Sony vpl-hw15 med kringutrustning, tips önskas.

Permalänk
Medlem

Sony vpl-hw15 med kringutrustning, tips önskas.

Äntligen har min proj kommit, Sony vpl-hw15.

Duk (Ej ännu inhandlad, beslutsångest)
Grandview 100" vevlet cinema
eller
Euroscreen 99" veltex frame vision

* Lutar åt Grandview duken då den är 3000kr billigare

Nu till det jag behöver lite "brainstorming" för.
HTPCn:
Win Vista Pro, 64bit
Chassi: ANTEC HTPC FUSION REMOTE M-ATX SILVER
Grafik: Intel G-35
CPU Intel Core 2 duo, E6550 2.3Ghz
Moderkort Asus P5E-VM-HDMI
6Gb ram
LG BDrw (blu-ray brännare)

Ska jag köpa ett ATI 5xxx för att använda HTPCn, för att utnyttja HD-ljudformaten fullt ut? Finns det något ATI 5xxx som får plats i mitt relativt lilla chassi.
Använder idag onboard grafikkortet/ljudkort och har inte haft några problem att spela upp Blu-ray, eller mkv filer etc.

Eller ska jag köpa en PS3 som mediamaskin/Blu-ray spelare.
Har en stationär Blu-ray spelare, pgr av att HTPCn inte fick ut HD-ljuden.

Hoppas inte det blev allt för rörigt, och att lite tankar kring detta uppskattas.
Är det någon info ni saknar så kan jag komplettera vid behov

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Detta för att få optimalt ljud / bild tillsammans med projektor och duk samt mitt slutsteg och högtalare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vad har du för slutsteg och högtalare? (dvs ger det ens något märkbart att köra HDMI istället för tex optiskt eller koaxialt?)

Och vad har du för stationär blurayspelare? (Om du redan har en hyfsad stationär spelare, och inte har ett behov att spela PS3, så ser jag ingen direkt anledning att skaffa PS3. Du verkar ju redan isåfall ha det du behöver redan)

Jag tror ju det finns små halvhöjds 5xxx kort om du nu vill gå den vägen, men har faktiskt inte kollat.

---

Snåla inte för mycket på duken är mitt tips. Tänk noga efter vilken miljö du har, och hur mycket du kan släcka ner innan du väljer duk. Delvis beror det på hur mycket du kan blockera ljus som kommer in i rummet genom fönster och dörrar. Delvis beror det på hur ljust rummet är och hur mycket det alltså kommer reflektera ljuset från projektorn. (Sitter du i en svart grotta går det nog lättare att komma undan med en halvbillig "vanlig" vit duk osv)
VW15 är en bra projje med riktigt bra kontrast och fin svärta, så pissa inte bort den med alltför dåliga förutsättningar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad har du för slutsteg och högtalare? (dvs ger det ens något märkbart att köra HDMI istället för tex optiskt eller koaxialt?)

Och vad har du för stationär blurayspelare? (Om du redan har en hyfsad stationär spelare, och inte har ett behov att spela PS3, så ser jag ingen direkt anledning att skaffa PS3. Du verkar ju redan isåfall ha det du behöver redan)

Jag tror ju det finns små halvhöjds 5xxx kort om du nu vill gå den vägen, men har faktiskt inte kollat.

---

Snåla inte för mycket på duken är mitt tips. Tänk noga efter vilken miljö du har, och hur mycket du kan släcka ner innan du väljer duk. Delvis beror det på hur mycket du kan blockera ljus som kommer in i rummet genom fönster och dörrar. Delvis beror det på hur ljust rummet är och hur mycket det alltså kommer reflektera ljuset från projektorn. (Sitter du i en svart grotta går det nog lättare att komma undan med en halvbillig "vanlig" vit duk osv)
VW15 är en bra projje med riktigt bra kontrast och fin svärta, så pissa inte bort den med alltför dåliga förutsättningar

Sitter i en "Batcave", mörkt golv, mörka väggar, inga fönster. Släcker jag taklampan ser man inte näsan
Slutsteg: Onkyo TX-sr806, kör ett 8.1 system
Blu-ray: Samsung, hittar inte modell, pris runt 3000kr för ett år sen. Klarar 24p

Högtalare: PSB, lite ovanligt märke för en del, personligen gillar jag ljudbilden
Center: PSB Imagine C
PSB Speakers - Imagine C Center
Frontar: PSB G-Design GT1 Tower
PSB Speakers - G•Design GT1 Tower
Sub: PSB SubSeries HD8
PSB Speakers - SubSeries HD8
Sateliter: PSB Alpha B1
PSB Speakers - Alpha B1 Monitor

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt nice setup
(jag har Onkyo 607, Audio pro Evo, Adeo Plano, och en HW-10 här )

Om din samsung lirar bra i 24p och funkar bra med alla skivor osv, tror jag den duger fint till bluraytittandet... Ljudet ska ju iallafall bli klockrent då förhoppningsvis. Jag tror inte du skulle se nån direkt skillnad mot ett ps3 eller en HTPC på bluraymaterial iallafall. (uppskalning av DVD:er är det dock möjligt att samsungen är sämre på)
Men visst kan det vara värt att försöka leta lite recensioner på spelaren på nätet (har spelaren någon uppenbar brist brukar det komma fram) eller testa nån bra kalibreringsskiva med lite blandade tester på, om du vill vara säker.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ända som är e väl om du tankar bluray filmer från internet och vill få ut hd ljud ur htpc.
jag kör ps3a som stationär bluray spelare och sen har jag ett 5750 kort i htpcn för att få ut hdljud, funkar klockrent! kör med powerdvd 9
kan rekomendera det.

jag har ett Antec NSK2480 som chassi och det får plats utan problem.
Antec NSK2480 (Silver/Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Desktop/HTPC-chassin

Permalänk
Medlem

Blev den lite (3000kr) dyrare duken, Euroscreen 100" veltex framevision, vit matt, gain 1.0.
Grandview duken hade beräknad leveranstid på 10 veckor och det ville jag inte vänta.
Därmed så får tankarna kring en PS3:a vs HD5xxx till HTPCn vänta ett tag till.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w