Shogun 2: Total War

Permalänk
Medlem

Shogun 2: Total War

Shogun 2: Total War
Det utspelar sig i Japan på mitten av 1500-talet, under den period som kallas Sengoku-perioden, då olika faktioner krigade om makten i Japan. Man spelar en klanledare, Daimyo, som med krigsföring, diplomati och utveckling försöker ta kontrollen. Totalt kommer det finnas nio olika faktioner att välja mellan, och det har vissa rollspelsinslag där man förbättrar sin Daimyo allt eftersom spelet fortskrider.

Spelet bygger vidare på deras Empire: Total War och Napoleon: Total War-motor, men är här mycket mer koncentrerad på ett mindre område och inte världsomspännande. Det gör att de kan fokusera på detaljer och inte göra allting för storskaligt. De har här lagt in stöd för bättre multiplayer från start, med både kampanjspelsdel och stridsdel. Det går att spela kampanjspelet tillsammans som allierade, eller som fiender.

Då detta spel redan har ärvt en väl utvecklad spelmotor både grafiskt och systemmässigt från de senaste spelen, hoppas jag att de kan jobba mer på detaljer, balans och AI och släppa ett riktigt bra spel från start, och inte som ETW där det krävdes 6 månaders patchar för att få upp det till vad som borde varit releasekvalite. De verkar själva ha tagit fasta på kritiken av ETW, och har redan presenterat en film från Shogun 2 där de diskuterar "Battle AI" förbättringar. Den finns länkad lite längre ner.

Släppdatum: Någon gång 2011 (ryktat sen vår)

Blurb på engelska från deras sajt som förklarar mer om vad de tänkt erbjuda i detta spel.

Citat:

Total War redefined
Shogun 2 is the ultimate refinement of the original formula with a new, cutting-edge AI, more polish and online functionality than ever before. The result is the perfect mix of real-time and turn-based strategy gaming that invites both veterans of Total War and new players to experience the enjoyment and depth of the series.

New character progression
Choose from 9 different clans and compete on and offline for the undisputed supremacy of Medieval Japan. Gain experience to level up your own character-warlord as well as your generals and agents.

A complete single and multiplayer offering
Play through the Main Campaign in single player or invite a friend online to play competitively or cooperatively in Campaign Multiplayer mode. Join 8-player multiplayer battles with your own upgradable avatar and climb the online Leaderboard to show the world who reigns supreme. Also including exciting new modes of team play for clans, a first in the Total War series.

New Generation AI system
Developed according to Sun Tzu’s principles in the Art of War, the Artificial Intelligence constantly analyses its situation and reacts to your every move with greater precision and variety.

Improved land and naval battle gameplay
Land battles never felt so realistic with new multi-staged castle sieges and terrain features changing according to the weather and time of the day - turning each engagement into a tactical challenge. Set buildings on fire to force garrisoned troops out and use your units’ special abilities to turn the tide of the battle. Naval combat also offers more variety with the addition of coastal battles. Islands can work as effective cover for your ships, while sand bars and reefs can be used as traps against an enemy fleet.

Accessible and in-depth empire-building gameplay
A streamlined User Interface makes management of your kingdom much easier. Build and govern cities, recruit and train troops, conduct diplomacy and manage your agents – each feature is now introduced with comprehensive tutorials, gradually revealing the depth of the Shogun 2 campaign map – the heart and soul of the Total War experience.

Spelets huvudsajt
Shogun 2

First look IGN (juni 2010)
Shogun 2: Total War First Look - PC Preview at IGN

En bunt blandade bilder på VE3D (juni 2010)
Shogun II: Total War E3 2010 Artwork, Renders & In-Game Screenshots - Voodoo Extreme

Film från en strid med kommentarer om AI m.m. på VE3D (september 2010)
Shogun 2: Total War Video Battle Report - Voodoo Extreme

De senaste bilderna från kampanjkartan från VG247 (september 2010)
VG247 Blog Archive New Shogun 2 screens show map overviews, volcanoes, fighting

Lite blandade bilder (tagna från länkarna ovan)
http://imgur.com/i5KQU.jpg
http://imgur.com/5GDza.jpg
http://imgur.com/Tn3FI.jpg
http://imgur.com/oIcwF.jpg
http://imgur.com/k7hxN.jpg
http://imgur.com/6EBjP.jpg

Gjorde om bilderna till länkar
Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ detta! Längtar otroligt mycket till spelet!!

Hoppas det inte blir lilka buggigt som Empire dock

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

rejäl finputsning om man jämför med det allra första shogun total war spelet:P.
japanska inbördeskriget har en viss charm med sina samurajer och japanska stil,så detta ser jag fram emot:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

efter att väntat länge på Empire och blivit rejält besviken på det så förväntar jag mig inte mycket från detta, men dom i alla fall putsat lite på det.

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av saaade:

efter att väntat länge på Empire och blivit rejält besviken på det så förväntar jag mig inte mycket från detta, men dom i alla fall putsat lite på det.

Jag hoppas ju verkligen att de lärt sig av läxan. De verkar i alla fall jobba på AI mer nu, och eftersom kartan, enheter och annat är mycket mindre/färre så borde spelet bli mycket mer fokuserat.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Lägger märke till att de fortfarande har en horribel pathfinding genom portarna/flaskhalsar.
Blev däremot lite imponerad över det faktum att AIn kör attacker på flera fronter i siege. I tidigare spel har den ju bara gjort det med kavalleri på öppna slagfält i princip.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

AIn har alltid varit sjukt dålig på siege attacker, i empire så stod de och sköt på muren tills tiden var ute...

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av saaade:

AIn har alltid varit sjukt dålig på siege attacker, i empire så stod de och sköt på muren tills tiden var ute...

Bra har den la inte varit men när jag spelar så klättrar dom i alla fall upp på muren osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den här serien börjar ärligt talat kännas lite uttjatad... Rome - Total war så sjukt när det kom ut, med det spelet spenderade man MÅNGA timmar. Resten har bara varit samma spel med lte andra skins känns det som. Båtstriderna i empire var dock jävligt häftiga första 15 minuterna sen tröttna man.

Det känns faktiskt som det saknas nått nuförtiden i Total war-serien, kan inte lägga fingret på vad det är men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Den här serien börjar ärligt talat kännas lite uttjatad... Rome - Total war så sjukt när det kom ut, med det spelet spenderade man MÅNGA timmar. Resten har bara varit samma spel med lte andra skins känns det som. Båtstriderna i empire var dock jävligt häftiga första 15 minuterna sen tröttna man.

Det känns faktiskt som det saknas nått nuförtiden i Total war-serien, kan inte lägga fingret på vad det är men.

Total War serien är ju relativt oförändrad sen Shogun. Har dock inte spelat Empire eller Napoleon.

Permalänk
Medlem

vad menar de med "2nd Generation Intel⪚ Core™i5 processor (or greater), or AMD equivalent"? är det second gen core vilket är i5 eller är det second gen i5 vilket är sandybridge?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av lille7:

Total War serien är ju relativt oförändrad sen Shogun. Har dock inte spelat Empire eller Napoleon.

och du har spelat rome?medeival 2?det tror jag inte om du säger att spelet är oförändrat sen shogun.
shogun och dess efterföljare medeival(+ expansion) var nästan identiska,samma stela game play.
det var rome som tog total war till en ny nivå,det var då det hela började att förändras.
nu menar jag inte själva strids spelandet,det är ju i stort sätt samma,men formationerna,detaljerna,rörligheten på armerna,belägringarna utav städerna osv,det började där att förändras,sen har det fortsatt så.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

vad menar de med "2nd Generation Intel⪚ Core™i5 processor (or greater), or AMD equivalent"? är det second gen core vilket är i5 eller är det second gen i5 vilket är sandybridge?

Spelar knappast någon större roll lär fungera fint med båda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett spännande spel.. 1:an var riktigt bra..

Permalänk
Medlem

Enbart en dag kvar till demot som släpps 22/2.
http://www.totalwar.com/news/4897

Spelet kommer också ha en ny svårighetsgrad, Legendary Mode
http://forums.totalwar.com/showthread.php/5952-Legendary-mode...

Citat:

Firstly it is only available in campaign games and it applies to both battle and campaign difficulty (i.e. you can't play with easy battles and legendary campaign difficulty).

Not only does it effect the difficulty of the AI but also removes some of the elements of your UI that would not be available to a 16th century Japanese warlord.

- No radar map for land and sea battles
- While the game is paused no orders can be given
- The camera cannot be moved while the game is paused
- You cannot move your camera more than 200 meters from the centre of any of your units. The camera will be "rubber banded" to the nearest unit
- Enemy units more than 600 meters from your units are treated as hidden
- Enemy Tooltips have minimal information
- Enemy Unit ID's are removed
- The game automatically saves before and then after every battle fought and you can only load the last save made.
- If you complete a campaign on Legendary level you will get the achievement "Legendary Commander"
- You cannot change game difficulty during a Legendary campaign.

Ändrade länk till officiella inlägget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Enbart en dag kvar till demot som släpps 22/2.
http://www.totalwar.com/news/4897

Spelet kommer också ha en ny svårighetsgrad, Legendary Mode
http://forums.totalwar.com/showthread.php/7142-Legendary-Mode...

Mumsigt!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Ett Shogun 2 demo gör mig våt!"

Permalänk
Medlem

Det måste testas:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Legendary Campaign är det inget snack om att det blir, först lite uppvärmning och allmänt leka-runt ett par timmar för att ta reda på alla saker man behöver veta om spelet ingame och kampanjen och sen ska jag tammefan köra legendary som min första seriösa kampanj!

Man versus Machine.

Permalänk
Skrivet av Miyamoto-sensei:

Legendary Campaign är det inget snack om att det blir, först lite uppvärmning och allmänt leka-runt ett par timmar för att ta reda på alla saker man behöver veta om spelet ingame och kampanjen och sen ska jag tammefan köra legendary som min första seriösa kampanj!

Man versus Machine.

Blir nog samma sak här, jag är dock förundrad att tråden inte fått mer svar och visningar, allt för många går miste om det mästerverk som Total War -serien är.

Permalänk
Entusiast

Hoppas de inte gör samma fel som i Empire o Napoleon, att fienderna får löjligt tydliga fördelar i striderna, på de högre svårighetsgraderna=/ Annars har jag alltid älskat den här serien, längtar som fan till det här:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Trevligt med demo! Drar man ner demo direkt från sin steam applikation eller är det från Steampowered tror ni?

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

I vilken tidszon släpps det den 22a?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1mike20:

I vilken tidszon släpps det den 22a?

Ingen aning, verkar inte finnas på steam nu iallafall:(

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

"This website is under maintenance"

På Totalwar.com nu, kanske är demot som är inc?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Har inte sett något tidsangivelse på demot tyvärr.

Angående Legendary Mode ovan så skrev jag att det är en ny svårighetsgrad vilket inte är helt sant. Det är ett eget läge som använder högsta svårighetsgraden plus en del andra begränsningar. Så risken är nog att fienderna får en hel del kraftiga bonusar i det läget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett totalwar:civil war

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Jag skulle vilja se ett totalwar:civil war

Agreed!

Dock kanske det blir lite tråkigt och enformigt med enbart två faktioner?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)