Permalänk

Komponenter dör på löpande band.

Hej jag tänkte höra om det finns några som har några idéer om hur man kan lösa mitt problem.

Problemet är att mina komponenter dör.
Det började med att Windows rapporterade om att grafikdrivrutinerna kraschade. Blåskärmar eller att datorn hängde sig utan förvarning. Den hängde sig även när man körde ATItool.
Sedan gick inte datorn att starta (Hängde sig vid uppstart när den skulle detektera SATA port1) när AHCI mode var aktiverat på hårddisken i BIOS. Ställdes den in på IDE mode så gick det att starta datorn. Hårddisken gick att starta i AHCI mode på en annan dator samt att en annan hårddisk gick att köra på AHCI mode.

Grafikkortet och moderkortet skickades in för utbyte. Grafikkortet fick jag nytt och moderkortet fick jag ett nytt men misstänker att det var begagnat. Efter utbytet gick det fortfarande inte att starta datorn i AHCI mode. Bytte då också hårddisken, vilket då gick att starta i AHCI mode.

Problemen med att datorn hängde sig vid grafik belastning försvann samt att datorn nu gick att starta i AHCI mode. Men lyckan var kort. Datorn började hänga sig helt oväntat vid lite slösurfande. Testade då minnen med MemTest86, processor och minnen med Prime95 och grafikkort med ATItool dygnet runt under en veckas tid. En period i början hängde sig datorn vid användandet av Prime95 madens senare kunna köra i 6 dagar i sträck utan att hänga sig. Dock efter denna veckas testande så stängde jag av alla tester och surfade lite o då hängde sig datorn, när det inte är någon belastning på den?!?

En vecka utan fel vid full belastning. SEN så gick datorn inte att starta i AHCI mode igen, och sedan så pajade grafikkortet och jag får bara svart skärm vid högre upplösningar. Bytte då grafikport, 10 min senare så var även den trasig.

Spänningarna under belastning är +12,14V1, +12,13V2, +5,14V, +3,38V, mätt direkt i burken.
CPU ~50°C vid full belastning i Prime95
GPU ~63°C vid idle i Prime95
HDD kommer jag inte ihåg just nu, men den var låg.

Det jag testat är att koppla ur allting som inte är nödvändigt, Prime95, MemTest86, ATItool, HDtune, mätt spänningar i chassit och tittat efter spänningsdippar, bytt sata kablar, skiftat strömkablar till grafikkort och hårddisk. Formaterat om flera gånger. Sänkt klockan på både minnen och processorn. Testat att stänga av så mycket som möjligt i BIOS så som WiFi, Firewire, Lan, Ljud.

Finns det någon som har en ide om vad det kan vara?

Spec:
PSU Corsair 750W TX
Asus Premium Wifi@n
Intel Core2 Quad Q9550 @2,83
G force 9800GX2
2x2GB DDR3 1600MHz @ 1333MHz
1 mekanisk 3,5" hdd
1 dvd-rw
Den är inte överklockad samt att minnena är naturligt nerklockade.

Permalänk
Vila i frid

Har du haft trasigt grafikkort, moderkort och hårddisk låter det som att ditt nätaggregat får spunk och dödar dina komponenter om du nu inte själv har dödat dem med ESD.

Permalänk

Det var min tanke med, det var därför jag mätte upp spänningarna i burken, och de verkar vara helt ok spänningar. Men det kan ändå vara nätagget menar du?

Permalänk
Inaktiv

Det är inte kortslutning någonstans? Till exempel en distans för mycket?

Permalänk
Medlem

Låter ju som nätaggsproblem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tror också på nätagget.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Mäta statiska spänningar säger långt ifrån allt. Rippel är precis lika farligt och har något hänt med agget så att det ripplar kraftigt, så löser normalt sett inte säkerhetskretsarna ut heller eftersom de kontrollerar (vad jag vet iaf) konstant under eller överspänning.

Just rippel är en av de stora skillnaderna på bra och dåliga nätagg eftersom usla kondensatorer åldras mycket snabbt och agget börjar rippla långt över gränserna. Corsair tillhör inte dem, men allt kan gå sönder.

Inga tidigare elfel i fastigheten? Jordfel kan skada mycket.

Och glöm inte att kolla distanserna. Sitter någon på ett felaktigt ställe kan det ge konstiga fenomen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Det är inte kortslutning någonstans? Till exempel en distans för mycket?

Distans till moderkortet? Nix. Men kortslutning i någon fläkt eller liknande har jag också funderat på. Borde inte nätagget slå ifrån vid kortslutning?

Skrivet av MultiMan:

Mäta statiska spänningar säger långt ifrån allt. Rippel är precis lika farligt och har något hänt med agget så att det ripplar kraftigt, så löser normalt sett inte säkerhetskretsarna ut heller eftersom de kontrollerar (vad jag vet iaf) konstant under eller överspänning.

Just rippel är en av de stora skillnaderna på bra och dåliga nätagg eftersom usla kondensatorer åldras mycket snabbt och agget börjar rippla långt över gränserna. Corsair tillhör inte dem, men allt kan gå sönder.

Inga tidigare elfel i fastigheten? Jordfel kan skada mycket.

Och glöm inte att kolla distanserna. Sitter någon på ett felaktigt ställe kan det ge konstiga fenomen.

Ja många verkar vara inne på nätagget. Ripplar, är det svägningar i spänningen? Har jordfelsbrytare, så inga jordfel. Burken är också jordad.

Permalänk
Hedersmedlem

Rippel är överlagrad växelspänning i likspänningen kan man säga. Kommer antingen från nätets 50Hz (eller multipler därav) eller av switchningen som sker vid omvandlingen från 230V till de lägre spänningarna och då brukar det handla om 100KHz eller mer. Alltså är det väldigt mycket snabbare störningar/spänningsförändringar än du kan se med en multimeter. Det krävs oscilloskop.

Att det uppstår i farliga nivåer är därför att strömfiltreringen inte fungerar som den ska, av olika anledningar.

Tekniken med switchade nätaggregat tror jag togs fram för att kunna rymmas i USAs kärnvapen-missiler, men kan minnas fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_(electrical)

Linjära nätagg har endast problem med 50Hz-störningar, men är mycket större och med betydligt lägre effektivitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Distans till moderkortet?

Har varit med om personer som har glömt att ta bort tappade distanser, sen har de legat mellan moderkort och låda och ställt till problem. Kan ju vara värt att ta en titt.

Permalänk

Inga distanser som ligger och latar sig. Också skyddsplasten sitter på plats mellan CPU-fläns-fästet och moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det här problemet låter EXAKT som mitt.
Har problem med j*vligt random lockups.

Har stresstestat med alla möjliga klockningar (standard, OC)
Och stressa både GPU och CPU samtidigt för att se så att PSU'n klarar av att leverera tillräckligt!

Hade från ett billigt nätagg från ACE (raw deal 620)
Det tog efter 9 månader och mitt moderkort drog det med sig. datorn funkade fint de ca 3 första månaderna.
Jag fick också BSOD info om att grafikdrivrutinerna slutade fungera. Den hänger sig typ endast när man gör någon form av grafikkrävnade uppgifter. temp givaren på min HDD har gett upp.
Ibland så startar datorn med svart skärm. Ibland så hänger den sig utan bsod.

Jag har aldrig upplevt datorn särskilt stabil.
Jag tryckte i ett nytt agg och moderkort (misstänker också att jag fick ett beganat på garantin)
Datorn var stabilare, i ungefär 2 månader och sen nu har det börjat riktigt för jäkligt igen.

Nuvarande nät agg är ett Cooler master GX 750
och min set up lyder:
P6T (noterade att du också hade asus moderkort)
i7 920 (den första steppingen)
Asus 9800GTX+ TOP, Asus 250GTS (sli)
en WD Green hdd på 640GB sata
och en 250 gb seagate(?) IDE
Corsair 3gb matchat 1333
CM 212 Plus PNP

Har dock haft mer strul sedan en klantig elektriker (för många svordommar) som grejjade i vår jordfelsbrytare och resultatet blev 400V i alla ledningar... Datorn funkar ju men är ostabil. Har mina komponenter tagit stryk?

Jag har fina temperaturer

Jag undrar dock lite över mina volttal
Voltage 0 1.24 V (CPU VCORE)
Voltage 1 1.72 V (VIN1)
Voltage 2 3.33 V (+3.3V)
Voltage 3 4.94 V (+5V)
Voltage 4 11.82 V (+12V)
Voltage 6 1.20 V (VIN6)

Hoppas det är ok att jag lånar din tråd men våra problem låter onekligen lika!

Mvh

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Har nu skickat in mitt PSU för utbyte. Tack för hjälpen all!