Har vi någon historiker som vill skriva?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har vi någon historiker som vill skriva?

Jag är på jakt efter en gammal räv som är sugen på att skriva artiklar om historiska händelser eller anekdoter från datorvärlden. Några möjliga uppslag (bara förslag, stor frihet här):

  • 2D -> 3D

  • 3Dfx vs. PowerVR vs. Nvidia

  • Windows vs. OS/2 vs. Mac OS

  • IBM PC

  • Intel 386

  • Intel vs. AMD vs. Cyrix vs. IBM vs. DEC Alpha

  • Megahertzracet

  • Internets historia, BBS:er, WWW, Mosaic osv.

  • .... för att nämna några möjliga ämnen.

Kontakta mig via e-post eller PM.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget att bidra med som kan bli en artikel, men jädrar vad intressant detta kan bli.

Älskar IT-historia!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Zlayphir:

Jag har tyvärr inget att bidra med som kan bli en artikel, men jädrar vad intressant detta kan bli.

Älskar IT-historia!

Samma här, men MBY borde väl ha några artiklar på lager?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hedersmedlem

Ulvenstein borde sitta på en del läsvärt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni måste nästan kontakta MBY, han får ju inte missa något sånt här! Låter som det kan bli trevlig läsning, i synnerhet för oss som inte var med på den "gamla goda tiden"!

Permalänk
Medlem

Låter intressant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Ni måste nästan kontakta MBY, han får ju inte missa något sånt här! Låter som det kan bli trevlig läsning, i synnerhet för oss som inte var med på den "gamla goda tiden"!

Tja, jag har ju skrivit en personlig essä om hur klockgeneringen fungerar i datorer och hur tekniken utvecklades för radion på 20-talet, publicerad på nyhets/artikelsidan. Jag har ibland blivit kontaktad för att skriva mer, men det har aldrig blivit bra. Men tack för förtroendet. En regnig dag kanske...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Låter som riktigt bra läsning, hoppas någon ställer upp!

Permalänk
Medlem

Jag är nog helt fel person för att skriva men måste bara säga att jag onekligen ser fram emot att läsa !

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Har nog inga så mer historier om första datorn eller näår man första gången gick adls 0.25mbit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Låter mycket intressant!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

oO Tyvärr är mitt minne så selektivt, mer än ½ av barndomen ligger begravd, men nån gång ser man nå gott som C64 / Amiga eller gamle dosshell me nibbles i fusk läge. Nostalgi... Ja allt som var innan 486 slog igenom

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

hm, bör ha en gammal uppsats på ca 11sidor liggande någonstans om programeringsspråksutveckling från fotran och framåt
tar upp kodsnuttar, vad programmeringsspråket användsområden eller tilltänkte för det specifika språket. och hur det ser ut nu.
med nu menar jag 2004 kan behöva uppdaterats något. hm juste ja skriven på norska i fall du vill ha den.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Se33:

Jag är nog helt fel person för att skriva men måste bara säga att jag onekligen ser fram emot att läsa !

Haha samma för mig ;D

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att skriva, men dom föreslagna ämnena är rätt PC-centrerade och det kan jag inte så mycket om

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning kan komma att läsas.
Själv så kom jag ihåg hur min kompis hade köpt sig en värsting dator dvs en
Amd 486 dx4/100 (tror jag det var) Internet var i sin barndom.
Vilka minnen........ Förutom att tala om C64 eran wow.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Är för dålig på att koncentrera mig för att få ihop någon sån här artikel men jag tycker att MBY vore väldigt lämpad, om han själv känner för det alltså. Är uppenbarligen inte ensam om att tycka det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

MBY brukar vara extremt (läs övermänskligt kunnig) så jag hoppas han tar sig tiden till att skriva en/några artiklar.
Alla andra som är kunnig hoppas jag stiger fram, jag kommer iallafall uppskatta det :).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Dåligt med tid tyvärr.
dock har jag kört betan på netscape 1.0 och mosaic 0.97
OS/2 kunde jag (kan kanske fortfarande) utan och innan.
Det var ett mycket trevligt OS och med 2.0 så vart det 32 bits OS. Det enda MS hadde som gick att jämföra var NT.
Tyvärr så fick inte IBM till tillräckligt med företag som skrev program för OS/2 och med NT4 så var MS i kapp och förbi.
Dock var OS/2 enormt vanligt inom offentlig förvaltning och innom bank och finans.
Vågar inte säga hur det är idag men till för några år sedan var OS/2 det vanligaste operativsystemet på bankomater. Lite elakt brukade vi säga att om det inte var blåskärm på den så var det en OS/2 bankomat.
NTFS filsystemet är egentligen en variant av OS/2:s HPFS. MS tog helt enkelt HPFS 1.3 och vidareutvecklade därifrån.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Ulvenstein borde sitta på en del läsvärt.

Ska tänka på saken om jag får tid, och det kan inte uteslutas. Det har ju blivit ett par stycken genom åren redan, kanske någon kan gräva upp och damma av.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

hm, bör ha en gammal uppsats på ca 11sidor liggande någonstans om programeringsspråksutveckling från fotran och framåt
tar upp kodsnuttar, vad programmeringsspråket användsområden eller tilltänkte för det specifika språket. och hur det ser ut nu.
med nu menar jag 2004 kan behöva uppdaterats något. hm juste ja skriven på norska i fall du vill ha den.

Det låter riktigt intressant tycker jag i alla fall!
Finns den gamla versionen på nätet nånstans?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kommer ifrån C-64 och Amiga världen själv, det var en del saker som kom på den tiden & dom lärde sig verkligen att nyttja den begränsade hårdvaran till max. Var själv aktiv i den sk. "scenen" på amigan men där finns väl inte så mycket man minns sen den tiden (nästan 20år sedan ).

Kan dock rekommendera den som vill läsa upp sig lite på Amiga scenen från den tiden att ladda ner en amiga emu & köra dom olika diskmagsen som fanns då. Eurochart från Crusaders, Brainstorm hade nån & Dual Crew hade en annan (tveksamt om innehållet i denna var så lagligt). Eurochart var väl egentligen den som körde längst & hade mest innehåll.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt intressant detta.
IT-Historia är nog den enda intressanta historia jag känner till XD
Kampen om olika standarder kanske hade vart något också?
Rent hårdvarumässigt samt kanske även mjukvarumässigt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kan bli kul läsning, kommer själv ihåg när man körde på en ärvd vic20 för att sen gå över till 286-386, långt innan intel kom på namnet pentium.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja läsa lite grann om datorhistoria osv. MBY lär ju som sagt kunna en del, men han lär ju inte vara den ende här på forumet som är duktig på det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mca kontra Eisa kan ju vara en kul sak att ta med

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det låter riktigt intressant tycker jag i alla fall!
Finns den gamla versionen på nätet nånstans?

nej faktiskt inte har den på datorn.

håller faktiskt just nu på med att översätta den och uppdatera det något.
räknar faktiskt med att bli klar på slutet av nästa vecka.
dock så letar jag efternågon som är sugen på att kolla stavfel etc.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.