Google-sökningar samt fråga om hemsida

Permalänk
Medlem

Google-sökningar samt fråga om hemsida

Hej, nu vet jag inte om den här hamnade rätt men jag hoppas det

Jag fick nyss ett mail där en kille vill sälja två domäner till mig, låt oss säga att det är www.stockholmmat.se (och .com). Han säger att detta ord genererar 49500 sökningar per månad på google.

Min fråga lyder då, kan jag på något sätt verifiera att den verkligen genererar 49500 sökningar per månad?

Kommer min hemsida att bli populärare om jag redirectar till min 'verkliga' hemsida från denna domän?

Kan jag köpa den lediga domänen www.stockholmmat.nu och få samma effekt?

...någon som har koll på läget?

Permalänk
Medlem

Han hävdar att "Stockholmmat" genererar 49500 sökningar? Han försöker blåsa dig. Kombinationen "Stockholm mat" genererar 58 sökningar i månaden. Stockholmmat genererar under 10 per månad. Sedan ska du också lyckas få dessa sökningar att faktiskt klicka på din hemsida.

Man brukar använda google keyword tool, vilket finns tillgängligt gratis från google (sök på keyword tool bara). Det är en sida man kan använda för att få hjälp med att välja vilka nyckelord man ska använda för sina reklamkampanjer med google adwords, men används flitigt av folk som gör hemsidor för att få lite statistik över konkurrens inom ordet, antal sökningar på en exakt fras etc.

Jag vet inte exakt hur keyword tool fungerar, men man brukar utgå från "exakt" i valmenyn, så man bara får folk som faktiskt sökt för specifikt: "Stockholm mat" i google, annars tror jag det även inkluderas sökningar som "god mat i stockholm" etc., men du kan ju givetvis kolla både och.

Jag skulle valt ett annat domännamn över huvud taget. Gärna något som går att marknadsföra och är lite unikt (antar att du ska skapa någon form av mathemsida riktad till stockholm?), ska jag vara ärlig så ser dubbel-m fult ut och jag reagerar negativt på det.
Om du är insnöad på stockholmmat hade jag aldrig betalat över 100kr + överföringsavgift för namnet.

Lycka till!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Testpilot

pscs: stockholmmat var ju bara ett exempel som jag fattade det, han ville veta hur man själv kontrollerar antalet sökningar för en domän.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

ingen mening att redirecta någon konstig domän till din. Om den inte har någon relevans kommer den inte att höja trafiken till din hemsida.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase