HP ProLiant DL180G5 - Byta chassi

Permalänk
Medlem

HP ProLiant DL180G5 - Byta chassi

Vad roligt med en egen avdelning för servrar!

Tänkte höra om någon har jobbat med HPs ProLiant maskiner. Sitter just nu med en DL 180G5 som jag har problem att kyla. Den är ju 2U hög så jag antar att det sitter små fläktar i den som inte orkar dra in allt för mycket luft. Vad jag funderar på är om det skulle hjälpa och om det är möjligt att fixa ett 4U chassi till den? Har mycket plats över i ett 42U skåp så utrymmet är inget större problem.

Sen när jag ändå är igång kan jag väl slänga ur mig min nästa fundering. Ska försöka få till ett bättre system för ventilation av servrarna. De finns planer på att flytta serverrummet till något annat utrymme och jag får då möjlighet att bygga det nya precis som jag vill ha det.

Tanken är att dela av ett större rum och inreda ena hörnan till servrarna. Vad som behöver få plats är då ett 42U skåp som jag skulle gissa är 60x100cm ungefär. Tänkte fixa någon sorts split-AC där inne så man får ut värmen och sedan få in kall luft. Vad tror ni kan behövas i utrymme runt omkring för att komma åt o jobba? Ska även försöka isolera väggarna och ljuddämpa allt. Vad kan man tänkas behöva på den fronten?

Alla idéer är intressanta då det är mitt första serverrumsbygge

Permalänk
Medlem

Har jobbat en del med HPs servrar (dock inte den specifika modellen du nämner) men jag tror det är ganska mycket jobb att flytta det till ett nytt chassi. Ivf. på dom modeller mitt jobb kör med DL3xx och DL7xx så sitter fläktarna på moduler med mer eller mindre HP-unika kontakter och maskinen postar inte om mer än 1/3 av fläktpaketen är urkopplade och kommer att maxa alla fläktar om något inte är inkopplat.

Dessutom lär du får problem om du utnyttjar några av expantionsslottarna som brukar sitta på en riser ansluten till en eller flera SBX-E slottar och en sån riser lär du inte kunna flytta med till en 4U låda (speciellt inte en HP som brukar vara väldigt anpassad för just HPs lådor).

Inte för jag någonsin haft värmeproblem i en HP server då den automatiska temp-sensorn brukar fungera utmärkt men om den i ditt fall inte skulle göra det kan du alltid installera någon ipmi-programvara. Tex. openimpi om du kör ett *nix-baserat operativ på maskinen. Där kan du ändra threshold värden för när maskinen ska spinna upp fläktarna.

Ang. din fundering kring serverrum skulle jag rekommendera att sätta hjul på racket om du har ont om plats och ansluta alla kablar ifrån taket i en "kabel strumpa" med lite slack så man kan rulla runt det.

Kylningen har jag själv löst med en vanlig kontors AC man kan köpa på rusta och ställt på den "kalla sidan" vilket normalt sett är på den sidan maskinerna har sin front. På baksidan står en gammal radon sug som blåser ut luften utomhus. Själv har jag bara behövt ha ACn igång några månader på sommaren, övrig tid har det räckt med det vanliga självdaget för kalluft och radon sugen för att ta bort den varma luften.

Permalänk
Medlem

Att byta chassi förstod jag skulle bli jobbigt, tror jag skippar den tanken direkt.

Problemet vi hade med värmen var att rummet ligger dåligt till i byggnaden så de två ytterväggarna ligger mot söder. Kör med en AC på 1800W och nu när den får ut all luft så ligger rummet på 15-18 grader men så fort den inte orkar med längre går det upp till 35-ish. Men jag flyttar nog hela skiten till andra sidan byggnaden och fixar en riktig split-ac som får dra ut värmen.

Tack för förslaget om hjul på rackskåpet. Det låter smart!