Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU

Sitter just nu på en E8500 dual core och jag undrar om det är värt att uppgradera till en Quad core ? har för tillfället inte råd att uppgradera hela systemet men pengar till en CPU ska jag nog kunna skrapa ihop.

Eller ska jag försöka klocka upp CPU ? (aldrig gjort det innan, men kan försöka)

Mitt sys :

CPU: E8500 dual caore 3.1GHZ
Moderkort: ASUS P5Q
Grafikkort: HD4870
RAM: 4gb DDR2 (minns ej tillverkare)

Permalänk
Vila i frid

Du har ju ett bra moderkort och det är väldigt enkelt att överklocka en E8500. Innan du överklockar bör du ha en bättre kylare än originalet, en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se funkar bra. En Quad-propp upplevs som långsammare i operativet eftersom du inte lika enkelt kan få den till 4 GHz utan landar förmodligen runt 3.5.

Ställ FSB till 422 och cpu-multipeln till 9.5 = 4009 MHz. Ställ minnesdividern till 1:1 så att minnena går i 944 MHz. Ställ vMCH/vNB till 1.25 volt, ställ vFSB till 1.2 volt. Ställ vcore till 1.35 volt. Mer än så ska du inte behöva pilla på. Gå inte över 1.45 volt på vcore om du vill pilla upp den lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du har ju ett bra moderkort och det är väldigt enkelt att överklocka en E8500. Innan du överklockar bör du ha en bättre kylare än originalet, en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se funkar bra. En Quad-propp upplevs som långsammare i operativet eftersom du inte lika enkelt kan få den till 4 GHz utan landar förmodligen runt 3.5.

Ställ FSB till 422 och cpu-multipeln till 9.5 = 4009 MHz. Ställ minnesdividern till 1:1 så att minnena går i 944 MHz. Ställ vMCH/vNB till 1.25 volt, ställ vFSB till 1.2 volt. Ställ vcore till 1.35 volt. Mer än så ska du inte behöva pilla på. Gå inte över 1.45 volt på vcore om du vill pilla upp den lite till.

Tack för tipset, de blir då att klocka. Wish me luck

Permalänk

Om man ska lita på gårdagens artikel här på sweclockers om flaskhalsar så tror jag du inte behöver uppgradera än, överklocka lite istället.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som nöjer mig med Intels origialkylare? Ska man överklocka kraftigt kan jag förstå att man vill ha en värre, men... Jag har kört min e8400 på 3,6ghz ett bra tag, efter 20 minuter i orthos har jag fått upp den i 65c med automatisk fläktstyrning, därefter ökar inte tempen märkbart. Så hård belastning finns väl inte utanför syntetiska test.. Ett par timmar i Metro och jag har maxat 55c cpu..

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Är det bara jag som nöjer mig med Intels origialkylare? Ska man överklocka kraftigt kan jag förstå att man vill ha en värre, men... Jag har kört min e8400 på 3,6ghz ett bra tag, efter 20 minuter i orthos har jag fått upp den i 65c med automatisk fläktstyrning, därefter ökar inte tempen märkbart. Så hård belastning finns väl inte utanför syntetiska test.. Ett par timmar i Metro och jag har maxat 55c cpu..

3.6ghz är ganska kraftig överklockning, speciellt på originalkylning.

Permalänk

har samma processor, har Vcore @ 1.4 och 422 FSB på 9.5 multiplier (mitt P5QL pro ställer in multiplier själv så ) och ligger då på 4ghz och kyls hur bra som helst med CM hyper tx3 men fläkten på silent. känner faktiskt stor skillnad i speciellt spel som L4D2 där det kunde bli lite segt ibland

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N