Acer TimelineX 3820TG -- eller -- Asus UL30VT Hjälp mig välja!

Permalänk
Medlem

Acer TimelineX 3820TG -- eller -- Asus UL30VT Hjälp mig välja!

Tjena! Ska köpa ny laptop, och kan inte bestämma mig vilken av dessa två modeller jag vill ha.

Jag läser till Civilingenjör, Datateknik med Kinainriktning, och ska iväg till Kina hösten 2011. Jag vill ha med mig en laptop dit med bra batteritid, lätt/portabel och som kan hantera mina skoluppgifter, media, surfande osv, och ska kunna hantera en del multitasking (brukar alltid ha alldeles för många tabbar aktiva, Eclipse, Visual Studio osv. igång). Jag försöker avstå från spelande nu, så spelprestanda är inte viktigt.

Skillnader:
ul30vt 3820tg
Kamera: 0,3 mpx | 1,3 mpx
Vikt: 1,7 kg | 1,8 kg
SPDIF: Nej | Ja
Grafik: G210 | 5650HD
CPU: DC 1,3(1,7) | i5 450m 2,4
HD: 500GB | 320GB
TPad: Udda | Härlig
Tntbord: Bra | Sisådär
Batteri: ca 8h | ca 5,5h
Bygge: Bäst(?) | Bra (fast Acer.... )

3dMark: ~3500 OC | 9000+ OC

Pris: 5800 kr | 8300 kr

Det är de största skillnaderna jag kan komma på. Båda datorer har okej glossy (skulle föredra matt!) skärmar. UL30VT stämmer in på det jag letar efter, men sen så presterar Acern 2-3x bättre för endast 2500 extra, och jag kan inte bestämma mig. Just nu känns UL30VT + SSD-disk på 80gb som det bästa valet.

Vad skulle ni föreslå? Har ni någon erfarenhet av båda/någon av dessa datorer? Kommer UL30VT räcka till 3+ år framåt?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill spela tror jag Ul30VT med sin något längre batteritid är ett bättre val. En ssd kan bara göra den bättre.

Vad menar du med 3+ år framåt? Den blir ju inte sämre på att spela upp dagens hd film om 3 år ;).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Hör att det är en LTH student som talar...

Jag har legat inför nästan samma val, nu tänkte jag på Lenovo T410i eller Acer TimeLineX 3820TG. Jag föll tillslut för Acer datorn pga. grafiken. Man vill ju ha grafik stöd och när fler och fler program börjar använda grafiken till programmet (främst Photoshop, men fler är ju på ingång).

Jag har inte hittat någon review på just 3820TG med Radeon kortet, men du kan ta dom här två:

Notebookcheck: Review Acer Aspire 4820TG Timeline X Notebook

Notebookcheck: Review Acer Aspire 3820TG Timeline X Notebook

Och kombinera, 4820TG recensionen täcker graffen och prollen medans den andra berättar om byggkvaliten bl.a.

Lycka till med ingenjören, kanske ses till hösten!

Visa signatur