Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Jag photoshoppar relativt tunga bilder men det är nog i princip det tyngsta. Spelar gör jag just inte alls och Photoshop rullar på kusligt snabbt med den mängden ram och en egen scratchpartition på ssd:n.

Och ja, 480 GB SSDn kostar runt 7000:- ex.moms, men jag har oftast både Win7, OSX samt fem-sex program öppna i vardera miljö, samt Photoshops scratch (som behöver vara rätt stor om man sitter med tiotals högupplösta tif-bilder på vardera 100-150 MB st..). Dessutom ett otal bilder och original, samt en hög blandade webbsidor som är "under produktion". Långtidslagring sker på server på jobbet, NAS hemma och i molnet - givetvis inte på SSDn.

Att kunna göra allt det där dels vid skrivbordet hemma, vid köksbordet, skrivbordet på jobbet, soffan och ståbordet och till och med på bussen - på en och samma maskin - är grymt skönt. Det viktigaste om man nu ska prata ergonomi är faktiskt att byta ställning ofta. Att sitta i en nog så skön, bra arbetsstol i fem-sex timmar i sträck är inte speciellt bra. Att knalla runt lite och stå, halvligga och sitta lite här och där är faktiskt bättre i längden.

Men det som är bäst i datorväg för dig är väl det du tycker är bäst i datorväg. För dig.

Vad väger den datorn?
hehe nja en bärbar lär aldrig bli lika tyst som en stationär om det finns lite kräm i den. Visst gör Apple bra grejer men de e faktiskt inte magiska hur mycket du än vill tro det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Fast ångerrätt och öppet köp är du inte garanterad när du öppnat och börjat använda datorn, visst finns det dom som låter dig returnera ändå, men du är väl ändå inte garanterad det? Jag ska med byta till en 15" snart och jag har kört en 13" sedan oktober 09 så jag är övertygad om att jag kommer vara mer än nöjd.

Det gäller bara att varan är i "oförändrat skick" när jag brukar mig av ångerrätten. Har man varit väldigt försiktig kan de inte neka ångerrätten - men för säkerhets skull kommer jag nog köpa den i fysisk butik där jag informerar säljaren om att jag vill ha öppet köp och får det bekräftat.

Nej, jag tror också jag kommer bli väldigt nöjd. Ska bli spännande att se vilka GPU och vilken HD de klämmer in i den dyrare 15"-modellen.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av jakobg:

Det var nog det sämsta svaret av dåliga svar Om jag var övertygad skulle jag väll inte posta här, och eftersom jag nu VILL övertygas så tycker jag att du ska posta alla dina argument här, sen får vi se om dina argument väger tyngre än mina motargument. Jag tycker alla Appleprodukter är skitsnygga, och folk säger att de funkar bra, men jag tycker inte riktigt att det väger tyngre än priset. Jag vill veta varför 17.000kr är rimligt för en bärbar dator med så pass dålig prestanda, så övertyga mig att köpa en Mac före Dell!

Jag tycker det var ett riktigt bra svar !

OSX har en KÄNSLA & FLYT som tyvär Windows aldrig kommer att få !

Permalänk
Medlem
Skrivet av macsåklart:

Jag tycker det var ett riktigt bra svar !

OSX har en KÄNSLA & FLYT som tyvär Windows aldrig kommer att få !

Hehe va? De var första gången man hörde det där. Säker på att du inte pratar om IPhone kontra Android nu?

Om du inte har ett Windows som flyter så har du kass hårdvara eller så har du fått in skit på din dator, d.v.s det är okunskap(om man skyller detta på Windows).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det tar förresten upp en annan fråga. När jag tittade på macbooks förra gången (-08) hade de ofantliga värmeproblem vid belastning.

Hur ser det ut idag? Kommer jag bränna skrevet av mig om jag försöker ha den i knäet och göra lite tyngre?

Och "macsåklart", individer som du är anledningen till varför så många pc-användare är skeptiska till mac. Kanske kan försöka ha lite självdistans och objektivitet vid jämförelser?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Det tar förresten upp en annan fråga. När jag tittade på macbooks förra gången (-08) hade de ofantliga värmeproblem vid belastning.

Hur ser det ut idag? Kommer jag bränna skrevet av mig om jag försöker ha den i knäet och göra lite tyngre?

Och "macsåklart", individer som du är anledningen till varför så många pc-användare är skeptiska till mac. Kanske kan försöka ha lite självdistans och objektivitet vid jämförelser?

Min är inga problem att ha i knät ens om man spelar, sålänge man inte måste ha knäna i mitten av undersidan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Vad väger den datorn?
hehe nja en bärbar lär aldrig bli lika tyst som en stationär om det finns lite kräm i den. Visst gör Apple bra grejer men de e faktiskt inte magiska hur mycket du än vill tro det.

Den väger väl ungefär 2,5 kilo. Det är ju en 15,4"-laptop med aluchassi, och inte nån liten ultrabook. HPs elitebook tex. väger väl ungefär lika mycket, tror jag?

Jag har aldrig påstått eller trott att Apples prylar är "magiska"- det måste du ha drömt ihop på egen hand. Det finns nackdelar med Macen också, men de är färre än på de flesta win-laptops tycker jag. Framförallt det faktum att jag vill ha OS X och windows parallellt igång i EN maskin. Det skulle förmodligen gå på nån Dell-laptop med, men knappast felfritt under en längre tid. Alltså är det ju rimligt för mig att köpa en Mac. Tycker du tvärtom ska du såklart köpa nåt annat.

Visst kan man bygga en tyst stationär med med kräm än en laptop, självklart. Men mina macar, både den privata och jobbmaskinen, är tysta (=fläktarna >2000 rpm), utom vid stora flashfiler och spel. Men det är väl de flesta laptops i den här prisklassen (<15000:-) inbillar jag mig. Att en femtusenspänns-laptops eller valfri ultrabook inte är det är ju klart. Jag har en gammal jobb-lenovo som låter som en skördetröska så fort man sneglar på den, men den är en rätt typisk 5000:- burk. Förväntar mig inte att den ska vara tyst.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Janav:

Det tar förresten upp en annan fråga. När jag tittade på macbooks förra gången (-08) hade de ofantliga värmeproblem vid belastning.

Hur ser det ut idag? Kommer jag bränna skrevet av mig om jag försöker ha den i knäet och göra lite tyngre?

Och "macsåklart", individer som du är anledningen till varför så många pc-användare är skeptiska till mac. Kanske kan försöka ha lite självdistans och objektivitet vid jämförelser?

Beror på vad du menar med "tyngre"; Att sitta och köra cod4 gör ju att den blir varm rätt fort, likaså om man är inne på nån webbsida med mycket flash eller spelar flashspel. Kan tänka mig att detsamma gäller om man sitter länge i tex. Logic eller nåt liknande. Att sitta och photoshoppa skapar inte mycket värme, även om man jobbar med riktigt stora filer och typ lägger gaussisk oskärpa eller gör nåt annat processorintensivt på dom.

F.n. har jag följande program igång: Safari med 6 flikar, Mail, Word, Photoshop, Illustrator, Pages, Keynote, MPlayerX, Spotify och iCal. Processortemperaturen är 53° enligt iStatPro, och datorn är lite varm, men långt ifrån för varm eller het. Testade att dra igång en konvertering av en film i Miro också (förutom ovanstående), då sticker processorhastigheten iväg till 97% belastning, processortemperaturen går upp till 83° och fläktarna börjar låta en hel del, körs just nu i c:a 6000 rpm och datorn blir betydligt varmare på undersidan. Slutsatsen blir att man inte ska konvertera film med datorn i skrevet.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Den väger väl ungefär 2,5 kilo. Det är ju en 15,4"-laptop med aluchassi, och inte nån liten ultrabook. HPs elitebook tex. väger väl ungefär lika mycket, tror jag?

2,5 kg hade jag tyckt var för mycket att dra runt på tåg o liknande, halva vikten är mer lagom om man ska vara mobil och det är så en stationär och en bärbar blir en perfekt lösning. Men jag antar att det är en smaksak.

Skrivet av thomas67lundberg:

Jag har aldrig påstått eller trott att Apples prylar är "magiska"- det måste du ha drömt ihop på egen hand. Det finns nackdelar med Macen också, men de är färre än på de flesta win-laptops tycker jag. Framförallt det faktum att jag vill ha OS X och windows parallellt igång i EN maskin. Det skulle förmodligen gå på nån Dell-laptop med, men knappast felfritt under en längre tid. Alltså är det ju rimligt för mig att köpa en Mac. Tycker du tvärtom ska du såklart köpa nåt annat.

Ja det är ju OS X som inte är något vidare utvecklat utan väldigt anpassat till Apples hårdvara medan Windows är mycket flexiblare. Hade OS X varit lika flexibel som Windows så hade Apple sålt bra mycket mindre av sin svindyra hårdvara. Det kan väll ändå inte anses som Windows problem utan snarare OS X.

Skrivet av thomas67lundberg:

Visst kan man bygga en tyst stationär med med kräm än en laptop, självklart. Men mina macar, både den privata och jobbmaskinen, är tysta (=fläktarna >2000 rpm), utom vid stora flashfiler och spel. Men det är väl de flesta laptops i den här prisklassen (<15000:-) inbillar jag mig. Att en femtusenspänns-laptops eller valfri ultrabook inte är det är ju klart. Jag har en gammal jobb-lenovo som låter som en skördetröska så fort man sneglar på den, men den är en rätt typisk 5000:- burk. Förväntar mig inte att den ska vara tyst.

Har både en Laptop i 30 000 kr klassen och en i 12 000 klassen som ändå får anses som bra maskiner och nu när jag satte in en stationär på jobbet så blev det en STOR skillnad. Den stationära är verkligen knäpptyst medan de bärbara låter en del när de får jobba.

Jag tvivlar starkt på att Mac skulle vara bäst på marknaden på att kyla sina datorer och hålla ljudnivån nere men har du fakta på det så skulle det vara intressant att se.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Det gäller bara att varan är i "oförändrat skick" när jag brukar mig av ångerrätten. Har man varit väldigt försiktig kan de inte neka ångerrätten - men för säkerhets skull kommer jag nog köpa den i fysisk butik där jag informerar säljaren om att jag vill ha öppet köp och får det bekräftat.

Nej, jag tror också jag kommer bli väldigt nöjd. Ska bli spännande att se vilka GPU och vilken HD de klämmer in i den dyrare 15"-modellen.

Ja verkligen, jag har läst och även postat ganska flitigt på macrumors forum. Jag läste där att 3d benchmark 2011 kör nvidia 640m och får resultat på 1784 eller nåt sånt, att jämföras med 6750m som hade 13xx... det är ju ändå en ganska klar ökning. 640 är väl det kort de ryktas mest om för low-end modellen. Vore kul om dom ökade upplösningen från 1440 till 1650 iaf men jag är skeptisk. När det gäller hårddisk är jag också rätt skeptisk, jag hoppas på sätt och vis att dom behåller dvd'n för då kan jag lägga in en drivecaddy och köra 256GB SSD + minst 500gb standarddisk. Allt är ju bara spekulationer men det är roligt att spekulera och just nu talar en del för att det blir release 23 april, så jag hoppas på det. Nya väskan (som behövdes då jag går upp i storlek kom idag med, weee)

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Ja verkligen, jag har läst och även postat ganska flitigt på macrumors forum. Jag läste där att 3d benchmark 2011 kör nvidia 640m och får resultat på 1784 eller nåt sånt, att jämföras med 6750m som hade 13xx... det är ju ändå en ganska klar ökning. 640 är väl det kort de ryktas mest om för low-end modellen. Vore kul om dom ökade upplösningen från 1440 till 1650 iaf men jag är skeptisk. När det gäller hårddisk är jag också rätt skeptisk, jag hoppas på sätt och vis att dom behåller dvd'n för då kan jag lägga in en drivecaddy och köra 256GB SSD + minst 500gb standarddisk. Allt är ju bara spekulationer men det är roligt att spekulera och just nu talar en del för att det blir release 23 april, så jag hoppas på det. Nya väskan (som behövdes då jag går upp i storlek kom idag med, weee)

Jag hoppas att 640 är för den lägre modellen och att man har möjlighet att uppgradera till en lite bättre i den dyrare. Inte för att jag vill spela, men GPU-prestanda är ändå viktigt.

HD bryr jag mig inte om, så länge den är vettig och relativt stor. Softsynths och samples kommer jag köra externt ändå.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

2,5 kg hade jag tyckt var för mycket att dra runt på tåg o liknande, halva vikten är mer lagom om man ska vara mobil och det är så en stationär och en bärbar blir en perfekt lösning. Men jag antar att det är en smaksak.

ja, beror ju på hur man tänker. Om alternativet är att ha en mindre laptop OCH en stationär så har jag hellre en 2,5 kg maskin till allt. Inte jättesmidig, men bra mycket smidigare än en desktop...

Skrivet av SnowJim:

Ja det är ju OS X som inte är något vidare utvecklat utan väldigt anpassat till Apples hårdvara medan Windows är mycket flexiblare. Hade OS X varit lika flexibel som Windows så hade Apple sålt bra mycket mindre av sin svindyra hårdvara. Det kan väll ändå inte anses som Windows problem utan snarare OS X.

Det kan man tycka. Ändrar ju dock inte på det faktum att OS X och Win rullar kanon på en Mac och inte på en Dell eller HP.

Skrivet av SnowJim:

Har både en Laptop i 30 000 kr klassen och en i 12 000 klassen som ändå får anses som bra maskiner och nu när jag satte in en stationär på jobbet så blev det en STOR skillnad. Den stationära är verkligen knäpptyst medan de bärbara låter en del när de får jobba.

Jag tvivlar starkt på att Mac skulle vara bäst på marknaden på att kyla sina datorer och hålla ljudnivån nere men har du fakta på det så skulle det vara intressant att se.

Jag har ingen aning om huruvida Macar är är de datorer som har lägst bullernivå, har aldrig påstått det heller. Förmodligen finns det säkerligen minst lika tysta maskiner i samma prissegment.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite offtopic.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Skaffade just en macbook air. Aldrig ens testat mac innan men tänkte att det var dags. Kärlek vid första smeket. Så sjukt mycket smidigare för mig. Gör inte så mycket mer än surfar osv iofs

Permalänk
Medlem

Slänger in en brandfackla för att få igång diskussionen igen:

Vad upplever ni som vanligast, windows bluescreen of death eller Apple Kernel Panic och vad är egentligen jobbigast?

Många tror ju att Apples produkter bara går och går, men är man inte försiktigt så ser det snart ut så här:

Med en bluescreen kan man ju bara starta om datorn, men vad gör man när det blir kernel panic på varje uppstart?

Jag som kör både win 7 och OSX upplever det som att det bra mycket oftare blir Kernel Panic jämfört med bluescreen!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag som kör både win 7 och OSX upplever det som att det bra mycket oftare blir Kernel Panic jämfört med bluescreen!

Jag har inte sett varken bluescreen eller kernel panic på många år, kernel panic har jag bara sett två gånger, ena på macbook pro med 8600gt (det var ju en problemserie, så KP var pga hårdvarufel), och andra gång när jag satt in SSD, fick kernel panic när macen skulle vakna från hibernate. Löstes med en firmware uppdatering. Så båda var hårdvarurelaterade.

Bluescreen har jag nog inte sett sen Vista var nytt, misstänker att det mestadels berodde på dåliga drivrutiner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag som kör både win 7 och OSX upplever det som att det bra mycket oftare blir Kernel Panic jämfört med bluescreen!

Vad i hela friden har du gjort dåe?! Jag har kört min MB dagligen i 4 år och har aldrig fått kernel panic. Har kört min Win7-burk sen december och har fått två BSoD tror jag. (Minst en.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Vad i hela friden har du gjort dåe?! Jag har kört min MB dagligen i 4 år och har aldrig fått kernel panic. Har kört min Win7-burk sen december och har fått två BSoD tror jag. (Minst en.)

Vad i hela friden? hur har du lyckats med det? Jag har kört Windows7 sen det kom ut och har aldrig fått bluescreen där? I WindowsXP kunde det dock inträffa när man pillade med hårdvaran ex klockade den.

OSX har ju gjort det enkelt för sig, de godkänner bara specifik hårdvara, hade det varit lika flexibelt som Windows så hade det helt klart varit något annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Jag hoppas att 640 är för den lägre modellen och att man har möjlighet att uppgradera till en lite bättre i den dyrare. Inte för att jag vill spela, men GPU-prestanda är ändå viktigt.

HD bryr jag mig inte om, så länge den är vettig och relativt stor. Softsynths och samples kommer jag köra externt ändå.

Jag skulle tro att den dyrare 15" kommer ha bättre än 640 som standard, sen brukar man inte kunna uppgradera grafikkorten tyvärr, tidigare har det enligt min erfarenhet alltid varit ett kort i low-end och ett annat i high-end och samma kort i 17" som i high-end. (kan ha fel dock)

Angående värme, det funkar att ha min 13" i knät när jag pressar den hårt, det bränns inte, däremot är det obehaglig värme som gör att man kan svettas och så, därför brukar jag ha min sleeve under, eller ett riktigt skydd, jag har en targus chill-mat hemma men jag skulle verkligen vilja ha en iLap... som har handledsskydd med: http://www.raindesigninc.com/ilap.html

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Slänger in en brandfackla för att få igång diskussionen igen:

Vad upplever ni som vanligast, windows bluescreen of death eller Apple Kernel Panic och vad är egentligen jobbigast?

Många tror ju att Apples produkter bara går och går, men är man inte försiktigt så ser det snart ut så här:

Med en bluescreen kan man ju bara starta om datorn, men vad gör man när det blir kernel panic på varje uppstart?

Jag som kör både win 7 och OSX upplever det som att det bra mycket oftare blir Kernel Panic jämfört med bluescreen!

Om vi bortser från en tredjepartsdrivrutin som krånglade (där hårdvarutillverkaren först nekade till att det var deras drivrutin som nukade hela USB-subsystemet och sen släppte en ny drivrutin som fixade problemet) och orsakade en krash ungefär varannan vecka (men bara när datorn stängde av skärmen) och en seriöst trasig hårddisk som fick lov att bytas (alltså ett genuint hårdvaruproblem som gjorde att systemfiler inte gick att läsa) som orsakade ett par kernel-krasher så har jag aldrig haft några problem med kernel panics under OS X sen 10.4.

Under Windows så varierar det från maskin till maskin (använder dock väldigt få Windows-maskiner, den enda jag använder dagligen är jobblaptopen). Min jobblaptop (Dell Precision M4400) har blåskärmat en hel hög gånger när jag väckt den från vila eller startat om den. Antalet blåskärmar har efter ett flertal drivrutins- och firmwareuppdateringar från Dell minskat och det verkar nu ske som mest en gång per månad eller så.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad i hela friden? hur har du lyckats med det? Jag har kört Windows7 sen det kom ut och har aldrig fått bluescreen där? I WindowsXP kunde det dock inträffa när man pillade med hårdvaran ex klockade den.

OSX har ju gjort det enkelt för sig, de godkänner bara specifik hårdvara, hade det varit lika flexibelt som Windows så hade det helt klart varit något annat.

Ja du, det har jag ingen aning om. Lite rädd som jag blev, efter att bara ha haft datorn i typ tre veckor, så var jag för skärrad för att ta error-koden så jag vet inte vad felet var.

Apple har gjort det BRA för sig och sett till att eliminera allt som kan orsaka KP

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Om vi bortser från en tredjepartsdrivrutin som krånglade (där hårdvarutillverkaren först nekade till att det var deras drivrutin som nukade hela USB-subsystemet och sen släppte en ny drivrutin som fixade problemet) och orsakade en krash ungefär varannan vecka (men bara när datorn stängde av skärmen) och en seriöst trasig hårddisk som fick lov att bytas (alltså ett genuint hårdvaruproblem som gjorde att systemfiler inte gick att läsa) som orsakade ett par kernel-krasher så har jag aldrig haft några problem med kernel panics under OS X sen 10.4.

Under Windows så varierar det från maskin till maskin (använder dock väldigt få Windows-maskiner, den enda jag använder dagligen är jobblaptopen). Min jobblaptop (Dell Precision M4400) har blåskärmat en hel hög gånger när jag väckt den från vila eller startat om den. Antalet blåskärmar har efter ett flertal drivrutins- och firmwareuppdateringar från Dell minskat och det verkar nu ske som mest en gång per månad eller så.

Du har så fina förklaringar på varför du stötte på kernel-krasher i OS X men när det kommer till Windows så klagar du mest? Du inser inte att även här handlar det högst troligt om någon form av hårdvarufel om du nu hade orkat kolla upp det.

Om en laptop får bluescreen 1 gång i månader så finns det väll anledning att skicka tillbaka skitet? Du kan väll inte på fullaste allvar acceptera en dator med ett sådant fel?

Jag får blåskärm regelbundet, vad ska jag göra?

  1. Updatera drivrutiner

  2. Kontrollera eventloggen för att se om något fel hamnar där

  3. Ominstallera datorn del för del

  4. Byta ut defekt del eller skicka in hela skiten på felsökning om du inte själv klarar av det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Något som jag stör mig på är när man jämför en 12000krs Mac med en 7000krs plast pc. Såklart att byggkvaliten är sämre prestandan är densamma så måste man ju spara in på något. Så ska man jämföra en Mac med en pc så får man ju jämföra med en lyx pc kanske de lyxiga varianterna av dell , sony vaio osv.
och även om du köper en lyxig pc i kolfiber, aluminium eller magnesium så kommer pris/prestanda vara mkt lägre. kläm på en vaio z eller vaio s innan ni säger att pc bara är plastiga och har dålig batteritid.
både dell, hp, och sony vaio har ju ''platta'' batterier sam man kan fästa på undersidan för att dubbla batteritiden .

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag undrar varför man ska köpa just en mac för att göra grafiska saker? Min kompis ska plugga på högskolan nu och han ska köpa en ny dator, han vill inte ha en mac för han har en och han gillar den inte. (samma prestanda som på en PC kostar väl kanske 25, 30k på en mac) har aldrig förstått detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du har så fina förklaringar på varför du stötte på kernel-krasher i OS X men när det kommer till Windows så klagar du mest? Du inser inte att även här handlar det högst troligt om någon form av hårdvarufel om du nu hade orkat kolla upp det.

Återigen så utgår du från att de du diskuterar med är fanboys. Det var väl ändå ganska uppenbart att det var/är drivrutiner/firmware som är problemet med min jobblaptop? Skillnaden ligger i att drivrutinen som krånglade med Macen var från tredje part (för tredjepartshårdvara utan fullgott inbyggt stöd i OS X) medan det med laptopen handlar om inbyggd hårdvara och drivrutiner från laptop-tillverkaren (Dell).

Citat:

Om en laptop får bluescreen 1 gång i månader så finns det väll anledning att skicka tillbaka skitet? Du kan väll inte på fullaste allvar acceptera en dator med ett sådant fel?

Skulle jag gärna gjort om någon annan på företaget tyckte att det var nog med anledning. Men det är en typisk "Microsoft shop" där "starta om och se om det löser problemet" fortfarande är en acceptabel lösning.

Citat:

Jag får blåskärm regelbundet, vad ska jag göra?

  1. Updatera drivrutiner

  2. Kontrollera eventloggen för att se om något fel hamnar där

  3. Ominstallera datorn del för del

  4. Byta ut defekt del eller skicka in hela skiten på felsökning om du inte själv klarar av det.

Jag vet hur man felsöker så det vore trevligt om du kunde släppa den nedlåtande attityden.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Tjena. Jag undrar varför man ska köpa just en mac för att göra grafiska saker? Min kompis ska plugga på högskolan nu och han ska köpa en ny dator, han vill inte ha en mac för han har en och han gillar den inte. (samma prestanda som på en PC kostar väl kanske 25, 30k på en mac) har aldrig förstått detta

Problemet här är väll att MAC är självklart val ute på arbetsplatser som jobbar med grafiskformgivning, högst troligt för att de har applikationer som är bra och som de är ensamma om. Sen tror jag en del av detta är också lite design på själva datorn, folk som jobbar med design värdesätter detta merän vad man kan tro.

Men det är självklart fullt möjligt att göra det mesta på en PC med, ex 3D Studio Max, Maya, Lightwave, Adobe Photoshop fungerar ju ypperligt på Windows.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Om en laptop får bluescreen 1 gång i månader så finns det väll anledning att skicka tillbaka skitet? Du kan väll inte på fullaste allvar acceptera en dator med ett sådant fel?

Du menar väl inte på allvar att man ska lämna in en laptop som får bluescreen EN gång i månaden. Hur ska dom återskapa felet? "använd datorn sporadiskt i en månad så kan ni få bluescreen"

För de första tycker jag det är inom acceptabla ramar, för de andra finns de inga garantier mot det, inge sätt att felsöka. Känns poänglöst att bråka om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Problemet här är väll att MAC är självklart val ute på arbetsplatser som jobbar med grafiskformgivning, högst troligt för att de har applikationer som är bra och som de är ensamma om. Sen tror jag en del av detta är också lite design på själva datorn, folk som jobbar med design värdesätter detta merän vad man kan tro.

Men det är självklart fullt möjligt att göra det mesta på en PC med, ex 3D Studio Max, Maya, Lightwave, Adobe Photoshop fungerar ju ypperligt på Windows.

Jo. Grejen är ju att han har en budget på ungefär 10k. På en PC får han ju i7 och 16 gb ram med bra grafikkort, på en mac får han väl kanske core2duo med 2 gb ram och ett amd kort i 4k serien ..

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Om du inte har ett Windows som flyter så har du kass hårdvara eller så har du fått in skit på din dator, d.v.s det är okunskap(om man skyller detta på Windows).

Antagligen menar han inte rent prestandamässigt, utan här det är att jobba i. GUI-mässigt.

Skrivet av SnowJim:

OSX har ju gjort det enkelt för sig, de godkänner bara specifik hårdvara, hade det varit lika flexibelt som Windows så hade det helt klart varit något annat.

Den Hackintosh som jag har är stabil som berget och den innehåller inte direkt hårdvara som Apple ”godkänt”. Samma gäller för de flesta andra med Hackintosh. När man väl fått igång det så brukar det vara stabilt. Själv är jag förvånad hur pass bra det funkat stabilitetsmässigt under de tre åren jag kört.

Sen så rullar Windows på bra på denna hårdvara också, det är inte det. Men det har varit lite mer smågrejor mjukvarumässigt. Exempelvis får jag något felmeddelande som jag inte lyckas bli av med vid installation av ny ATI-drivrutin. Något med APP SDK (minns inte riktigt).

Skrivet av SnowJim:

Problemet här är väll att MAC är självklart val ute på arbetsplatser som jobbar med grafiskformgivning, högst troligt för att de har applikationer som är bra och som de är ensamma om. Sen tror jag en del av detta är också lite design på själva datorn, folk som jobbar med design värdesätter detta merän vad man kan tro.

Men det är självklart fullt möjligt att göra det mesta på en PC med, ex 3D Studio Max, Maya, Lightwave, Adobe Photoshop fungerar ju ypperligt på Windows.

En sak som verkar mer konsekvent i OS X är färghanteringen. Om du gör en kalibrering och skapar en .icc-profil så ”håller den sig” mellan olika program (de flesta?). Exempelvis om du öppnar bilden i olika webbläsare. En av mina kollegor på jobbet försökte kalibrera sin Windows 7-maskin och det verkar svårt att få det enhetligt med färgerna mellan olika program och den andra skärmen han har (samma modell som den andra) visar av någon anledning upp en mycket avvikande bild trots att båda använder samma profil. Sen verkar profilen glömmas bort vid omstart.

Många (de flesta?) som jobbar grafisk tycker att operativsystemet OS X också är snyggare än Windows. Exempelvis hur typsnitt renderas och hur program ser ut.

Sen trycker jag du ska sluta skriva Mac ”MAC”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma