Permalänk
Medlem

Leverantör lunds stadsnät /Afb

Ni som bor i lund och har internet via Lunds energis öppna stadsnät, vad rekommenderar ni för isp?

Jag hade perspektiv för 9 månader sen men ser att de sänkt priset (och säkert fått mkt fler kunder nu).

Jag funderar på följande isp och skulle vilja höra lite allmänna kommentarer också:

Blixtvik(skriver att stadsnätsavgift tillkommer, kan någon förtydliga?)
AllTele
ePhone
Perspektiv

Mvh fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har haft Blixtvik i 2 månader och förutom deras löjliga avgifter för allt utom autogiro har jag inte haft något problem överhuvudtaget.
Stadsnätsavgift är det som nätets ägare eventuellt tar ut, och är inget som Blixtvik själva sköter. I mitt fall (Helsingborg) är det en avgift som erläggs till Öresundskraft.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Kör med alltele och är jättenöjd
Har 100/100 betalar för 100/10

Deras IGhost fungerar super med och man får ett konto gratis om man är kund hos alltele

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Har haft Blixtvik i 2 månader och förutom deras löjliga avgifter för allt utom autogiro har jag inte haft något problem överhuvudtaget.
Stadsnätsavgift är det som nätets ägare eventuellt tar ut, och är inget som Blixtvik själva sköter. I mitt fall (Helsingborg) är det en avgift som erläggs till Öresundskraft.

Ok, jo precis det fattade jag med, undrade mer specifikt för lund då ingen annan operatör angett någon sån kostnad.

Det visade sig att de kopierat avtalet för privatpersoner till även studenter, men den betalar hyresvärden som student enligt blixtvik själva.

Tackar för feedbacken generellt. Kom igen det måste vara någon som bor i lund och har bredband via någon dessa operatörer?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis bort från blixtvik (100/100) i ringsjö energi öppet stadsnät (tror det är samma nät som lunds energi), dom har haft en del problem på sista tiden. Två förmiddagar har jag varit helt utan internet, men dom har lyckas fixat det till strax efter lunch.

Jag har även märkt att det är väldigt vanligt att nätet går ner några minuter (allt från 2 min till ibland 30min) runt midnatt väldigt ofta. Jag bytte precis till Bahnhof (100/100) och det har fungerat perfekt, upplever också att jag har något bättre hastighet med Bahnhof än med blixtvik.

Kostanad för standnätet är något som tillkommer för alla operatörer. Det är något du får specificerat på din elräkning. För mig är det förnärvarande 169kr/mån.

Permalänk
Medlem

Jag har perspektivbredband i Lund och är väldigt nöjd. Mycket bra peering till Europa.

Jag hade perspektiv när det kostade mer också, det har inte blivit någon skillnad i performance alls. Man kan förresten välja t3.se nu också, ingen aning om dom är bra.

Permalänk
Medlem

Skriver här innan jag gör ny tråd.

Ska få fiber senare i veckan via Lunds energis stadsnät. Vilken leverantör kan ni rekommendera?