Smaklöst med en BMW 760Li i bröllopskortegen?

Permalänk

Fy helsike vilken monsterbil.
3,5 ton
14,7L per 100 km Blandad körning
444 hk

Permalänk
Skrivet av nmc:

UFL 024 haha

Hahah, se på fan! Det var inte bara jag som lade numret på minnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Mycket möjligt enligt mig(kan inte så mycket om säpo)

Nee, en S80L med yamaha v8:an(lite trimmad förstås)+lite pansar plåt, tycker jag polisen/säpo borde ha som västkust patriot Passar in på snabb, säker, diskret, lyxig! och svensk

Btw: om reg-plåten är blå är det en diplomat bil?? sett några men inte fattat vad det var för typ av bil

Du tror inte att Säpo har övervägt det förslaget?
Det är helt enkelt så att Volvo inte kan erbjuda en tillräckligt bra bil för ändamålet. Vilket inte är något fel i sig då det är väldigt få biltillverkare som gör detta. BMW är helt enkelt en av få tillverkare som kan leverera en bil i denna klass.

Det går alltså inte att jämföra en S80L och en 760 ens i grundutförande.

Diskussionen har varit uppe många gånger innan och varje gång kommer dom fram till samma resultat. Volvo kan helt enkelt inte leverera något i den klassen. Väldigt få kan...

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Du tror inte att Säpo har övervägt det förslaget?
Det är helt enkelt så att Volvo inte kan erbjuda en tillräckligt bra bil för ändamålet. Vilket inte är något fel i sig då det är väldigt få biltillverkare som gör detta. BMW är helt enkelt en av få tillverkare som kan leverera en bil i denna klass.

Det går alltså inte att jämföra en S80L och en 760 ens i grundutförande.

Diskussionen har varit uppe många gånger innan och varje gång kommer dom fram till samma resultat. Volvo kan helt enkelt inte leverera något i den klassen. Väldigt få kan...

Okej jag ger mig! Kollade upp 7serie limo, en helt sjukt utrustningsnivå på den asså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Hahah, se på fan! Det var inte bara jag som lade numret på minnet!

Haha, om det ändå var så väl Tittade snabbt på svts internet program, tog nog 1 min innan jag hitta en bra vinkel

Edit: En maybach då??

Permalänk
Skrivet av nmc:

Haha, om det ändå var så väl Tittade snabbt på svts internet program, tog nog 1 min innan jag hitta en bra vinkel

Edit: En maybach då??

Haha, fusk!

Funderade över maybach, men den ser ändå lite för vräkig ut i min mening. Alternativen, som jag ser det, är att antingen vara galet smakfull och icke-diskret i en Maserati Quattroporte eller glida med stil men med fokus på diskretion i en VW Phaeton eller Jaguar XJ.

Men som sades tidigare - att byta bepansrade bilar så fort det kommer ut en ny modell är ju bara nuts! Svenska staten slösar redan störda mängder skattepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vad pratar du om. Är inte bilen registreringsbesiktigad? Det är knappast så att man efterinstallerar pansar i bilen. Det är något man köper i standardutförandet av bilen. När man beställer bilen alltså. Att ha pansar är inte särskilt hemligt. Däremot kan det vara något svårt att se med blotta ögat.

Men självklart så syns det i bilen registreringsinformation. Dvs i vikten.

Talar om det här

Citat:

Alla tre har delgivits misstanke om brott men i den nedlagda förundersökningen frias samtliga med motiveringen att de saknat kunskap, kompetens eller utbildning om reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Ja men det har ju noll och inget med bilen i kortegen att göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vad pratar du om. Är inte bilen registreringsbesiktigad? Det är knappast så att man efterinstallerar pansar i bilen. Det är något man köper i standardutförandet av bilen. När man beställer bilen alltså. Att ha pansar är inte särskilt hemligt. Däremot kan det vara något svårt att se med blotta ögat.

Men självklart så syns det i bilen registreringsinformation. Dvs i vikten.

Du kan mycket väl installera pansar i efterhand, det finns flera firmor som utför det. Dock i det här specifika fallet kan man ju göra antagandet att det är en BMW 760Li High Security och det är BMW:s egna division som installerat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Du kan mycket väl installera pansar i efterhand, det finns flera firmor som utför det. Dock i det här specifika fallet kan man ju göra antagandet att det är en BMW 760Li High Security och det är BMW:s egna division som installerat det.

Det är inte så i normalfallet. Det billiga är att köpa in det färdiginstallerat. Efterinstallerat lider även av att det inte behöver vara lika funktionabelt som färdiginstallerat från fabrik. Du får gärna ge ett ex på ett företag som bepansrar personbilar i efterhand. Det måste då handla om enstaka förändringar och inte heltäckande lösningar så som t.ex. den här modellen.

Jag har själv kört bepansrade bilar rätt mycket och den enda fördel jag tycker de har är att de är bättre ljudisolerade i kupen +att man slipper stenskott i rutan

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det är inte så i normalfallet. Det billiga är att köpa in det färdiginstallerat. Efterinstallerat lider även av att det inte behöver vara lika funktionabelt som färdiginstallerat från fabrik. Du får gärna ge ett ex på ett företag som bepansrar personbilar i efterhand. Det måste då handla om enstaka förändringar och inte heltäckande lösningar så som t.ex. den här modellen.

Jag har själv kört bepansrade bilar rätt mycket och den enda fördel jag tycker de har är att de är bättre ljudisolerade i kupen +att man slipper stenskott i rutan

Det är väl snarare så att de privata firmorna är lika bra som BMW när det gäller skyddsfaktor. De har i allra högst grad heltäckande lösningar. Här är två artiklar bland annat:

Brazil's Armored Cars Find a Space in Iraq - NYTimes.com
Brazil's Crime Keeps Armored Car Demand High

Har tyvärr inte tid att hinna googla allt, men det om du googlar lite på armored cars och andra liknande begrepp så lär du hitta en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Det är väl snarare så att de privata firmorna är lika bra som BMW när det gäller skyddsfaktor. De har i allra högst grad heltäckande lösningar. Här är två artiklar bland annat:

Brazil's Armored Cars Find a Space in Iraq - NYTimes.com
Brazil's Crime Keeps Armored Car Demand High

Har tyvärr inte tid att hinna googla allt, men det om du googlar lite på armored cars och andra liknande begrepp så lär du hitta en hel del.

Ja du verkar ha rätt. Byggde väl mest på att jag vet hur pass svårt det är att sälja pansarbilar och att det därmed inte var lönsamt att riva ut skiten ur dem efteråt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Hur kan man förresten tycka att en 760Li är smaklös? (rubriken). Det är en av världens bästa bilar, även om det inte är den absolut nyaste modellen.

Skrivet av Rymdvanilj:

En Maserati Quattroporte hade varit mycket bättre, don't you think? Eller en VW Phaeton om nu Säpo verkligen vill hålla en rejält låg profil.

Hade varit konstigt med en Quattroporte i en svensk, kunglig kortege, bilen är för exotisk och utstickande, dessutom finns det ingen pansarförstärkt quattroporte i Sverige, så de skulle ha varit tvugna att göra en ny bara för detta evangemang, vilket kostar x antal miljoner, slöseri med pengar, hela arrangemanget kostade väl typ 16 miljoner kr (om jag minns rätt), så den summan hade gått upp med minst 2-3 miljoner med en quattroporte t.ex.
Phaeton är en budgetbil jämfört med 760L, Phaeton finns säkert inte ens i långversion (L), eller vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Bmw 7-serien eller Mercedes S-klass ska de ju lätt ha! S65 amg för hålla låg nivå? http://automobilesdeluxe.tv/wp-content/uploads/2008/09/merced...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller hur man kan resonera att den är smaklös. Helt okej i det här sammanhanget. Visst quattroporte är riktigt läcker och diskret men att köpa in en sådan + att eftermontera pansar så skulle det landa på flera miljoner. När man redan har en 760L till förfogande som har rätt egenskaper så är det ju klart att man använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Fy helsike vilken monsterbil.
3,5 ton
14,7L per 100 km Blandad körning
444 hk

Haha, med tanke på att 760i drar 1,34l/mil kan de ju drömma om 1,47l/mil när de hängt på 1,2 ton extra. Sedan kan man ju påpeka att 1,34l/mil är rena fantasisiffror även för originalbilen, liksom de flesta andra siffror som baseras på EU-normen.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är märkligt att man väljer att köra 7-serien över S-klassen. Alla som har ägt/åkt i båda bilarna vet att BMW:n inte riktigt håller Mercedes mått. Men, det kan bero på tusen orsaker gissar jag, kanske att Mercan kanske inte kan bepansras lika väl (även fast detta förefaller vara otroligt), vad vet jag.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

Jag kan tycka att det är märkligt att man väljer att köra 7-serien över S-klassen. Alla som har ägt/åkt i båda bilarna vet att BMW:n inte riktigt håller Mercedes mått. Men, det kan bero på tusen orsaker gissar jag, kanske att Mercan kanske inte kan bepansras lika väl (även fast detta förefaller vara otroligt), vad vet jag.

Om vi ska gå på den linjen så vore väl Rolls Royce (deras värsting modell) det optimala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jag kan tycka att det är märkligt att man väljer att köra 7-serien över S-klassen. Alla som har ägt/åkt i båda bilarna vet att BMW:n inte riktigt håller Mercedes mått. Men, det kan bero på tusen orsaker gissar jag, kanske att Mercan kanske inte kan bepansras lika väl (även fast detta förefaller vara otroligt), vad vet jag.

Hur många personer har egentligen ägt/åkt specialbyggda bepansrade säkerhetsfordon?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Hur många personer har egentligen ägt/åkt specialbyggda bepansrade säkerhetsfordon?

Ja, fast det är väl rätt så uppenbart att jag inte menar just de bepansrade exemplaren när jag påstår att S-klassen är "bättre" än 7-serien. Sedermera konstaterar jag även att det kan ha funnits en mängd olika orsaker till att de valde just sjuan (t ex bepansringsmöjligheterna).

Man kanske får ta och kontakta SÄPO helt enkelt.

Angående Rolls-Roycen har den andra herrn helt klart en poäng. Finns väl dock som sagt en icke-monetär anledning till att de inte valde den. Är ju knappast som så att leasingtagaren i det här fallet går under av avgiften.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Hahah, se på fan! Det var inte bara jag som lade numret på minnet!

Jag skrev också upp, alltid kul att kolla SÄPO-bilar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, fast det är väl rätt så uppenbart att jag inte menar just de bepansrade exemplaren när jag påstår att S-klassen är "bättre" än 7-serien. Sedermera konstaterar jag även att det kan ha funnits en mängd olika orsaker till att de valde just sjuan (t ex bepansringsmöjligheterna).

Man kanske får ta och kontakta SÄPO helt enkelt.

Angående Rolls-Roycen har den andra herrn helt klart en poäng. Finns väl dock som sagt en icke-monetär anledning till att de inte valde den. Är ju knappast som så att leasingtagaren i det här fallet går under av avgiften.

Jag måste dock säga att jag föredrar 7-Serien framför S-klassen, kanske för att vi hade en 7-serie när jag var barn, vem vet :). Aldrig riktigt gillat Mercedes faktiskt, så jag kan ju inte riktigt säga att jag är opartisk i frågan :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag måste dock säga att jag föredrar 7-Serien framför S-klassen, kanske för att vi hade en 7-serie när jag var barn, vem vet :). Aldrig riktigt gillat Mercedes faktiskt, så jag kan ju inte riktigt säga att jag är opartisk i frågan :p.

Jag har själv aldrig gillat hur kebab-rullarna ser ut, bra bilar är det dock men utseendet nja.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Hur kan man förresten tycka att en 760Li är smaklös? (rubriken). Det är en av världens bästa bilar, även om det inte är den absolut nyaste modellen.

Hade varit konstigt med en Quattroporte i en svensk, kunglig kortege, bilen är för exotisk och utstickande, dessutom finns det ingen pansarförstärkt quattroporte i Sverige, så de skulle ha varit tvugna att göra en ny bara för detta evangemang, vilket kostar x antal miljoner, slöseri med pengar, hela arrangemanget kostade väl typ 16 miljoner kr (om jag minns rätt), så den summan hade gått upp med minst 2-3 miljoner med en quattroporte t.ex.
Phaeton är en budgetbil jämfört med 760L, Phaeton finns säkert inte ens i långversion (L), eller vad vet jag.

760Li:n är för ful och för vräkig. Om man säger så här - den sålde alldeles för bra i mellanöstern För glammig, vulgär och osmaklig helt enkelt. (Nej, alla araber och övriga i mellanöstern är inte osmakliga).

Självklart hade det varit helt omöjligt att få en Quattroporte på plats i kortegen. Dock hade det sett bättre ut än en fet BMW tycker jag

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vill ha bilen? Annars skulle inte en M3 eller en ny M5 sitta fel

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av nmc:

Jag har själv aldrig gillat hur kebab-rullarna ser ut, bra bilar är det dock men utseendet nja.

Förra 7-serien ser förjäklig ut, förra 5-serien är inte jättesnygg - nuvarande 3-serien likaså. 5-serie E39 och tidigare ser dock schyssta ut tycker jag. Nya 7- och 5-serien ser också riktigt trevliga ut!

Skrivet av Derox:

Jag måste dock säga att jag föredrar 7-Serien framför S-klassen, kanske för att vi hade en 7-serie när jag var barn, vem vet :). Aldrig riktigt gillat Mercedes faktiskt, så jag kan ju inte riktigt säga att jag är opartisk i frågan :p.

Många personer ser ju möjligheten att ledigt kunna köpa en fyrsitsig Mercedes-cabriolet när de passerar 50-60 som ett tecken på att de lyckats i livet och lever gott. Men du kan ju alltid köpa en kebabsläde 330i cab om det passar bättre? x)

Permalänk

när jag läser om vikten bekräftar de jag var ganska säker på, Skälet till att den kan anses som osmaklig för vissa är på grund av att SÄPO inte har något val. Denna BMW är en högsäkerhetsbil. Faktiskt gjord för att klara av en mina... vikten kommer ifrån pansar och skottsäkra glas, Därför måste bilen vara så stor, tung och kraftig. Detta är alltså inte SÄPO:s sätt att vara flashiga (eller jo de kanske de är ) men det är en nödvändighet för säkerhetspolisen att ha ett fordon som detta

Skrivet av turbi:

Mycket möjligt enligt mig(kan inte så mycket om säpo)

Btw: om reg-plåten är blå är det en diplomat bil?? sett några men inte fattat vad det var för typ av bil

Ja, och nej. En reg-plåt som är blå innebär att den är diplomatregistrerad ja. Men det är bara utlänska diplomater som har denna registrering. Tror det har något med diplomatstatus och diplomatisk immunitet.

Skrivet av Sentenced:

Vad pratar du om. Är inte bilen registreringsbesiktigad? Det är knappast så att man efterinstallerar pansar i bilen. Det är något man köper i standardutförandet av bilen. När man beställer bilen alltså. Att ha pansar är inte särskilt hemligt. Däremot kan det vara något svårt att se med blotta ögat.

Men självklart så syns det i bilen registreringsinformation. Dvs i vikten.

Man kan faktiskt se det ganska enkelt. Nåja, om man ser bilen på nära håll kan man se dörrarnas tjocklet, fönstrets tjocklek, och kanske rentav på fjädringen.

Om det är en SÄPObil däremot är det ganska enkelt. Svartonade rutor, svart, två små vita ljus (typ dimljus) bak, ett antal antenner och allt som oftast en kostymnisse i förarsätet. då har du med 90 % säkerhet kommit på en SÄPObil (många av deras bilar är också en volvo s80 av senare modell)

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Maxhastighet bara 210km/h? Och att den väger 3.5 ton borde tyda på att den kan vara bepansrad.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Maxhastighet bara 210km/h? Och att den väger 3.5 ton borde tyda på att den kan vara bepansrad.

Välkommen in i matchen.

Visa signatur

REFUSED