Koppla in massa grejer till reciever

Permalänk
Medlem

Koppla in massa grejer till reciever

Hej ni
Tänkte köpa mig ett billigt hemmabiopaket från Fynda. Recievern som följer med är denna Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se .

Jag funderar på hur fan man bär sig åt för att koppla ihop allting man har...

- LCD-TV med 4 HDMI
- PS3 med HDMI
- Laptop med HDMI
- Stationär med DVI och div ljudutgångar.

Recievern har tydligen 3st HDMI, Fynda skriver "1080p kompatibel HDMI switcher (2in/1ut) OBS! Kan ej ta in ljudet via HDMI."

Hur kommer ihopkopplingen se ut? Har svårt att få ihop det..

Permalänk
Medlem

eftersom den inte kan skicka ljud via hdmi så blir det riktigt svårt utan att koppla om en hel del
kanske ska köpa en som kan skicka ljud via hdmi!?

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se 800:- mer men då kan du koppla in allt utan massa problem!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

eftersom den inte kan skicka ljud via hdmi så blir det riktigt svårt utan att koppla om en hel del
kanske ska köpa en som kan skicka ljud via hdmi!?

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se 800:- mer men då kan du koppla in allt utan massa problem!

har bara en liten fråga han ska vell skicka ljud via hdmi från (tv,ps3,dator) till förstärkaren ut till högtalarna och då funkar väll Yamaha förstärkaren utmärkt?

Permalänk
Skrivet av FrippZor:

har bara en liten fråga han ska vell skicka ljud via hdmi från (tv,ps3,dator) till förstärkaren ut till högtalarna och då funkar väll Yamaha förstärkaren utmärkt?

Yamahan tar inte ljud via hdmi och har dessutom bara 2 hdmi-ingångar.
Onkyo receivern som länkats till ovan är ett betydligt bättra alternativ och har dessutom inte lika klen nätdel som Yamahan har.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

eftersom den inte kan skicka ljud via hdmi så blir det riktigt svårt utan att koppla om en hel del
kanske ska köpa en som kan skicka ljud via hdmi!?

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se 800:- mer men då kan du koppla in allt utan massa problem!

Ah, men ändå, hur ser kopplingen ut? Om vi tar din SR308 som exempel (det står Audio and 1080p Video Processing via HDMI (3 Inputs and 1 Output)) kopplar jag alltså alla mina enheter (3st) via HDMI till recievern, och därifrån en ensam upp till TVn för att få ut bilden? Om jag sedan vill ha mitt vanliga TV-ljud ut till surrounden är jag med denna reciever tvungen att koppla det med tex koax eller optisk spdif?
Och om jag tar SR508 som har 4 in och 1 out kan jag även koppla HDMI all the way? Varför man vill göra det vet jag inte, men tankemässigt?