Permalänk

"låsa" upp router?! Inteno X5671

Tjenix! har ett litet problem jag inte kan lösa och kom på att sweclockers finns ju så ger det ett försök!

Är så att jag nyligen skaffade 30/10Mbit fiber, på köpet fick jag en inteno X5671 VDSL2/ADSL2+ Wireless router. Nu är problemet det att jag inte kan connecta till den för att t.ex öppna portar. Killen som gav modemet sa bara att "jag inte skulle röra nåt" men vafan jag vill ju öppna portar och ställa in w-lan osv. Sen pekade han på SSID som om det var det ända som behövdes :S . Ivarjefall sade en polare att dom har "låst" dessa modem att man måste be dem låsa upp dem så man kommer in.

Antagligen är det mjukvaran som är ändrad då det står i instruktionsboken att "Webbadministration är enast tillgänglig i standardmjukvara, ifall din operatör har lagt in egen mjukvara kan denna funktion vara avslagen" så antagligen är det på det viset. Står även i manualen att man kan connecta till routern på detta vis : "remotely through VDSL2/ADSL interface" vilket jag inte riktigt hajjar.

nån som vet hur fan jag kommer in i routern? skulle inte palla föra in modemet till kundtjänsten då jag lär vara utan modemet x antal dagar då :/

MVH Mathias

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Tyvär så måste du antagligen göra det.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

tanka ner typ nmap och kör t.ex.:
nmap -sP 192.168.0-1.1-254

möjligt att man måste vara ansluten till första porten eller så, du portscannar hela dit nät så skall den dyka upp med något okänt IP, hjälper ju om du inte har massa andra maskiner anslutna.

sedan kör du bara telnet mot det IPt, brukar vara admin som lösen på dessa,
du kommer in i ett linux system och någonstans där har du en avstängd webserver, bara köra igång den så får du igång webguit. fast det kan ju vara lite små bökigt att navigera runt i en linuxterminal om man inte är van. använd mycket TAB

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

tanka ner typ nmap och kör t.ex.:
nmap -sP 192.168.0-1.1-254

möjligt att man måste vara ansluten till första porten eller så, du portscannar hela dit nät så skall den dyka upp med något okänt IP, hjälper ju om du inte har massa andra maskiner anslutna.

sedan kör du bara telnet mot det IPt, brukar vara admin som lösen på dessa,
du kommer in i ett linux system och någonstans där har du en avstängd webserver, bara köra igång den så får du igång webguit. fast det kan ju vara lite små bökigt att navigera runt i en linuxterminal om man inte är van. använd mycket TAB

hmm mysko program ser ut såhär : http://img245.imageshack.us/img245/6624/onkoo.jpg vad ska jag riktigt göra? :E

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Den routrar troligen inte och då kan du inte öppna portar. Ta reda på det enklast genom att kolla vilken ip adress din dator har, är det en 192.168.x.x adress routar den, är det inte en sådan routar den troligen inte.

BBBs gateways brukar ha 192.168.1.1 som adrses, sätt 192.168.1.2 som statiskt ip på din dator och prova surfa in på 192.168.1.1. Normalt sett kan man bara ändra wlan-inställningar som lösen, kryptering och kanal.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Den routrar troligen inte och då kan du inte öppna portar. Ta reda på det enklast genom att kolla vilken ip adress din dator har, är det en 192.168.x.x adress routar den, är det inte en sådan routar den troligen inte.

BBBs gateways brukar ha 192.168.1.1 som adrses, sätt 192.168.1.2 som statiskt ip på din dator och prova surfa in på 192.168.1.1. Normalt sett kan man bara ändra wlan-inställningar som lösen, kryptering och kanal.

Har nollställt den så alla portar är öppna samt ingen brandvägg är ibruk osv, det är det konstiga att ip't ändrades till det externa (när man kör cmd ipconfig) och inte 192.168.0.x som det var före nollställning, har förövrigt inställt så den hittar ip automatiskt. Har provat lite ett och annat men kan prova igen

Edit: gjorde som du sa och kom faktist in i routern nu dock fungerade det inte att surfa, endast att komma in i routern men det räcker för min del för är ju bara att fixa tillbaka settings sedan och jag klarar mig utan att den routrar :> thx

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

nån som vet nån vanlig funktion som kan vara på i routern och förstöra då jag pingar högre med fiber än med 8mbit? :/ får ut hela hastigheten samt är samma bolag btw.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz