att endast ett DIM DDR3-1600Mhz kan användas per channel. Samma sak gäller X.M.D ( åtminstone på mitt moderkort H57).

Jag tror inte det finns något sätt att gå runt detta problem. Inte ens genom klockning... men jag är inte insatt i detta så kanske någon annan kan bekräfta detta.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag tänker säkert helt fel här nu, men varför ens ha 2 slots per channel då? När ska ska alla användas?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet