Permalänk
Medlem

Skillnader i överklockningsbarhet?

Hur stora är skillnaderna i överklockningsbarhet på processorer av samma modell? Hur ser normalfördelningen ut? Vad är det som gör skillnaderna? Kan man göra något om man köpt en processor som inte låter sig överklockas särskilt högt eller är det bara att gilla läget?

Inser att det skiljer från modell till modell men hur ser det ut rent generellt? Gärna jämförelser/exempel med Intels i5 och i7 modeller/serier.

Tacksam för svar, länk till trådar som behandlar ämnet eller eventuella sökord som kan underlätta googling.

Permalänk
Medlem

Jag har inga svar på dina frågor men jag hade också gärna sett normalfördelningskurvor för olika processorers överklockningsbarhet.

Hittade en tråd där någon gör en analys av Core 2 Duo's överklockningsbarhet. Går ju att göra om med liknande data för andra processorer men frågan är hur mycket det säger i verkligheten då överklockningsresultat påverkas av flera externa faktorer som t.ex. moderkort och RAM. Ibland kan det ju vara de andra komponenterna i datorn som sätter stopp snarare än själva processorn, menar jag.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Det finns bara en cpu modell där jag testat flera och det är celeron 352, den är ju inte aktuell men efter att ha testat 6 stycken med flytande kväve fick jag riktigt stor variation på max frekvens. Tre stycken kom över 7ghz, 7.1, 7.4 och 7.8 sedan var det tre som landade runt 6,7-6,9ghz. Där skiljer det alltså över 1ghz mellan bra och dålig, något som sedan inte direkt avspeglar sig på hur de hade klockat på luft men ändå säger att det är riktigt stor skillnad när man väl börjar pressa dem.

i5 tycker jag är mer jämna då jag upplever att moderkortet begränsar mycket tidigare, har testat tre 661 och de presterar ganska likvärdigt innan man börjar gå under -100C.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Det finns bara en cpu modell där jag testat flera och det är celeron 352, den är ju inte aktuell men efter att ha testat 6 stycken med flytande kväve fick jag riktigt stor variation på max frekvens. Tre stycken kom över 7ghz, 7.1, 7.4 och 7.8 sedan var det tre som landade runt 6,7-6,9ghz. Där skiljer det alltså över 1ghz mellan bra och dålig, något som sedan inte direkt avspeglar sig på hur de hade klockat på luft men ändå säger att det är riktigt stor skillnad när man väl börjar pressa dem.

i5 tycker jag är mer jämna då jag upplever att moderkortet begränsar mycket tidigare, har testat tre 661 och de presterar ganska likvärdigt innan man börjar gå under -100C.

Lånar tråden/Går offtopic, men varför behöver man -100C, räcker det inte bara att man håller processorn under den temperaturen som stänger av eller tar sönder processorn?

Permalänk
Skrivet av SuperChefen:

Lånar tråden/Går offtopic, men varför behöver man -100C, räcker det inte bara att man håller processorn under den temperaturen som stänger av eller tar sönder processorn?

Cpuer skalar ofta bra med kyla, sedan kan man höja spänningen mycket mer när cpun är kall. Drar du på 1,85vcore på en 32nm cpu vid plusgrader degraderas den snabbt som fan.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06