HDfilm-redigering/spel-datorkombo med överklockningsmöjligheter

Permalänk

HDfilm-redigering/spel-datorkombo med överklockningsmöjligheter

Hejsan!
Det var nu några år sen jag gjorde någon större uppgradering av min burk, hade tänkt behålla mitt gamla nätagg Corsair HX 520W, Thermalright 120 CPU-kylare och min DVD-brännare. Resten skall bytas ut!

I huvudsak skall datorn användas till HD-filmredigering & spelande den gärna ska vara överklockningsvänlig.

Har kikat lite och funderar på om detta är ett bra val:

Svara gärna på om det är någonting jag borde förändra, och om det är ett smart/korkat val att behålla gamla CPU kylningen+nätagget.

Priset får ligga därikring 9-11k ungefär.

Permalänk
Antielefant

Byt chassi - Define R3 har en månad plus leveranstid.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har ett likadant moderkort och det är väl okej. Fungerar som det ska. Dock kanske jag skulle ta ett annat i dagens läge som har både USB3 och SATA3. Annars klockar det helt ok

Chassi får du byta sålänge du inte vill vänta en månad efter du tryckt beställ.. Skulle byta ut SSDn på en gång till OCZ eller Corsair's 60GB modeller för 1290kr, mycket snabbare än Intel.

Som sagt, har likadant moderkort, cpu, gpu och minne, dock 4GB varianten.

cpu/gpu originalklock:
12s superPI
16 000 3DmarkVantage
19 000 3Dmark06

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Antielefant

Nackdelen med USB3 och SATA-III på P-55kort är att det inte har PCI-E lanes nog att köra både och samt hålla 16 lanes till grafikkortet(en).

Ska man ha det rekommenderar jag kontrollerkort, typ Asus U3S6 om man inte ska köra SLI/CF, eller bara ett rent USB3-kort i en PCI-E x1-plats.

Dock är SATA-III rätt ointressant i dagsläget, krävs ett par generationer till innan SSD'erna spränger gränsen för SATA-II.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Byt chassi - Define R3 har en månad plus leveranstid.

Oj! Då blir det att ta något snarlikt på den fronten.

Skrivet av ziim0n:

Har ett likadant moderkort och det är väl okej. Fungerar som det ska. Dock kanske jag skulle ta ett annat i dagens läge som har både USB3 och SATA3. Annars klockar det helt ok

Chassi får du byta sålänge du inte vill vänta en månad efter du tryckt beställ.. Skulle byta ut SSDn på en gång till OCZ eller Corsair's 60GB modeller för 1290kr, mycket snabbare än Intel.

Just USB3 verkar det där kortet ha redan, dock inte SATA-III.

Tack för tipset om SSD:arna, jag levde kvar i tron om att Intel var prestandakungen, men det var kanske ett tag sen.

Skrivet av Zcenicx:

Nackdelen med USB3 och SATA-III på P-55kort är att det inte har PCI-E lanes nog att köra både och samt hålla 16 lanes till grafikkortet(en).

Hmm, okej. Vad innebär detta i praktiken? Sämre prestanda i spel/program som uttnyttjar grafikkortet?

Permalänk
Antielefant

Mja, i praktiken betyder det att ju mer du sätter in i datorn desto segare blir den.

Lite som en återgång till hur datorer fungerade på 1900-talet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync