Virus som "dödar" nätet

Permalänk

Virus som "dödar" nätet

Tjohopp!

har ett mindre trevligt virus, har scannat med spybot & nod32 samt även ad-aware utan resultat. Det som viruset gör är att mitt internet inte funkar, eller nätverkskortet överhuvudtaget, det står att jag har "limited" eller inte kopplad nätverkskabel, och kollar jag ipconfigen så står det inget ip där osv, är bara 0.0.0 osv. När jag kollar nätstatusen visas det alltid att det skickats 2 paket sen stannar det där och inget mottaget.

nån som haft samma virus och vet vad jag kan få bort skiten med? formatering är inget alternativ för tillfället.

mvh

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

När hände detta? Testa att systemåterställa till ett datum när det funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

tyvärr så är det antagligen bara formatering som gäller. Du kan testa Avast eller något annat antivirus. Sen undrar jag hur du kan vara så säker på att det är virus och inte ett hårdvarufel på nätverkskortet?

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

När hände detta? Testa att systemåterställa till ett datum när det funka.

har provat, ingen skillnad vilket datum jag väljer så säger den att systemåtersällningen misslyckades :/

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av grontoankan:

tyvärr så är det antagligen bara formatering som gäller. Du kan testa Avast eller något annat antivirus. Sen undrar jag hur du kan vara så säker på att det är virus och inte ett hårdvarufel på nätverkskortet?

Hmm blir att prova nåt annat jo.. Vet att det är virus eftersom tidigare så hittade spybot alltid något och tog man bort det som den hittade så fungerade nätet igen efter omstart av datorn, dock funkar det inte så längre :S får jag det att fungera räcker det med att jag startar om datorn så är problemet tillbaka

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Inaktiv

Låter skumt...så vitt jag vet så finns det inget virus som gör så. Avinstallera TCP/IP i nätverkskonfigurationen och/eller undersök inställningarna där. Kolla även hosts i %windir%\system32\drivers\etc, ska stå 127.0.0.1 localhost efter alla ####### ovanför.

Permalänk
Vila i frid

Kolla så att inte viruset har aktiverat ett proxy för dig. Kontrollpanelen->Internetalternativ->Anslutningar

Permalänk
Medlem

2min googling så hitta ja detta, kan ju testa, såg ganska intressant ut.

code-39-error-on-network-cards-due-to-virus