Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

är det bara jag som ser fördelen med ett galet bra/stort batteri?
Ni kan skicka era 9cellare till mig så kan jag ha några att ladda upp och byta runt med.. kanske t.o.m kan kasta laddaren efter ett tag och köra 7/24 på 9 cellare från sweclockare ..

Kanske kan det vara OK om jag ser och får känna på det i verkligheten men just nu vill jag inte riskera att köpa något som jag kan bli missnöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

är det bara jag som ser fördelen med ett galet bra/stort batteri?
Ni kan skicka era 9cellare till mig så kan jag ha några att ladda upp och byta runt med.. kanske t.o.m kan kasta laddaren efter ett tag och köra 7/24 på 9 cellare från sweclockare ..

Nix. Vill absolut ha en 9-cell om jag nu ska köpa denna modell. 6-cell kan jag absolut inte godta.
Så, någon som känner till någonting om någon info om i7 modellen (jag har för mig att en sådan finns)? Ser den inte på Prisjakt, så jag undrar om det finns/kommer till Sverige...

Permalänk

Jag köpte 13.3-tummaren med 1gb grafikminne och 9-cells batteri. Jag har absolut inga problem med batteriet och är nöjd med att jag tog det.

Jag har dock ett problem, vet inte om det är något fel på min touchpad. En fjärdedel av touchpaden, den som är längst åt vänster fungerar inte. Den ger verkligen ingen respons när jag rör i det området. Ska det vara så? Någon som stött på detta?

Permalänk
Skrivet av Leanderzon:

Jag köpte 13.3-tummaren med 1gb grafikminne och 9-cells batteri. Jag har absolut inga problem med batteriet och är nöjd med att jag tog det.

Jag har dock ett problem, vet inte om det är något fel på min touchpad. En fjärdedel av touchpaden, den som är längst åt vänster fungerar inte. Den ger verkligen ingen respons när jag rör i det området. Ska det vara så? Någon som stött på detta?

Jag hade problem med touchpaden efter att jag hade installerat om windows. Drivrutinen var konstig så hela plattan var riktigt kass. Det gick liksom att dra pekaren från sida till sida, men att välja en ikon gick inte, blev hackigt som fan och oprecist. Tog bort alla drivisar och smälllde in synaptics. Hade den där andra som finns på hemsidan också samtidigt som synaptics och det var då det fuckade sig.

Ta bort alla drivisar och installera om.

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Jag hade problem med touchpaden efter att jag hade installerat om windows. Drivrutinen var konstig så hela plattan var riktigt kass. Det gick liksom att dra pekaren från sida till sida, men att välja en ikon gick inte, blev hackigt som fan och oprecist. Tog bort alla drivisar och smälllde in synaptics. Hade den där andra som finns på hemsidan också samtidigt som synaptics och det var då det fuckade sig.

Ta bort alla drivisar och installera om.

Vad finns det för fler drivisar än "Symantec Pointing Device Center" som ligger under program? Var hittas övriga drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av Leanderzon:

Vad finns det för fler drivisar än "Symantec Pointing Device Center" som ligger under program? Var hittas övriga drivrutiner?

Jag hade blåst datorn och installerat en ren kopia windows om jag var du. Länk nedan till acer och drivrutiner till 3820TG:

Service & Supportärenden

Permalänk

Har haft min 3820TG med 5650-kortet och 9-cellsbatteriet i lite drygt en vecka nu, nöjd med köpet helt klart.
Köpte till denna, Targus Laptop Skin 13,3" Black/Orange, TSS056EU - Inet.se och den passar utan problem trots batteriet.

Har provat lite spel på den, Left 4 Dead 2 körs något under högsta inställningarna med ca 56 FPS i snitt och ett minimum på 38 enligt FRAPS. Bad Company 2 går att köra på medium-inställningar utan problem, snittar runt 40 FPS, kan gå ner under 20 men inget jag märkt av som störande när jag spelar så gissar att det är under väldigt kort tid.

Så vill man slippa oroa sig för om spelen går att köra så är ju den här ett solklart val!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3, Q6600 3.2GHz, Corsair Hydro H50, Corsair DDR2 4096 MB, XFX 8800GTS 512, Corsair 550VX, Obsidian 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av golanisheli:

Jag hade blåst datorn och installerat en ren kopia windows om jag var du. Länk nedan till acer och drivrutiner till 3820TG:

Service & Supportärenden

Tack för länken. När du installerar W7, tar du den versionen som följer med (på partitionen) eller installerar du från en helt ny version? Anledningen till att jag frågar är att jag väldigt ogärna vill lägga ut 1K på W7, men väldigt gärna vill installera W7 på en Intel SSD.

Permalänk
Skrivet av leffo1:

Tack för länken. När du installerar W7, tar du den versionen som följer med (på partitionen) eller installerar du från en helt ny version? Anledningen till att jag frågar är att jag väldigt ogärna vill lägga ut 1K på W7, men väldigt gärna vill installera W7 på en Intel SSD.

Jag får gratis W7 Pro via universitetet så det är en ren kopia jag har kört. Partitionen har jag tagit bort helt eftersom jag inte gillar bloatware.

Jag är lite nyfiken på det här med SSD själv. Någon i tråden som har en 3820TG med SSD i? Hur funkar den, vilka hastigheter osv? Påverkar det batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av golanisheli:

Jag får gratis W7 Pro via universitetet så det är en ren kopia jag har kört. Partitionen har jag tagit bort helt eftersom jag inte gillar bloatware.

Jag är lite nyfiken på det här med SSD själv. Någon i tråden som har en 3820TG med SSD i? Hur funkar den, vilka hastigheter osv? Påverkar det batteriet?

Intel X25-M G2 80GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Intels X-25 M G2 är bäst, ingen protest, just nu. Den kanske inte har bäst sekventiell read/write av alla SSD's men den har bäst random read/write vilket är det man ska ha för vanlig datoranvändning (alla program samt page-filen brukar göra små små skrivningar/läsningar till hårddisken hela tiden). Läs resten av artikeln nedan så framgår det att Intel disken är skiten man ska ha.

Vad gäller batteritiden:
"Intel's X25-M boosted battery life by a bit over 6% or 27 minutes, not an insignificant increase in battery life."

Intel X25-M SSD: Intel Delivers One of the World's Fastest Drives - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem

Beställde Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED nyss och hoppas den lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Jag hade problem med touchpaden efter att jag hade installerat om windows. Drivrutinen var konstig så hela plattan var riktigt kass. Det gick liksom att dra pekaren från sida till sida, men att välja en ikon gick inte, blev hackigt som fan och oprecist. Tog bort alla drivisar och smälllde in synaptics. Hade den där andra som finns på hemsidan också samtidigt som synaptics och det var då det fuckade sig.

Ta bort alla drivisar och installera om.

Det verkar inte hjälpa att installera om drivrutinerna - problemet kvarstår. Någon som har något annat förslag?

Permalänk
Medlem

Ta gärna lite mer bilder så man ser hur batteriet ser ut i olika vinklar.

Såg att det ska finnas möjligheter att slänga in ett 3g kort i maskinen, vet ni om det finns någon plats ledig för detta eller får man isf skippa BT om man vill ha 3g kortet?

Permalänk
Medlem

Är det någon som tycker fläkten som sitter vid hårddisken, alltså framtill höger sida, är irriterande? Jag upplever ibland att den har ett högfrekvent ljud som blir störande i längden, för den går knappast på högvarv. Ni som har satt i en ssd, spinner den fläkten fortfarande trots att det inte sker ngn värmeutveckling där då. Lyssna gärna nära luftgallret höger fram.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Skulle också uppskatta fler bilder på 9-cells batteriet. Helst rakt platt på bara, även om Sam Sky's bilder var estetiskt tilltalande. Kanske blir ett 9-cells ändå för mig..

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden så noga, men 5650't i timelineXen har 1gb "hypermemory" enligt komplett, hypermemory innebär att grafikminnet körs i RAM-minnet, men har den något separat grafikminne alls?

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Funderar på att göra mig av med min stationära och köpa denna 13 tummare. Tror ni jag klarar mig med den som huvuddator eller kommer jag bli irriterad på den begränsade skärmytan? Ägnar mig mest åt att surfa men även en del programmering, spel och photoshop. Funderar evntuellt på att koppla den till en tv modell större eller behålla en av skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeman_83:

Funderar på att göra mig av med min stationära och köpa denna 13 tummare. Tror ni jag klarar mig med den som huvuddator eller kommer jag bli irriterad på den begränsade skärmytan? Ägnar mig mest åt att surfa men även en del programmering, spel och photoshop. Funderar evntuellt på att koppla den till en tv modell större eller behålla en av skärmarna.

Extremt svårt att svara på. Behåll en datorskärmen om du tror att du behöver den.

Permalänk

går det att docka 3820 eller den har inga sådana ingångar undertill? borde ju vara svårt med 9-cells batteriet åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

går det att docka 3820 eller den har inga sådana ingångar undertill? borde ju vara svårt med 9-cells batteriet åtminstone

Enligt prisjakt så går det inte och jag har inte funnit nåt sådant tillbehör ännu, så tyvärr verkar det inte gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

går det att docka 3820 eller den har inga sådana ingångar undertill? borde ju vara svårt med 9-cells batteriet åtminstone

Finns ej :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Skulle också uppskatta fler bilder på 9-cells batteriet. Helst rakt platt på bara, även om Sam Sky's bilder var estetiskt tilltalande. Kanske blir ett 9-cells ändå för mig..

YouTube - Acer Aspire Timeline 3820 laptop

Permalänk
Medlem

[QUOTE="DjHypnoz;10111001"]Ta gärna lite mer bilder så man ser hur batteriet ser ut i olika vinklar.

Den som letar finner

YouTube - Acer Aspire Timeline 3820 laptop

Permalänk
Medlem

Hmmm. Är det någon som har provat sin dator utomhus och har kollat hur den klarar sig mot solljus?
Går det att se någonting på skärmen när det är ljust utomhus? Går det att se någonting i solljus?
Reflekterar skärmen mycket ljus?

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på en 3820, den har i princip exakt det jag söker. Dock har jag inte lyckats hitta den i någon fysisk butik, det närmaste jag kom var en 3810 i samma storlek. Är det någon som vet om tangentborden på 3820 och 3810 är likadana?

Permalänk

Jag klämde på en 3810 på Mediamarkt och jag tyckte inte att tangentbordet sviktar som det står i någon review, kan vara annat tangentbord än 3820.... ?
3810 hade bara en fläkt mot 3820TG som har 2.
Tyckte att tangentbordet på Asus UL30VT sviktade för mycket för min smak.

Egentligen var jag där för att avgöra om jag ska lägga 3000:- extra för att få en
3820tg= 13,3/4Gb/320Gb/i5-450/HD5650/1.8kg/batteri 8h?/9000:- slimmad, tyst?, lätt och SNYGG!
7540G= 15,6/4gb/500Gb/i3-330/HD5650/2.8kg/batteri 3h?/ 6000:- bullig, högljudd?,tung, BILLIG!

Permalänk
Medlem

Helgonet76, jag personligen skulle lätt punga ut 3K extra för den slimmare, lätta, tysta och snygga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helgonet76:

Jag klämde på en 3810 på Mediamarkt och jag tyckte inte att tangentbordet sviktar som det står i någon review, kan vara annat tangentbord än 3820.... ?

Var även jag på Mediamarkt, sitter i princip bara och väntar på/letar efter svar på just den frågan innan jag beställer en 3820.

Permalänk

Hittade lite att läsa på detta forum. Använd Babelfish=)

Eftersnack efter testerna:
Acer Aspire 3820TG-434G64n (TimelineX) - 13-Zoll Timeline noch Xtremer - Seite 15 - Notebookjournal.de - Forum

test 3820
Tests - Acer Aspire 3820TG-434G64n (TimelineX) - 13-Zoll Timeline noch Xtremer auf notebookjournal.de

test 4820
Tests - Acer Aspire 4820TG-434G64Mn (TimelineX) - Timeline jetzt Xtreme ? auf notebookjournal.de

Tråden är gjord efter 2 tester. Frågorna rör mest 3820TG och 4820TG och deras problem.
Enligt testerna så hade visst 3820 fått sämre i test än 4820 men bara pga att inte pci-e var rätt aktiverad när den packades ur kartong så de har gett tips hur man ska lösa det.
Sen var det visst något om kalibrering av skärmen.

Läste även något om att usb 3.0 och 3g var på G men det kanske bara var rykten?

Jo! Exakt, måste jag måste veta tangentbord och ljudnivå innan jag kan slå till.
4820 ska visst fläkten aldrig stå stilla på enligt review:s så då är jag orolig för 3820:an låter!

Kan vi inte ha timelineX-träffar så man får se på de små monstren och lyssna se på dem=)
Nästa lika tufft som MC-träffar!

Permalänk
Medlem

Ni som var på Mediamarkt, sa de nåt om när 3820 kommer in?