Permalänk

Högnivåoperativsystem

Vad är definitionen av ett högnivåoperativsystem?
Har hittat att detta är till exempel android, symbian osv i mobiltelefoner, men vad är den egentliga definitionen? Gärna med en bra källa på det om ni har

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Makinkod är så nära hårdvaran man kan komma och kallas då för lågnisvåspråk. Tror även assembler räknas dit. Högnivåspråk har olika hjälpmedel för att struktuera kod och anropa hårdvara med enklare och färre instruktioner genom API:er eller motsvarande. Källa: Dr.Mabuse.

Edit: ash... såg nu att du efterfrågade "högnivåoperativsystem". Har aldrig hört det uttrycket tidigare, men jag gissar då på att det är ett operativsystem som kompilerar kod/skript i realtid? Källa: Dr.Spekulation.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

haha, mjo jag har också hört Dr. Spekulation. Allt du säger verkar rimligt. Min gissning skulle vara ngt liknande. Dock behöver jag reda ut vad som kan menas med begreppet "högnivåoperativsystem" då en i övrigt bra källa nämner just detta ord, och jag kan ju inte gärna citera något utan att förklara vad som menas...
All hjälp uppskattas

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Vad är definitionen av ett högnivåoperativsystem?
Har hittat att detta är till exempel android, symbian osv i mobiltelefoner, men vad är den egentliga definitionen? Gärna med en bra källa på det om ni har

Jag har inte hört ordet tidigare, men baserat på vilken typ av operativsystem som du säger kallas så gissar jag att det har att göra med vilken flexibilitet användaren (och programmeraren) har. I ett "vanligt" operativsystem kan användaren exempelvis godtyckligt öppna, flytta och ändra storlek på ett godtyckligt antal programfönster. I ett högnivåoperativsystem måste användaren istället anpassa sig till de mer begränsade möjligheter operativsystemet tillåter.

Högnivåoperativsystemet har å andra sidan ett jämnare utseende och beteende, för att lättare passa in i de mer begränsade prestanda-, display- och interaktionsmöjligheter som finns på exempelvis en mobiltelefon.

Även jag har Dr. Spekulation som källa.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.