Skärmen reagerar inte vid start av nybyggd dator

Permalänk
Medlem

Skärmen reagerar inte vid start av nybyggd dator

som topic, Byggde ihop en dator åt min lillebrors kompis och skärmen reagerar inte när man startar den, kollat så att allt sitter rätt o.s.v... Skärmen är en benq 21.5 tummars plattskärm, även den är ny.

Jag och försökt allt möjlig skit och när jag hade samma problem (har samma skärm fast 24") så kopplade jag bara in en stor skärm tills OS o.s.v var installerat, men nu har vi inte tillgång till en sådan "gammal" skärm

Antingen har jag missat något enormt, eller så är det bara något knas med skärmen.

// ^

Permalänk
Medlem

Vet du om ens datorn bootar då? Koppla in pc-speaker o hör efter om något e knas.

Blinkar hdd-lampan som om datorn kommer vidare från post o letar OS på disken?

Om den inte bootar är det väl bara att göra om - göra rätt, kolla så att cpu'n ligger rätt monterad, minnena säkert är helt i-tryckta, moderkortsdistanser är korrekt använda, alla strömkontakter på moderkortet är anslutna, grafik/ljudkort sitter ordentligt i portarna, osv. Provat me någon annan skärm i huset? Någonstans finns säkert någon

Är skärmen helt död? Lyser strömknappen, fast den hittar ingen signal?

Permalänk
Medlem

Skärmen borde reagera med meddelandet "no input signal" om du startar den utan kabel till grafikkortet. Så borde du kunna avgöra om skärmen har något liv i sig (förutsätter i alla fall att Benq reagerar så).
Inte mycket men alltid en början, du kan ju prova på din egen skärm om den rapporterar "No input signal" då du tar bort anslutning till graffekortet i sådana fall borde det vara samma på den andra skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

Trippelkollat alla kablar i bygget, tex ev extraström till processorn och graffet? Mobodistanser på rätt ställen, om alls?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma fel tror jag, visst snurrar allting igång i datorn men skärmen får ingen signal? Till mig har alla kunniga sagt att moderkortet kan vara förstört, man ska tydligen ha nånting på armen som gör att man inte kortsluter moderkortet. Hoppas nån kan hjälpa till och lösa detta. MVH

Permalänk
Medlem

2 vanligaste felen är glömd ström till CPU samt ingen strömkabel till grafikkort, alt bara en strömkabel till grafikkort när det måste vara två,
Mindre vanliga fel, ingen support för aktuell CPU på moderkortet, samt glömda eller felsatta distanser, samt trassel med minnet, och också att man är dumsnål och försöker använda dåliga gamla nätagg från nån gammal dator

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Minnena är oftast det vanligaste problemet, testa ta ut ett minne och starta då, om inte det funkar så vet jag inte ;s

Visa signatur

Kanelbullar är goda.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket allesammans! Ska till killen som datorn står hos om någon timma och testa allt möjligt som står här i tråden!

Återkommer med lösning om det finns någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geeze:

Tack så jättemycket allesammans! Ska till killen som datorn står hos om någon timma och testa allt möjligt som står här i tråden!

Återkommer med lösning om det finns någon!

Testat nu med en extra 4-pins kabel till moderkortet i vänstertopppens hörne, ni gav datorn istället ifrån sig ett långt pip, följt med 3 korta, vad står på? Någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geeze:

Testat nu med en extra 4-pins kabel till moderkortet i vänstertopppens hörne, ni gav datorn istället ifrån sig ett långt pip, följt med 3 korta, vad står på? Någon som har koll?

Manualen brukar tala om vad pipen betyder

Permalänk
Medlem

Slår vad om att du har glömt distanserna till moderkortet, känns som att det är anledningen till 90% av alla fel.

OffT: Varför kan inte distanserna vara förmonterade?!

Permalänk
Medlem

Har du modellnret på moderkortet så står det snart här vad som orsakar pipen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla minnet en extra gång

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geeze:

Testat nu med en extra 4-pins kabel till moderkortet i vänstertopppens hörne, ni gav datorn istället ifrån sig ett långt pip, följt med 3 korta, vad står på? Någon som har koll?

En extra? Alla strömkontakter på moderkortet ska vara anslutna utan undantag. Finns det kanske en till? Lol. 1 lång och tre korta skulle kunna vara en random komponent i systemet som icke fungerar, exempelvis grafikkortet. Eller som annars föreslagits, distanserna. Men det skrev jag i mitt första inlägg.

Skrivet av Saddl3r:

Slår vad om att du har glömt distanserna till moderkortet, känns som att det är anledningen till 90% av alla fel.

OffT: Varför kan inte distanserna vara förmonterade?!

Distanserna är faktiskt förmonterade i en del lådor. N00b-pr00f ^^