Permalänk
Medlem

Prispressade datordelar, 3k.

Tjena, min kompis behöver nya datordelar. Det han behöver är ramminnen (går att köpa ett först och sedan ett till när han har mer pengar) grafikkort, moderkort och processor. Priset bör ej överstiga 3000.
Ska mest användas till att spela WoW och surfa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockeffs:

Tjena, min kompis behöver nya datordelar. Det han behöver är ramminnen (går att köpa ett först och sedan ett till när han har mer pengar) grafikkort, moderkort och processor. Priset bör ej överstiga 3000.
Ska mest användas till att spela WoW och surfa.

Tja!

Chassi? Nätagg? Hårddisk? DvD spelare? OS? Vad för skärm har han?
Går någon av er i gymnasiet/högskolan/universitetet?

Permalänk
Medlem

Kolla begagnade delar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Tja!

Chassi? Nätagg? Hårddisk? DvD spelare? OS? Vad för skärm har han?
Går någon av er i gymnasiet/högskolan/universitetet?

Jag skrev i mitt inlägg vad han behövde. Tror han har en 22" LG skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockeffs:

Jag skrev i mitt inlägg vad han behövde. Tror han har en 22" LG skärm.

Trevlig ton.

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket AMD Athlon X2 - Inet.se
Moderkort + CPU + 2GB minne för 1790:- (AM3, DDR3, athlon II X2)

PowerColor Radeon HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning - Inet.se
1390:-

+Fri frakt Sweclockers

Summa: 3180:-

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jaaadu, om allt ska vara nytt blir det något i stil med:

AMD Athlon2 X2 250 3,0Ghz, AM3 689 kr
Gigabyte GA-MA78LMT-US2H 669 kr
Gigabyte Radeon HD5570 1GB 889 kr
Corsair 3GB (3x1GB) 1333MHz PC3-10666 869 kr

Totalt 3116kr om man räknar Inets butikspriser.

Men vad ska datorn användas till?

Köp begagnat eller spara ihop tills han har råd med det han vill ha.

[EDIT]
Mycket skrivet medan jag letade prylar... Jag skulle köra på Inets uppgraderingskit ovan skrivet. Tänkte inte på att Inet hade såna.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Uppgraderingspaket AMD Athlon X2 - Inet.se
Moderkort + CPU + 2GB minne för 1790:- (AM3, DDR3, athlon II X2)

PowerColor Radeon HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning - Inet.se
1390:-

+Fri frakt Sweclockers

Summa: 3180:-

tack för bra tips men hur står sig 5670 i jämförelse med 5750?

Permalänk
Medlem

Det här går att spela WoW på alldeles utmärkt skulle jag påstå. Överstiger inte 3000 kr.

Gigabyte GA-MA78LMT-US2H 624 kr
Gigabyte GA-MA78LMT-US2H - Inet.se

AMD Athlon2 X3 440 3,0Ghz, AM3 757 kr
AMD Athlon2 X3 440 3,0Ghz, AM3 - Inet.se

XFX Radeon HD5750 512MB

1 147 kr
XFX Radeon HD5750 512MB - Inet.se

A-Data 2048MB DDR3 PC10600 240-pin, 1333Mhz 470 kr
A-Data 2048MB DDR3 PC10600 240-pin, 1333Mhz - Inet.se

Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Totalt: 2 998 kr

ändrat grafikkort igen på inrådan av; KalBumling
Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Trevlig ton.

Men herregud, jag skrev ju klart och tydligt vad jag behövde.

Tack för alla förslag förresten, funderar på anirons paket.

Permalänk
Avstängd

Bästa wow-prestandan din kompis kan få för 3k:

Bara för att jag är snäll.
/r3mpuh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockeffs:

Men herregud, jag skrev ju klart och tydligt vad jag behövde.

Tack för alla förslag förresten, funderar på anirons paket.

Hehe, ville bara försäkra mig om att han hade tillräckligt starkt nätagg för att driva de nya komponenterna
och att han inte tänkte köra moderkortet liggandes på bordet.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Bästa wow-prestandan din kompis kan få för 3k:
http://img837.imageshack.us/img837/9575/wowdator3k.jpg

Bara för att jag är snäll.
/r3mpuh

Är inte internminne att föredra framför fläskigt grafikkort? 1 gb käkas väl upp rätt snabbt i wow vad jag vet (knappt spelat det själv dock).

Permalänk
Medlem

Jo, vad jag minns från mina WoW-eskapader för ett tag sen var internminne väldigt användbart för att slippa ensiffriga fps.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Är inte internminne att föredra framför fläskigt grafikkort? 1 gb käkas väl upp rätt snabbt i wow vad jag vet (knappt spelat det själv dock).

Skrivet av aniron:

Jo, vad jag minns från mina WoW-eskapader för ett tag sen var internminne väldigt användbart för att slippa ensiffriga fps.

Med t.ex en vettig Windows XP installasion eller än bra tweakad Windows 7 32-bit installasion så märker du ingen större skillnad på 1gb och 2gb ram.

Samt att minne kunde han uppgradera senare ändå så. [:

Tweak guide för Win xp: Super Tweaks for Windows XP by Black Viper
Tweak guide för Win 7: Super Tweaks for Windows 7 by Black Viper

Permalänk
Medlem

Förresten, han har ett sånt här chassi HP Workstation x4000- HP Business Support Center

Tror ni att det går att ha delarna i det?
Finns ett annat chassi till godo annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det här går att spela WoW på alldeles utmärkt skulle jag påstå. Överstiger inte 3000 kr.

Gigabyte GA-MA78LMT-US2H 624 kr
Gigabyte GA-MA78LMT-US2H - Inet.se

AMD Athlon2 X3 440 3,0Ghz, AM3 757 kr
AMD Athlon2 X3 440 3,0Ghz, AM3 - Inet.se

Gigabyte Radeon HD56701GB

979 kr
Gigabyte Radeon HD56701GB - Inet.se

A-Data 2048MB DDR3 PC10600 240-pin, 1333Mhz 470 kr
A-Data 2048MB DDR3 PC10600 240-pin, 1333Mhz - Inet.se

Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Totalt: 2 830 kr

byt ut graffet mot ett 5750 så tror jag inte vi kan plocka ihop ett mycket bättre kit för dom pengarna, XFX Radeon HD5750 512MB - Inet.se 1147:-

vill man spara in nån hundring så kan man byta ut moderkort/minne mot motsvarande fast ddr2

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Med t.ex en vettig Windows XP installasion eller än bra tweakad Windows 7 32-bit installasion så märker du ingen större skillnad på 1gb och 2gb ram.

Samt att minne kunde han uppgradera senare ändå så. [:

Tweak guide för Win xp: Super Tweaks for Windows XP by Black Viper
Tweak guide för Win 7: Super Tweaks for Windows 7 by Black Viper

Intressant, har du källa på att det inte är någon skillnad på 1 och 2 gb?

1 GB verkar vara rekommenderat av blizzard, WoW -> Info -> F.A.Q. -> Technology men som gemene man vet bör man gärna krydda på dessa speficikationerna lite extra.
Grafikdelen däremot är 7600 GT som rekommenderat, 5770 är låååååååååååååååååååååååååååååååångt över detta.

Jag skulle personligen valt ett svagare grafikkort och mer ram om wow är vad som ska spelas. Sure han kan uppgradera senare, men visste vore det skönt om allt flöt på bra redan från början? Tycker åtminstone jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockeffs:

Förresten, han har ett sånt här chassi HP Workstation x4000- HP Business Support Center

Tror ni att det går att ha delarna i det?
Finns ett annat chassi till godo annars.

Den viktigaste frågan är väll ändå huvudkomponenten i ett dator system.
Vilket nätaggregat har han?
Specs på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Intressant, har du källa på att det inte är någon skillnad på 1 och 2 gb?

1 GB verkar vara rekommenderat av blizzard, WoW -> Info -> F.A.Q. -> Technology men som gemene man vet bör man gärna krydda på dessa speficikationerna lite extra.
Grafikdelen däremot är 7600 GT som rekommenderat, 5770 är låååååååååååååååååååååååååååååååångt över detta.

Jag skulle personligen valt ett svagare grafikkort och mer ram om wow är vad som ska spelas. Sure han kan uppgradera senare, men visste vore det skönt om allt flöt på bra redan från början? Tycker åtminstone jag.

Du har en poäng, något som är ännu viktigare dock är vad för nätagg han tänkt använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Du har en poäng, något som är ännu viktigare dock är vad för nätagg han tänkt använda.

jag är osäker på vilket nätagg det är men det ligger på runt 400-450 w och borde räcka enligt mig men är inte allt för kunnig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockeffs:

jag är osäker på vilket nätagg det är men det ligger på runt 400-450 w och borde räcka enligt mig men är inte allt för kunnig.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

bra kit men tror du ett nätagg på 465w räcker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockeffs:

bra kit men tror du ett nätagg på 465w räcker?

beror helt på Amperen på 12v linan.
Sen måste nätagget ha t.ex en 24pins kabel att koppla till moderkortet.
För gamla nätagg har t.ex endast 20pin kabel medan andra kanske har en 20/24pin? är inte säker. :]

Permalänk
Medlem

Wow drar mest CPU så det här är mitt tips.. Tycker ett 5750 är alldeles för overkill. Lägg hellre pengarna på CPU å ram.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

beror helt på Amperen på 12v linan.
Sen måste nätagget ha t.ex en 24pins kabel att koppla till moderkortet.
För gamla nätagg har t.ex endast 20pin kabel medan andra kanske har en 20/24pin? är inte säker. :]

tror det är bra gammalt, från typ 2002, har ingen aning om vad det är för kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

http://i26.tinypic.com/5mxs1i.png

Wow drar mest CPU så det här är mitt tips.. Tycker ett 5750 är alldeles för overkill. Lägg hellre pengarna på CPU å ram.

du måste skoja? ett 5450 är ju verkligen inget att ha till spel, är ju ett kort för htpc för att accelerera HD film

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockeffs:

bra kit men tror du ett nätagg på 465w räcker?

Specifikationerna står på sidan av nätagget, det är Amperen(A) på +12v linan som skall vara så hög som möjligt. Ibland så står +12v Amperen uppdelade på 2 olika linor t.ex +12v1, +12v2.
Dagens AMD moderkort behöver även 1st 4pin kabel och 1st 24pin kabel från nätagget.
Ifall någon av dessa inte finns, kan man köpa adaptrar(rekommenderar dock att köpa nytt nätagg isf)
Men det mest intressanta är specsen på +12v linan/orna. Kolla gärna upp det och återkom med värdet/erna.

Skrivet av Pletron:

http://i26.tinypic.com/5mxs1i.png

Wow drar mest CPU så det här är mitt tips.. Tycker ett 5750 är alldeles för overkill. Lägg hellre pengarna på CPU å ram.

Nja, WoW "använder" bara 2 kärnor och grafikkortet är inte alls för "overkill", grafikkort blir ytterliggare ännu mer betydande sen när nya expansion kommer. Dock är det alltid trevligt med mer kärnor på CPUn, men nu är det så fiffigt att på Processorn i mitt paket finns det 2st inaktiverade kärnor och om man har tur kan man låsa upp dessa kärnor(1 eller 2) och vips så har man en tri/quad-core! CPU-n i ditt paket är föresten en Athlon II och dem presterar inte lika bra som en Phenom II. Btw, Prestanda skillnaden mellan ddr2 och ddr3 ram är knappt mätbar i test, skiljer runt 1-2 fps i spel..

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

du måste skoja? ett 5450 är ju verkligen inget att ha till spel, är ju ett kort för htpc för att accelerera HD film

Jag anser inte att Wow är ett ordentligt spel.... Jaja ta bort ett ram minne så du bara har 2gb och så köper man ett 5670 så hamnar man på:

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Specifikationerna står på sidan av nätagget, det är Amperen(A) på +12v linan som skall vara så hög som möjligt. Ibland så står +12v Amperen uppdelade på 2 olika linor t.ex +12v1, +12v2.
Dagens AMD moderkort behöver även 1st 4pin kabel och 1st 24pin kabel från nätagget.
Ifall någon av dessa inte finns, kan man köpa adaptrar(rekommenderar dock att köpa nytt nätagg isf)
Men det mest intressanta är specsen på +12v linan/orna. Kolla gärna upp det och återkom med värdet/erna.

har nu kollat upp specsen:

+12v /17A
+12v / 22A
+5vsB /2A