Bytt till Quad. Bara en cpu

Permalänk
Medlem

Bytt till Quad. Bara en cpu

Hej.

Jag har precis bytt till en Quad cpu. Hur får jag windows 7 att fatta det?
I dev managerns har jag 4 cpu'er. Men i taskmonitorn ser jag bara två.
Kan även bara välja två när jag kör msconfig? Måste man installera om hela windows eller finns det ngt annat trick?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

resetta bios, hade samma problem när jag bytte upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nja, du har 4 kärnor (cores), inte 4 cpu'er:).

Ja men det står inte cores utan cpu i taskmonitorn? Lyckas du ändra så det står något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

resetta bios, hade samma problem när jag bytte upp mig.

Inget som hjälper här...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pucko:

Ja men det står inte cores utan cpu i taskmonitorn? Lyckas du ändra så det står något annat?

Du skrev ju själv att du bytt cpu, har du installerat fyra cpu'er? Alltså fyra såna här: http://www.chinhdo.com/images/intel-core2-quad-q6600.jpg ?

Det är 4 kärnor och inte cpu'er

Permalänk
Medlem

Att folk aldrig lär sig...

Edit: Minns en tråd där någon hade diskuterat på typ youtube om Dual-Core om det var två processorer eller två kärnor osv och han ville veta om han hade rätt som tyckte (och skrev) att det var två kärnor medans främmande youtube-snubbe sade två processorer. Det kom faktiskt upp lite prat om dubbel-cpu osv. Dubbel-CPU finns ju lätt tillgängligt men inte billigt. Quad-CPU har jag dock aldrig sett.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara en CPU. Det som visas i aktivitetshanteraren är antalet kärnor.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

osv. Dubbel-CPU finns ju lätt tillgängligt men inte billigt. Quad-CPU har jag dock aldrig sett.

AMD Opteron x4 Fysiska processorer (upp till 24 kärnor)
Super Micro Computer, Inc. - Aplus Products | Motherboards | H8QM3-2
Super Micro Computer, Inc. - Aplus Products | Motherboards | H8QMi-2+

Intel 4x fysiska processorer (upp till 32 kärnor)
Super Micro Computer, Inc. - Products | Motherboards | Xeon Boards | X8QB6-F
Super Micro Computer, Inc. - Products | Motherboards | Xeon Boards | X8QBE-F

8 CPUer finns ju också men dessa brädor brukar göras på beställning dvs svåra att få tag på som privat persson om man inte beställer minst 1000 styck

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Vad alla ska vara vikitpetter här.
Jag är fullt medveten om att det bara är en cpu men 4 kärnor.

Lik förbannat så om man går på view -> Cpu history
kan man välja One graph per cpu och får då upp lika många grafer som man har kärnor.
Ska ni inte gnälla lite på Microsoft att det inte står One graph per core om man har
flerkärniga cpu'er ?

Fö så är problemet löst.
Msconfig - > Boot -> advanced options. Där hade jag 2cpu inställt. När jag kryssade ur checkboxen
så dök alla 4 upp efter omboot.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kanske för att du skrev "I dev managerns har jag 4 cpu'er. Men i taskmonitorn ser jag bara två" och "Ja men det står inte cores utan cpu i taskmonitorn? Lyckas du ändra så det står något annat?" ?

Men jag vet inte, kanske förstått det hela fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske för att du skrev "I dev managerns har jag 4 cpu'er. Men i taskmonitorn ser jag bara två" och "Ja men det står inte cores utan cpu i taskmonitorn? Lyckas du ändra så det står något annat?" ?

Men jag vet inte, kanske förstått det hela fel?

Jag sa det för det under noden Processors
ligger 4st entries. Varje entry benämns med cpu så visst har jag 4 cpu entries där.

Permalänk
Medlem

Kanske är att os inte ser skillnad på kärnor och cpuer, vad som händer i hårdvaran vs mjukvara tex, i min enhetshanterare står det 4st Q6600 CPU under kategorin processorer, i aktivitetshanteraren ser jag 4 st grafer, en per kärna, kollar man i menyn så står det en graf per processor typ... Q6600 var väll två st dubbelkärniga cpuer har jag för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Q6600 var väll två st dubbelkärniga cpuer har jag för mig...

Två E6600 om jag minns rätt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Men Q6600 o.s.v. ses fortfarande som en CPU utav moderkortet och datorn. Det råder ju inga tvivel om att han INTE har installerat flera fysiska processorer utan att veta om det, så vad är problemet?

Han har en 4kärnig CPU, och ser 4 Processorer i Enhetshanteraren (där man ser en "processor" per kärna), men bara två grafer i aktivitetshanteraren, där det ska finnas en graf per processor.

Till TS: Vilken Processor har du bytt till och vad har du för moderkort?

edit: Oj, såg inte att du hade löst problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men Q6600 o.s.v. ses fortfarande som en CPU utav moderkortet och datorn. Det råder ju inga tvivel om att han INTE har installerat flera fysiska processorer utan att veta om det, så vad är problemet?

Han har en 4kärnig CPU, och ser 4 Processorer i Enhetshanteraren (där man ser en "processor" per kärna), men bara två grafer i aktivitetshanteraren, där det ska finnas en graf per processor.

Till TS: Vilken Processor har du bytt till och vad har du för moderkort?

edit: Oj, såg inte att du hade löst problemet

Trevligt med någon seriös som vill hjälpa till och inte bara anmärka på sättet man beskriver det hela.

Tack för att du tog dig tid.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Att folk aldrig lär sig...

Edit: Minns en tråd där någon hade diskuterat på typ youtube om Dual-Core om det var två processorer eller två kärnor osv och han ville veta om han hade rätt som tyckte (och skrev) att det var två kärnor medans främmande youtube-snubbe sade två processorer. Det kom faktiskt upp lite prat om dubbel-cpu osv. Dubbel-CPU finns ju lätt tillgängligt men inte billigt. Quad-CPU har jag dock aldrig sett.

Var en kille som sålde en quad 2,7ghz i marknaden och han trodde det var 2,7ghz per kärna så han trodde det var 10,8ghz totalt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Var en kille som sålde en quad 2,7ghz i marknaden och han trodde det var 2,7ghz per kärna så han trodde det var 10,8ghz totalt

Det är väll egentligen inte så konstigt att han tror det, dock visar det sig bara när man kör ett par tunga singeltrådade eller ett flertrådat. Det är ju 2.7GHz per kärna, men man kan inte plussa ihop dom för att det finns program som inte drar nytta av fler trådar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är väll egentligen inte så konstigt att han tror det, dock visar det sig bara när man kör ett par tunga singeltrådade eller ett flertrådat. Det är ju 2.7GHz per kärna, men man kan inte plussa ihop dom för att det finns program som inte drar nytta av fler trådar...

Det blir fortfarande 4x2.7GHz och inte 10.8GHz....

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det blir fortfarande 4x2.7GHz och inte 10.8GHz....

Ej heller antydde Dalton att så skulle vara fallet.
För den som orkar bli klokare: Multi-core processor - Wikipedia, the free encyclopedia (terminologi).
Synd dock att mjukvara är bundet till trådar, hade varit trevligt med en annorlunda arkitektur där mjukvara optimalt använde kärnornas kapacitet oberoende av specifik adressering. Skulle ge en skön boost för spelutvecklingen i dagsläget om något.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com