Althlon II 630 - temp, vcore och kylare?

Permalänk
Medlem

Althlon II 630 - temp, vcore och kylare?

Har fått i uppdrag att sätta ihop en dator åt en bekant, kommer att bli en Athlon II 630 som jag planerar att överklocka en aning. Själv har jag ett intel-system så har jag inte riktigt hängt med i vad som gäller med processorer från amd så frågar jag här:

Vcore: vad är rekommenderade värden för ovanstående processor?

Temp: Vad anses vara lagom maxtemp vid full belastning? Gärna värden både för processorn och de enskilda kärnorna.

Kylare: Är på jakt efter en billig men tyst och funktionell kylare, vad jag kan förstå så bör denna duga om jag inte drar upp volten och håller hastigheten på en rimlig nivå:

https://www.inet.se/artikel/5321284/scythe-katana-3

Om jag förstått det rätt så är den billig, duglig och finns i lager...och klart bättre (tystare) än den som följer med processorn, plus att den går att montera så den är vänd mot bakfläkten i chassit. Finns det några andra förslag så mottages dom med tacksamhet

Kan ju också passa på att fråga vilka program som är lämpliga att stresstesta processorn med, fungerar tex Intel Burn med prcessorer från amd? Vore trevligt i så fall eftersom det knappast blir värre än så

Permalänk
Medlem

Här har du tillverkarens Vcore rekommendationer: http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=594&f1...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är de flesta Athlon II X4 olika i volt, även i samma hastighet så det finns inget givet svar, pröva dig upp försiktigt från stock volt och se till att temp håller sig under 60 grader i load samtidigt som den självklart klarar stabilitetstestet.

LinX är vad jag vet den bästa stabilitetstestaren idag.

Kylaren är bättre än orginal ja men ska man överklocka seriöst är det bättre att investera i en Mugen 2 eller TRUE och använda push-pull med två fläktar. Kommer ge avseevärt bättre temperaturer så definitivt värt den extra investeringen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

1.6Vcore (3.3GHz)
max load 35-40
Corsair H50

Just nu vad jag ligger på med samma processor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grozakk
1.6Vcore (3.3GHz)
max load 35-40
Corsair H50

Just nu vad jag ligger på med samma processor

Appappapp, rekommendera inte över 1,55V nu, helst inte över 1,5V.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inget av vad jag gör med min dator.

Bara skrev mina specs för en likadan processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grozakk:

Rekommenderar inget av vad jag gör med min dator.

Bara skrev mina specs för en likadan processor

Den borde väl orka pumpa ut mer än 3.3ghz vid 1.6v? Känns som en ganska dålig överklockning för den processorn?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm