Använda server som router (WS 2008)

Permalänk
Medlem

Använda server som router (WS 2008)

Hej hade tänkt att köpa nya grejjor till min server och ha Misco.se - Asus P5Q PREMIUM - moderkort - ATX - P45 moderkortet med 4 nätverks portar. Eftersom jag inte kan andvända alla 4 på ett nödvändigt sätt eftersom diskarna inte kan överföra i den hastigheten. Så jag tänkte att jag skulle kunna andvända 2 st till att andvända datorn som router men när jag har kollat runt lite här så är det ju hela operativ system som man andvänder till detta ändamål och jag skulle väldigt gärna ha det på en och samma dator e det någon som har en lösning till detta?

MVH
Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Du kan väll köra in valfri linux dist (typ ubuntu server) och sedan köra den som router med iptables?

om du inte orkar skriva iptables script själv skulle jag rekomendera:
Iptables Firewall

Jag kör själv exakt denna setupen hemma.

Permalänk
Medlem

Windows Server 2008 kan användas som router genom funktionen "Routing and Remote Access".

Permalänk
Medlem

X00L tack för tipset det var den läätaste lösningen

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

jag har aldrig använt windows på en server bra nån annan kunde tipsa om de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

jag har aldrig använt windows på en server bra nån annan kunde tipsa om de.

Windows Server 2008 R2 är fan den bästa server OS ja kört.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Windows Server 2008 R2 är fan den bästa server OS ja kört.

vilka har du kört?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre om du kör virtual machines och har en virtual machine med pfsence för routing och hantering av Internet och en vm med server 2008 för övriga saker som ftp server osv?

Att sitta med server 2008 direkt mot Internet avråder samtliga nätverksansvariga på alla företag pga. alla säkerhetshål, gäller även för privat bruk.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Kör själv en Windows Server 2008-burk som router, funkar kalas och har aldrig haft några problem med intrång eller liknande.
Allt är väldigt lättkonfigurerat med installationsguiden för RRAS (Routing and Remote Access), och annars finns det gott om guider på nätet, följde själv denna guide: Using Windows Server as a NAT Router

Lycka till!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dataviruset:

Kör själv en Windows Server 2008-burk som router, funkar kalas och har aldrig haft några problem med intrång eller liknande.
Allt är väldigt lättkonfigurerat med installationsguiden för RRAS (Routing and Remote Access), och annars finns det gott om guider på nätet, följde själv denna guide: Using Windows Server as a NAT Router

Lycka till!

Jag har just nu kopplat min direkt till nätet helt utan brandvägg. Har heller inte haft några problem med intrång eller liknande men det betyder inte att det är säkert eller bra på något sätt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Vila i frid

Tips för hemmabyggaren - nåt som jag själv brottades med i natt, dvs bygga en NAT'ad router av 2008r2.

"Server manager->Roles->DHCP Server->ditt-server-namn->ipv4->scope->scope options->003 router" ska vara ditt LAN's statiska IP-adress dvs det en "normal" router kallar för Gateway. För mig lades det inte till automatiskt av nån jämra anledning.

Permalänk
Medlem

Hyper-V + pfsense?

Permalänk
Vila i frid

Efter lite mer testande så kan iaf jag drar slutsatsen att 2008 R2 inte speciellt bra som lastbalanserad router med multipla nics på samma burk. Teaming av NICs eller NLB, gör ingen skillnad. Det saknas en vettig round-robin hantering - så trots 4 st 100x10 linor och man råkar lasta en av de fyra till max så kan media apps få spunk när de bli svultna på bandbredd om aktuell mediaanslutning råkat hamna på den nedlastade adaptern. Däremot pfSense har jag inte klarat av att choka, än iaf.

Permalänk
Medlem

Lite OT någon som vet en bra guide till iis 7.5? hur man gör för att lägga upp webserver ftp osv.?

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .