Permalänk

Tillräcklig fläkt för nätagget?

Jag har bytt originalfläkten "ADDA" i mitt Corsair VX450 till en Fractal 120mm. Varvtalet blev då lägre och nu blir det tystare i rummet när datorn är på, än när den är avstängd.

MEN är Fractal-fläkten tillräckligt effektiv? Den är märkt 0,72W men jag kan inte hitta några specifikationer för ADDA-fläkten.

Min andra fråga är, om jag knäcker nätagget genom överhettning, hur mycket av datorn riskerar jag att förlora?

Tack på förhand!

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Avstängd

hur mycket av burken brukar dö beror lite på. minnena, och brädan brukar dör. prollar är det lite 50-50 med. diskar brukar klara sig. samtidigt ska man säga att ibland dör inget så det är lite av en lotteri.

om du inte ved hur mycket luft ADDA fläkten flyttade så är det omöjligt att gissa.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Funderar också på att byta fläkt på nätaggregatet så jag kommer troligtvis bevaka tråden.
Tänker byta på mitt VX550w (Corsair) och fläkten kommer bli en;

Revoltec 120mm,
Rotationshastighet 1200 rpm
Ljudnivå 22.5 dB
Flöde 49.2 cfm

Så jag hoppas att det kommer funka.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Avstängd

ehm, det finns en del saker man ska tänka på här.
man ska alltid använda fläktar utan sk flytande lager eftersom dessa har betydligt kortare livslängd än vanliga samt att i en vanlig PSU kommer fläkten "ligga" ner vilken är inte bra position för just dessa lager. Resultatet blir en död fläkt i förtid och en överhettad PSU.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Kör själv med en 120 mm Scythe Gentle Typhon 1850 rpm.
Den har rätt lager så den funkar att monteras i horisontalläge, och sen startar den redan vid 3 volt.
Många nätagg har en start spänning på under 4 volt, många fläktar startar inte på den spänningen.
Sen vill man ha en fläkt som kan prestera bra när det behövs, så man inte tar en fläkt med för lågt varvtal.
Har denna fläkten sittand i ett noname nätagg i en surfdator, och det nätagget låter lägre än mitt Corsair HX520 som är ett erkänt tyst nätagg.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk

Tack för tipsen! Om jag orkar blir det byte till någon av Scythe GT. Men så länge jag inte kör mer på hög last så funkar det nog.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Skrivet av Redzo:

man ska alltid använda fläktar utan sk flytande lager.

Hur vet man att det är rätt lager?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kurdpopcorn:

Hur vet man att det är rätt lager?

genom att läsa speccarna på fläkttillverkarens hemsida. men som du ser i inlägget ovan så är Scythe GT en väldigt bra val.
Och det bekräftas i många inlägg på tex SPCR, där en hel del har använt just den pga dess förmåga att starta på låga volt och dom rätta lagren.
Sen är dom rätt billiga också.

Visa signatur

Der Steppenwolf