Billigare AMD-system eller dyrare Intel-system?

Permalänk

Billigare AMD-system eller dyrare Intel-system?

Tjenare!

Mitt moderkort fick sönder härom dagen, och jag har länge tänkt uppgradera min kära dator till DDR3+nyare processor och moderkort.

Har kollat lite, och kommit fram till att jag inte vet om jag vill ha AMD eller Intel.
Har alltid kört Intel förut, men är inte nagativt inställd till AMD.

Detta är vad jag tyckte låg inom rimliga prisklasser:
AMD

Intel

Jag är relativt säker på att båda processorerna kör på dubbla minneskanaler, och att jag därför bör ha 2, 4 eller 8 GB i RAM - kan någon verifiera/falsifiera detta?
Jag är öppen för andra förslag, men de ska helst inte vara mer än 200 kr dyrare än Intel-uppgraderingen.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Skulle tagit AMD förslaget, byt bara till den här fyrkärniga prollen https://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom2-x4-955-3-2ghz...

Blir ett mittimellan förslag

Och ja, du har rätt angående minnena.

Permalänk

Ja, det är dual-channel som gäller. Spelar du mycket bör du ta intel, annars kan du lika gärna ta AMD.

Jockeffs: Processorn går att låsa upp till fyrkärnig.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Det är dock inte säkert att den låser upp. Jag hade tagit den som jockeffs länkade till eller en Athlon II X4.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Ja, det är dual-channel som gäller. Spelar du mycket bör du ta intel, annars kan du lika gärna ta AMD.

Jockeffs: Processorn går att låsa upp till fyrkärnig.

Skrivet av jockeffs:

Skulle tagit AMD förslaget, byt bara till den här fyrkärniga prollen https://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom2-x4-955-3-2ghz...

Datorn kommer användas som Spel/Photoshop/Surfdator (mest spel och Photoshop, dock).
Har ett Radeon HD4870 med, om det spelar roll:D

.. Och helst vill jag ha kvar garantin, dvs jag kommer troligtvis inte låsa upp kärnor:P

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Jockeffs: Processorn går att låsa upp till fyrkärnig.

Ingen garanti, typ 50% chans att det går.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Blev Intel systemet, med ett annat moderkort!

Puss och kram!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."