Permalänk
Hedersmedlem

HTC Wildfire

Jag har precis blivit kär i HTC Wildfire och såg att det inte fanns någon tråd för den och kände att det var mitt jobb att slänga upp en.

Jämförelse Desire-Wildfire: Produktjämförelse hos Prisjakt

Tycker att det verkar vara en väldigt bra mobil för priset. Dom har fått in mycket i den här Desire-miniatyren. Jag är inte den som köper ny mobil varje år utan brukar använda min tills den har gjort sitt. Men nu känner jag att den här kan vara värt ett köp.

Förutom den lilla skärmen så verkar den få bra kritik. Jag tycker inte skärmen är någon direkt fara för min del.

Permalänk

Tänker lite i samma banor, men jag tänkte satsa på en Legend då den verkar vara lite slittåligare.

Men visst, Wildfire verkar ju rätt bra och rätt mkt billigare

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

En billig Android lur låter intressant, men kollar jag närmare så kör den HTCs gamla sega 528mhzare från 2008 och har rent ut sagt urusel upplösning på skärmen - sämre än Hero.

Permalänk
Medlem

Kör den samma CPU som hero borde den ju gå att överklocka. Finns vissa kernels där folk har fått upp den i 800MHz, borde ju göra lite skillnad om man säger så

EDIT: Men upplösningen kan jag hålla med om, fyfan va jobbigt det måste vara

Permalänk
Medlem

Säger likadant som föregående. Fin mobil men upplösningen är för låg. Jag skulle nog lägga några hundralappa och få Acer liquid.

Permalänk
Medlem

Jag har en HTC Tattoo och jag tycker att upplösningen inte är så uruselt dålig.
Android hanterar det ganska bra eftersom Android är ganska minimalistiskt.

Men helt klart, för surf och ssh så är det för lågt.

Vill själv ha en liquid

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Jag har oxo kollat lite på wildfire eftersom desire är så dyr.
Men är det dumsnålt att skaffa wildfire?
Är processorn seg osv?..

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Bumpar gammal tråd, Sitter och kollar på ny mobil får ögonen på Wildfire men ser samtidigt att Hero finns 500kr dyrare. Produktjämförelse hos Prisjakt
Hero har högre upplösning, är större till måtten, väger mer, har en äldre processor (som inte stödjer OpenGl 2.0 eller nått) och så är den äldre.
Är det värt att satsa på en Hero istället för den billigare Wildfire?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Om nått kan jag eventuellt bidra med förvirring, kollat in samsung galaxy spica? Ungefär samma prisklass som wildfire men har sina fördelar.

Permalänk
Skrivet av onlyleif:

Om nått kan jag eventuellt bidra med förvirring, kollat in samsung galaxy spica? Ungefär samma prisklass som wildfire men har sina fördelar.

Okej det ställde till det mer, ja. Kan du nämna fördelarna? Jag är inte så förtjust i Samsung men det kan ju ändras på.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Okej det ställde till det mer, ja. Kan du nämna fördelarna? Jag är inte så förtjust i Samsung men det kan ju ändras på.

/S

Spicans fördelar:
Högre upplösning, 320x480 ist för 240x320
Snabbare processor
Större moddnings community iaf vad jag vet.
Wildfires fördelar:
Bättre kamera
Auto focus
Nyare, möjligtvis större chans för att får android 2.2

//Calle

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

å så kan man titta på Samsung I9000 (galaxy)

den har fått mycke bra kritik, underbara färger me Super AMOLED å allt...

ja funderar mellan Galaxy eller Desire, lutar mer mot desire men ändå vill ja ha galaxy för batteritiden :/ ve inte
å galaxy är inte samma som spica (?) eller?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av mikatataku:

Spicans fördelar:
Högre upplösning, 320x480 ist för 240x320
Snabbare processor
Större moddnings community iaf vad jag vet.
Wildfires fördelar:
Bättre kamera
Auto focus
Nyare, möjligtvis större chans för att får android 2.2

//Calle

Hur är det med Sense? jag gillar HTC's design och har fått för mig att samsungs (de första) touch mobiler är ganska mediokra, men detta stämmer inte längre antagligen.

Vad gör "Större moddnings community" för skillnad till mig som användare? är inte så insatt i varken android eller smartphones men har hör "ROM" i mpnga sammanhang och det ska vara något slags sätt att ändra mobilen, kan någon berätta mer?

/S

Edit: stämmer detta Som det ser ut, ingen 2.2 till Spica:( | Swedroid så backar jag nog på spican...

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Hur är det med Sense? jag gillar HTC's design och har fått för mig att samsungs (de första) touch mobiler är ganska mediokra, men detta stämmer inte längre antagligen.

Vad gör "Större moddnings community" för skillnad till mig som användare? är inte så insatt i varken android eller smartphones men har hör "ROM" i mpnga sammanhang och det ska vara något slags sätt att ändra mobilen, kan någon berätta mer?

/S

Edit: stämmer detta Som det ser ut, ingen 2.2 till Spica:( | Swedroid så backar jag nog på spican...

Jag postade i den tråden, och fick till svar att Samsung testar 2.2 till spican för att se om det fungerar. det är en öppen fråga fortfarande. Men jag håller med, chanserna för Wildfire är större i och med att spican redan uppdaterats en gång. Men 2.1 är inte ett dåligt operativsystem. Tvärtom. Jag har just bytt upp mig till det från Windows Mobile 6.1 och är helt kär. allt är så himla smidigt och enkelt.

Sense är trevligt och användarvänligt. Finns en del bra widgets i paketet också. Spicans UI är mycket mer basic. den kommer med en launcher som heter Pantheon. Den är trist och lite laggig. men då finns appar som Helix och Launcher pro, som har bättre prestanda och ger dig stora möjligheter att bygga dit UI precis som du vill. I Launcher pro kan du ha 7 startskärmar precis som i sense t ex.

Större moddningscommunity innebär att det finns fler typer som sitter och göra modifierad mjukvara till telefonen med andra egenskaper. Oftast handlar det om att användare på eget bevåg fixar buggar, eller lägger in prestandaförbättringar, uppdateringar eller interface och programvara från andra mobiler. det krävs att man läser på en del för att ha någon glädje av detta. Som vanlig användare kan det innebära att det finns fler forum på nätet där man kan kolla om man stöter på problem.

Permalänk
Medlem

Svårt det där med Android när det hela tiden går så fort framåt, känns som att man inte hänger med.

Har själv en Acer Liquid som jag inte är så nöjd med, har förstås inte rootat och haft mig men den bråkar med mig. Dålig touch i kanterna och knapplåset går upp konstant när jag har den i fickan. En gång hade den bytt språk till tyska och en annan gång var den inne i menyn för formatering av SD-kort. Sen har vi förstås alla tusen gånger den har öppnat sig själv bara för att byta kapitel i mina ljudböcker, 50mins filer med dålig spolnings-funktion, thanks. Sen verkar den inte få några uppdateringar heller.

</rant

Wildfire kan jag ingenting om

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Jag postade i den tråden, och fick till svar att Samsung testar 2.2 till spican för att se om det fungerar. det är en öppen fråga fortfarande. Men jag håller med, chanserna för Wildfire är större i och med att spican redan uppdaterats en gång. Men 2.1 är inte ett dåligt operativsystem. Tvärtom. Jag har just bytt upp mig till det från Windows Mobile 6.1 och är helt kär. allt är så himla smidigt och enkelt.

Sense är trevligt och användarvänligt. Finns en del bra widgets i paketet också. Spicans UI är mycket mer basic. den kommer med en launcher som heter Pantheon. Den är trist och lite laggig. men då finns appar som Helix och Launcher pro, som har bättre prestanda och ger dig stora möjligheter att bygga dit UI precis som du vill. I Launcher pro kan du ha 7 startskärmar precis som i sense t ex.

Större moddningscommunity innebär att det finns fler typer som sitter och göra modifierad mjukvara till telefonen med andra egenskaper. Oftast handlar det om att användare på eget bevåg fixar buggar, eller lägger in prestandaförbättringar, uppdateringar eller interface och programvara från andra mobiler. det krävs att man läser på en del för att ha någon glädje av detta. Som vanlig användare kan det innebära att det finns fler forum på nätet där man kan kolla om man stöter på problem.

Tack för bra svar!
Är sugen på 2,2 just för möjligheten att spara appar och liknande på SD-kortet. Kan jag räkna bort Hero totalt från mina köpplaner? är Spican och Wildfire så mkt bättre? Kanske inte Wildfire men ändå.
Spica hade mindre RAM än både Hero och Wildfire, Wildfire har mest, vad gör detta för skillnad på användning. Jag vet att det går att stänga av program vi nån "taskmaneger" men påverkar det prestandan i direkt användande oxå? Förutom vid multitasking alltså.

Många frågor:)
/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Man kan spara appar till SD-kortet med programmet apps2sd som kräver root.
[Mod] SamdroidMod v 1.0.3 - LK2.03.3 + Root + more... [05/06/2010] [EN]
Hero är bättre än wildfire i alla punkter förutom att den fick 2.1 uppdatering för inte alls länge sedan.
2.1-uppdateringen för Hero är nu en verklighet [Äntligen] | Swedroid
Ram frågan har jag inget svar på så det får någon annan svara på:)

/Calle

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Skrivet av mikatataku:

Man kan spara appar till SD-kortet med programmet apps2sd som kräver root.
[Mod] SamdroidMod v 1.0.3 - LK2.03.3 + Root + more... [05/06/2010] [EN]
Hero är bättre än wildfire i alla punkter förutom att den fick 2.1 uppdatering för inte alls länge sedan.
2.1-uppdateringen för Hero är nu en verklighet [Äntligen] | Swedroid
Ram frågan har jag inget svar på så det får någon annan svara på:)

/Calle

Underbart då kan jag kanske räkna bort Wildfire helt då och bara jämföra Hero och Spican
Kände lite på Desire idag och jämförde samtidigt mot Hero. Känns lite som om det kan vara värt att lägga lite mer...
Varför är det en nackdel att Hero fick uppdatering till 2.1 för inte så länge sedan? Är inte det bra

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Han menar att det lär dröja tills nästa uppdatering, om det ens blir någon.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Underbart då kan jag kanske räkna bort Wildfire helt då och bara jämföra Hero och Spican
Kände lite på Desire idag och jämförde samtidigt mot Hero. Känns lite som om det kan vara värt att lägga lite mer...
Varför är det en nackdel att Hero fick uppdatering till 2.1 för inte så länge sedan? Är inte det bra

/S

Det är väldigt bra, men som med spican så minskar chansen för att få 2.2.
En aningen gammal post på swedroid:
Fynda HTC Desire i Tyskland – 3860 kronor [Tips] | Swedroid

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Skrivet av mikatataku:

Det är väldigt bra, men som med spican så minskar chansen för att få 2.2.
En aningen gammal post på swedroid:
Fynda HTC Desire i Tyskland – 3860 kronor [Tips] | Swedroid

Tack för tipset Dock såg det ut som att den kom i lager först i mitten av augusti, jobbigt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

För den som vill ha en riktigt billig android lur är kanske huawei u8220 något att kika på, den kostar under 1695:- med kontaktkort hos tre. Kom 2.1 uppdatering från tre igår och det är en helt annan telefon nu, flyter hur fint som helst och kameran är faktiskt helt ok nu. Den har också Qualcomm MSM7200A på 528mhz,

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

För den som vill ha en riktigt billig android lur är kanske huawei u8220 något att kika på, den kostar under 1695:- med kontaktkort hos tre. Kom 2.1 uppdatering från tre igår och det är en helt annan telefon nu, flyter hur fint som helst och kameran är faktiskt helt ok nu. Den har också Qualcomm MSM7200A på 528mhz,

Den kallas T-mobile Pulse i England va?

Permalänk

Japp det stämmer bra, tres version har dock vanilla 2.1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saandberg:

Tack för tipset Dock såg det ut som att den kom i lager först i mitten av augusti, jobbigt.

/S

Titta igen, verkar som det finns några få nu.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa en Wildfire fast har läst om den lite och har lite frågor till er "experter"

1. Kan man ha alla apps från eller är skärmen för liten ?

2. Är processorn snabb nog att kunna spela spel på ?

Permalänk

Var inne på att köpa en wildfire, men i går ändrade jag mig.
Nu blir har jag en x10 mini pro på g, samma funktioner men lite snabbare processor och riktigt tangentbord.
Ingen multitouch men det ska nog inte vara nån kris

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Sitter och kikar på någon ny telefon till löning i helgen. Har väl fastnat på Wildfire, X10 Mini Pro eller någon av de dyrare HTC telefonerna. Egentligen vill jag inte lägga ut 4000+ för en telefon då jag inte kommer använda den SÅ mycket, därav tycker jag Desire och Legend bort (inte 100 % ännu, men det lutar åt det iaf).

Har några frågor;

- Vad klarar Wildfire INTE av? (prestandamässigt dvs)
- Vilka apps funkar inte?
- Android 2.2 kommer till Wildfire om jag har förstått rätt?
- Hur fungerar det att surfa på enklare hemsidor, typ SweClockers som inte har massvis med flash/java?

Antar att HTCs nya som är på ingång, "Scorpion" och "Evo" kommer kosta skjortan, dvs det är ingen idé för mig att "vänta"?

Kommer använda apps som Spotify, Facebook, YouTube, Handelsbanken, något för bussar/tunnelbana i "Stor-Stockholm" och lite andra apps. Värt att säga är att jag inte har haft någon Android/iPhone tidigare så jag har inget att jämföra med eller något jag kommer "sakna" direkt. Har kört diverse SE telefoner, tex W800i, K800i etc.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Har precis lagt en beställning på en wildfire. Återkommer med med lite intryck när jag haft den ett tag.

PaE: Har ingen bra källa på det, men har hört att 2.2 kommer till wildfire. Det var anledningen till att jag inte köpte en Hero, som ju är i samma prisklass.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Sitter och kikar på någon ny telefon till löning i helgen. Har väl fastnat på Wildfire, X10 Mini Pro eller någon av de dyrare HTC telefonerna. Egentligen vill jag inte lägga ut 4000+ för en telefon då jag inte kommer använda den SÅ mycket, därav tycker jag Desire och Legend bort (inte 100 % ännu, men det lutar åt det iaf).

Har några frågor;

- Vad klarar Wildfire INTE av? (prestandamässigt dvs)
- Vilka apps funkar inte?
- Android 2.2 kommer till Wildfire om jag har förstått rätt?
- Hur fungerar det att surfa på enklare hemsidor, typ SweClockers som inte har massvis med flash/java?

Antar att HTCs nya som är på ingång, "Scorpion" och "Evo" kommer kosta skjortan, dvs det är ingen idé för mig att "vänta"?

Kommer använda apps som Spotify, Facebook, YouTube, Handelsbanken, något för bussar/tunnelbana i "Stor-Stockholm" och lite andra apps. Värt att säga är att jag inte har haft någon Android/iPhone tidigare så jag har inget att jämföra med eller något jag kommer "sakna" direkt. Har kört diverse SE telefoner, tex W800i, K800i etc.

Mvh

Inga problem att surfa på swec, Aftonbladet etc. YouTube å spotify funkar bra. Skärmen är ok om du inte är för kräsen. Det vore fint med snabbare CPU men tycker inte det är värt 2 lax extra för desire. Överlag tycker jag det är en sjysst lur efter 2 veckors användning.

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife