Permalänk
Medlem

Makro + Porträtt

Hej.

Jag ska utöka min objektiv samling med ett makro och det kommer då även nyttjas som mitt porträtt objektiv.

Då kommer min fråga vilket objektiv ska jag satsa på. Min kamera är en Nikon D90.

Just nu lutar det åt Tamron objektivet, men vill höra er åsikt.

Kommer göra ett besök hos min kusin med familj och testa dom olika brännvidderna, det som talar mot Nikon gluggen är att det är en 3.5'a i ljus styrka.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Nikkor 85/3,5G är lite ljussvag så den skulle jag inte ta då man vill ha lite mer flexibilitet och lite mindre fokusdjup skadar inte. Rent optisk är Sigman och Tamron likvärdiga men Sigman är bättre byggd fast är du säker på att du vill ha ett porträttobjektiv med så lång brännvidd? Inomhus vill man t ex ha något mer i 50mm klassen då det inte finns rum annars.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hmm jag ah rbåde 35 och 50 mm opticen men tycke rman kommer väl nära med 50mm och ännu närmare på 35:P men som sagt till porträtt så är det sekundärt med detta inköp vill ha ett lite längre optik men föredrar fasta gluggar., samt makro möjligheter.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Vid makro så ger ett objektiv med större brännvidd ofta en trevligare bokeh men man kommer även lite längre från objektet så där finns fördelar med 105mm över 90mm men samtidigt så är det inte alltid man kan stå på ett längre avstånd så även här är det du som får avgöra brännvidden men alla tre objektiven ger utmärkt resultat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag röstar för Nikon 105/2.8, du hittar en beg för ca samma pris som tamronet går för nytt..

Klart bästa valet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan få 105'an för 3995 och tamronet för 3992 nytt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Jag röstar på Nikon 60mm/2,8 G ED, ett alldeles utmärkt ljusstarkt porträttobjektiv med mycket god skärpa, fina färger, snabb AF och närgräns på 18,5 cm vilket är ca 4-5 cm från objektivglaset
Mera data här: Nikonstore
(kanske för att jag har ett sådant själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kan få 105'an för 3995 och tamronet för 3992 nytt.

Nikons 105/2.8 (utan VR) kan va svår att hitta beg. Men klart värt besväret.. Har sett ett par stycken den senaste tiden iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med att 105an är en mycket trevligare glugg, har du pengarna och hittar en tycker jag du borde välja den!
Kan bara ge mitt egna intryck på Tamron 90an.

Säger absolut inte det är en dålig glugg, lite tråkig bokeh kanske... autofokusen för ett jävla liv jämnfört med andra silent gluggar, känns lite billig i materialet.
Kan även inte riktigt komma överens med sättet man väljer manuell fokus (man drar bak fokusringen)
Smidigt och lätt tillgängligt förstår absolut vad tillverkaren tänkt, men jag tycker man gör det av misstag lite väl mycket blir ett litet irritations moment.

Skärpan och ljusstyrkan går inte att neka dock du blir nog inte besviken om du väljer den!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

En fråga enligt Dustin har Sigma 105'an intern fokusering stämmer det?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Skulle vilja lägga in Tamron 60/2.0 i leken, borde vara en trevlig brännvidd att jobba med, och lite lite ljusstarkare än 2.8:an.

Permalänk
Medlem

Sigma EX 70/2.8 DG Macro lär vara riktigt skarp. Brännvidden är också något kortare än 105mm vilket gör att det är lättare att använda inomhus vid t ex porträttfoto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

En fråga enligt Dustin har Sigma 105'an intern fokusering stämmer det?

Inte svjv. Vare sig intern fokusering eller inbyggd fousmotor (för nikon). Däremot har Sigma 150 det.

Sen kan det ha hänt något som jag inte snappat upp, men...

Permalänk
Medlem

Har nu sökt på world wide web och varit ute hos min kusin med sina barn och haft en av döttrarna som modell. Kom fram till att 105'an e den jag kommer gå på. Så nästa vecka kommer jag åka och inhandla ett Sigma 105/2.8.

Tack för all input Vet att flera valde Tamronet men läste att Sigmat var bättre bygg kvalitet än Tamron 90. Och fokus motor behöver jag inte då det finnes i min kamera. Behöver bara köpa in en vinkelsökare och en mini tripod.:P

Mm har även slunkit in en tanke om att köpa in ytterligare en blixt:P då jag redan har 2 st b 600 funderar jag på en sb 900 som jag såg gick på runt 3500.... hatar min obeslutsamhet.

Visa signatur

En trött jäkel.