GF 8800GT - Grafikproblem i bios, etc.

Permalänk
Medlem

GF 8800GT - Grafikproblem i bios, etc.

Hej,

De senaste dagarna så har det gått utför för mitt grafikkort.
Det började med att Starcraft 2 frös vid start av ett game, precis när det laddat klart och man spawnade på kartan.
Efter att det frös dog skärmen (ingen anslutning/signal), därefter startade datorn om. Vid senare tester övergick det till att skärmen dog, startade upp igen och visade en bluescreen, och snart reboot.

Jag gav upp felsökandet för dagen, och spenderade många timmar genom att kika på film/serier på datorn.

Idag, efter ännu ett par försök och omstarter (testade senaste drivisar etc) upptäckte jag att när jag visade film/youtubeklipp så blev bilden grötig på vissa delar av bilden. Snart efter ett par tester blev det fönster som visade film grönt, en ruta dök upp (ballon tip?) i nere högra hörnet att kernel-nånting hade slutat fungerat, men nu hade den startats om. Dock blev det snart samma problem igen så fort jag försökte visa något mer.

Efter det har jag fått ett flertal bluescreens/att skärmen inte får någon signal och därefter startas datorn om, även vid vanligt windows-användande (började göra backup på mina viktiga filer, jag anade att något spökade rejält).
Någonstans i samma veva började jag få konstiga bild-fel under boot och innan windows laddats, se bilder.
Jag googlade på problemet och läste att kernel-tjosan var ett problem med windows7, som jag använde. Så nu har jag installerat XP.
Efter installation av de senaste drivrutinerna så har jag fortfarande bildproblemet i bios, samt att när windows har startats så ser jag endast gröna prickar... se bild.

- Jag har kontrollerat att alla fläktar snurrar.
- Grafikkortet är inte ovanligt varmt, även om jag tycker att det var dåligt drag i fläkten.
- De senaste drivrutinerna förvärrade snarare än att hjälpa, anar jag...
- Grafikproblemet under start är kvar, även om jag väntar med att starta datorn tills den är 'kall'.

Jag har inte några direkta idéer kvar annat än att köpa ett nytt grafikkort, då det inte är OS eller drivrutinrelaterat (vad jag kan se iaf...)

http://nightcrawl.jumep.com/pre-windows.JPG
http://nightcrawl.jumep.com/windowsladdat.JPG

Specs som jag kan minnas är
gigabyte-pa35-ds3
Leadtek 8800GT
2x 1gb stickor (corsair twin(?))

Någon som har några idéer?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Antielefant

Prova ett annat grafikkort om du har möjlighet, eftersom symptomen till 99% tyder på att ditt grafikkort är trasigt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync