Amatör server frågor

Permalänk
Medlem

Amatör server frågor

Tjena!

Går i tankarna att bygga en server/Nas/medie-/surf-/speldator.

Jag har inte helt bestämt mig för vilken hårdvara jag tänker använda men det blir 4GB ram och en AMD 4200x2 processor (min gamla cpu, går att dra upp till ~3ghz vid behov, 24/7 clock).

Jag hade tänkt använda datorn som Server, Nas (kunna ansluta från internet) och för lite surf, mediecenter och spel. Jag vill gärna också kunna ha olika behörigheter för dem som ansluter utifrån med tex "privata" partitioner för enskilda användare.

Det finns många program/os som fixar var sak för sig men jag undrar vilket det bästa varit för att kunna göra allt ovan.
Jag läste något om att man kunde för virtuell boot med två os samtidigt? Typ Win7 eller Win server 2008 (om den senare är lämplig för spel) med tex freeNas, pfsence, ubuntu eller något liknande.

Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem

allt ska nog funka med windows server 2003(och uppåt), är dock osäker på hur man styr upp privata mappar för olika användare.

annars skulle valfri linux distro funka alldeless utmärkt med samba och "utdelade" /home/* mappar om det är lokalt, om du tänkt dig filserver över internet så skulle jag rekomendera glftpd som har ett utmärkt stöd för privata mappar, symlinks och du kan confa den exact som du själv vill.

för mediacenter så funkar xbox media center alldeless utmärkt och det ska finnas till de flesta operativsystem vad jag vet.

kan ju rekomendera att inte blanda server och arbets datorer, ska du köra server så kör den dedikerat för sina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Håller med ajsman här, speciellt om du ska köra NAS på servern.
Med den hårdvaran och när du väl spelar kommer datorn belastas hårt och då är frågan hur prestandan blir på övriga serverapplikationerna du kör. Enligt mig är medie-/surf-/speldator mer klientrelaterat (beroende på vad du menar med media, men jag tänker på HTPC) så egentligen är det bara NAS vi talar om som egen server.

Min rekommendation är att du slänger upp en NAS-server på en helt egen burk som kan arbeta dedikerat med dessa uppgifterna. För en sådan server krävs heller ingen märkvärdig hårdvara.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hah, jag ber om ursäkt. Jag blandar ihop NAS med NAT. Jag fick för mig att du skulle NAT:a nät med servern också
Så du kan bortse helt och hållet från mitt förra inlägg.

Allt detta går isåfall utan problem sköta från en och samma dator. Gällandes just privata mappar är detta jättenkelt i Windows 7 och det går att göra djupa låsningar/behörigheter i mappstrukturen av alla dess slag. Kort och gott skulle du klara allt detta på en vanlig "arbetsdator" med förslagsvis Windows 7.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"