För höga temperaturer med i7 930 + noctua nh-u12p

Permalänk
Medlem

För höga temperaturer med i7 930 + noctua nh-u12p

Hej alla Swec:are!

Jag uppgraderade nyligen min gamla sega burk och tänkte jag skulle överklocka men behöver hjälp och råd då min temperatur hoppar upp över 90grader+ efter någon minuts stresstest med Prime95.

Uppsättning:
Chassi: Antec P182 med 3 fläktar (övre, bakre samt en nere vid nätagget)
Moderkort: Asus P6T SE
Processor: Intel i7 930
Minnen: Corsair XMS3 6144MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (9-9-9-24)
Kylare: Noctua NH-U12P
Testprogram: Prime95, CPU-Z, RealTemp & CoreTemp
----

Som den nybörjare jag är när det gäller att justera siffrorna i BIOS valde att följa denna guide:
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Just nu är jag bara överklockad enligt första delen dvs. ligger på 3520MHz men ändå kryper samtlig coretemp över 90C efter bara någon minuts test i Prime95 (Valde "Torture test" samt "Blend")

Har provat att skruva loss kylflänsen för att rengöra samt applicera ny kylpasta för att se om det vart dåligt första gången men har inte haft någon lycka. Jag använde Noctuas medföljande kylpasta första gången och Arctic Silver no3 andra gången.
Har provat 2 olika metoder när det gäller att "klicka" ut kylpastan:

1) Följt noctuas manual och klickat en ca:5mm i diameter i mitten av CPUn
2) Klickat ut enligt en 5:a (som 5:an på en tärning) dvs en klick i varje hörn + en i mitten.

CPU-Fläkten går enligt Speedfan i 1318rpm.
Samtliga tester har gjorts med ensa sidan på P182:an avskruvad och inomhustempen är 22C.

Det enda jag kan komma på att göra är att åter igen plocka bort noctua kylaren för att prova att applicera ny kylpasta en 3:e gång.

Hoppas någon Swec:are kan hjälpa en frustrerad nybörjare på klockning, annars har jag ju alltid originalfläkten att ta till men det vore ju synd då Noctua ger ca: 20C mindre temp i burken jämfört med originalfläkten (läst på diverse forum) och är absolut nödvändig om jag ska kunna behålla temperaturen nere med enbart luftfläktsystem vid hastigeheter på 3.6GHz+ som jag förstått det.

*Håller tummarna och tackar på förhand*

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

va ligger din Vcore på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

va ligger din Vcore på ?

Kör plikttroget enligt länken i mitt första inlägg så CPUv ligger på 1.25v
allt är satt på auto förutom dessa:
DRambussvoltage: 1.64v
PLL (auto)
QPI (auto)

Enda övriga justeringar jag gjort är med DRamfrequency: 962 samt BCLK: 160

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

det är väldigt högt. Kolla kylaren. Du ska ju inte ligga på kanske mer än 65-70 grader. Jag ligger på 64-67 på nästan 4ghz samt 1.225vcore.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren, använd mindre kylpasta.
Ett riskorn brukar vara en bra måttenhet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Jag har provat montera om kylaren flera gånger med olika sätt och mängd av kylpastan med olika resultat dock så ligger jag på 85-95c under workload (klockat strax under 4GHz, 1.25vcore) och ca: 40c på idle så jag antar jag får prova "riskorn-metoden" igen och hålla tummarna (jag rengör med isopropanol)

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Lite feedback såhär före jobbet,

Efter 6 försök så verkar jag har lyckats bättre med nummer 7, nu har jag visserligen bara stress-testat i 8tim men det ser lovande ut med en max temp under denna tid på 80grader(genomsnittet verkar ligga runt 72-76grader) med en klockning på 3990MHz vilket är *betydligt* bättre än alla tidigare resultat.

Att det ska vara så knepigt att applicera kylpasta eller också har jag haft rejäl otur!

Åter igen tack för alla svar och nu tror jag att det får vara som det är tills jag byter kylsystem nästa gång.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg i7 är varma som attans.....

Tyckte att när jag hade noctua kylaren så fick jag höga temps med! spelade ingen roll hur många gånger jag monterade om den...

Köpte Megahelm kylaren,grymma temps nu måste jag säga... bästa kylaren jag ägt måste jag nog säga =)...

Permalänk
Medlem

JAg tror tyvärr att du haft otur. Skönt att det löste sig iaf

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Jag märkte nu när jag slängde på min Nh-U12 att det kan vara krabbigt att lägga på flänset rakt då skruvarna inte riktar in sig perfekt direkt och att man får sikta ordentligt för att kunna lägga ner den rakt. Jag hade liknande temps första gången och när jag lyfte såg jag att det var mycket luft i pastan. Gjorde om och såg till att kylaren gick på rakt vid första försöket. Nu ligger jag på max 70c.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|