Multitasking i nästa version av Iphone OS

Permalänk

Gött då jag idag köpte 3GS:en. Kanske lite konstig tajming med tanke på att det verkar komma en ny rätt snart, men vaffan, ska man vänta på nästa grej väntar man ju i evigheter. Tänkte jailbreaka för att få just multitask men nu kanske man slipper

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Att 3G inte får full funktionalitet i 4.0 handlar nog mest om att få sina trogna användare att köpa en 3GS eller kommande 4G och tjäna en peng på så sätt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Du säger ju själv nästa generation Iphone så det falller väl sig ganska naturligt att det är skillnad mellan två generationer.

Kan du köra Xbox 360-spel på en Xbox?

PS3 på en PS2?

Wii på en Gamecube?

Din nuvarande Iphone 3G kommer fungera precis lika bra och lite bättre och du "klagar" över att din förra generationens telefon inte fungerar lika bra som kommande generation?
Just du kanske inte klagar men något som har med generationsväxlingar att göra gillar du inte och detta något kanske orsakar ett hat mot en tillverkare av "prylar".

*host* Redan min Nokia N93 klrade av multitasking men inte Iphone? Kan detta vara en anledning till att jag håller mig ifrån Apple eftersom dom dumförklarar sina konsumenter?

Nej som det är idag kommer jag aldrig köpa nån Apple-produkt pga deras policy att kunder är till för att köras över flera gånger om dvs betala för sånt som andra aktörer på marknaden släpper gratis!

Permalänk
Medlem

Inge riktig multitask....

"The background services seem more than enough to cater for the needs of various applications. They include background audio, VoIP, background location, push notifications, newly implemented local notifications, task completion and fast app switching service that takes care of returning apps to you in the way you left them even though they DIDN'T actually run in-between."

Programmen AVSLUTAS (De ligger inte och tuggar utan endast appens läge sparas)men de kan anropa TJÄNSTER som ligger i bakgrunden. Tydligen verkar inte det som att man kan skapa egna tjänster utan man får endast använda de tjänster som Apple tillåter.

EDIT
Länk

http://www.gsmarena.com/iphone_os_40_is_now_official_with_ove...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk

Ja, vad kan man säga?
Vilka är värre än de värsta Apple-fanatikerna?

Uppenbarligen de som är anti-Apple.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Inge riktig multitask....

"The background services seem more than enough to cater for the needs of various applications. They include background audio, VoIP, background location, push notifications, newly implemented local notifications, task completion and fast app switching service that takes care of returning apps to you in the way you left them even though they DIDN'T actually run in-between."

Programmen AVSLUTAS (De ligger inte och tuggar utan endast appens läge sparas)men de kan anropa TJÄNSTER som ligger i bakgrunden. Tydligen verkar inte det som att man kan skapa egna tjänster utan man får endast använda de tjänster som Apple tillåter.

EDIT
Länk

http://www.gsmarena.com/iphone_os_40_is_now_official_with_ove...

När jag läste det fetstilta trillade jag ju nästan av stolen...

Permalänk
Avstängd

Välkommen till 2000 talet apple.

Finns det något sämre företag förtillfället? jag menar tom med M$ är som små gulliga lamm i jämnförelse.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Det roliga här är att det är nördarna här som är minoritet.
De flesta som har en pryl från Apple ser användbarheten och användareupplevelsen i sin produkt medan ni som klagar snöar in på saker som de flesta skiter fullständigt i.

Menar ni att de 85 miljoner som har en av Apples mobila enheter valde att köpa en sådan bara på grund av hype, status eller för att Apple är så himla bra på marknadsföring?
Då får ni ta och kamma er och börjas se saker i lite större perspektiv än med inlåst hjärna!:P

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Det roliga här är att det är nördarna här som är minoritet.
De flesta som har en pryl från Apple ser användbarheten och användareupplevelsen i sin produkt medan ni som klagar snöar in på saker som de flesta skiter fullständigt i.

Menar ni att de 85 miljoner som har en av Apples mobila enheter valde att köpa en sådan bara på grund av hype, status eller för att Apple är så himla bra på marknadsföring?
Då får ni ta och kamma er och börjas se saker i lite större perspektiv än med inlåst hjärna!:P

Ja nördarna är minoritet och oftast vet de mer än vanlig folk. Ja konstigt att de inte köper vad som helst...

Läs på lite marknadsföring så får du se hur mycket det spelar roll.

Om alla var nördar skulle apple gå KK

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Ja nördarna är minoritet och oftast vet de mer än vanlig folk.

Nördar vet inte mer än "vanligt" folk om deras åsikter baseras på fördommar!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Nördar vet inte mer än "vanligt" folk om deras åsikter baseras på fördommar!

Vilka fördomar då och ja fördomar stavas med ett d!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Vilka fördomar då och ja fördomar stavas med ett d!

Ja fördomar stavas med ett D, ingen som påstått något annat eller skrivit det på något annat sätt, däremot stavas det med 1 "M" men å andra sidan är stavning totalt irrelevant så varför du leker språkpolis vetifasen, kanske du är ute efter 90-tals flashbacks!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Det roliga här är att det är nördarna här som är minoritet.
De flesta som har en pryl från Apple ser användbarheten och användareupplevelsen i sin produkt medan ni som klagar snöar in på saker som de flesta skiter fullständigt i.

Menar ni att de 85 miljoner som har en av Apples mobila enheter valde att köpa en sådan bara på grund av hype, status eller för att Apple är så himla bra på marknadsföring?
Då får ni ta och kamma er och börjas se saker i lite större perspektiv än med inlåst hjärna!:P

Visst är nördarna i minoritet men det är nördarna som står i första ledet när dem vill ha förändring och därmed leder "alla andra" åt det hållet så underskatta dem inte.

Permalänk
Medlem

Ganska kul att jag faktiskt hade varit mer glad i Apple utan uppdateringen. Undviker det i den mån man kan men Iphonen var mobilen jag letade efter;) Men det betyder inte att jag föredrar höga priser, dåligt att de anser att ny hårdvara är skit o att jag ska köpa det nyaste osv finns bra saker med såklart men Apple som företag är inte för tillfället min kopp av thé.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag blev först glad men efter lite efterforskningar är det ju ingen "riktig" multitasking som kommer erbjudas. Visst kommer säkert vissa typer av program funka bra ändå men jag hade gärna sett att man faktiskt kan köra program i bakgrunden, inte bara ha dem "sovandes".

Permalänk
Medlem

Vad gör uppdateringen som apparaten inte redan gör? Om nu "multitasking" så lustigt handlar om att ha program sparade i bakgrunden men inte körande så är väl detta knappt värt att nämna? Det enda jag tänker mig man kan vinna på det är ju att t.ex. spel Apple godkänner kan pausas när man går tillbaka till menyn. Häftigt...

Själv håller jag tummarna på Windows Mobile 7 - nu när Android börjar blomma ut och mognat till sig så är det väl dags att standardet höjs nämnvärt över Apples nivå från alla håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag kan rapportera att min qtek 7070 (aka HTC Canary) kan multitaska. Ptja den är väl runt 6-7 år nu skulle jag tro, release 2003.

http://pdadb.net/img/qtek7070.jpg

Och det är knappast den första mobilen som kunde det.

Likaså kan min 7 år gamla Qtek 1010 multitaska. Och det är inga problem där inte.

Har även äldre handhållna enheter som klarar av multitasking utan problem.

Sen att en sunkigt Symbianlur ifrån SE multitaskar dåligt är väl inte så konstigt. UIQ är tortyr att använda på alla sätt.

Frågan är ju varför de inte tillåter multitasking ifrån början. Kanske för att pressa ut så mycket batteritid som möjligt? Det är ju inget batterimonster vi snackar om när det gäller iPhone så det kanske är den ursprungliga tanken.

Tycker synd om 3G-ägarna som inte får ta del av innovationen från Apple.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Ja fördomar stavas med ett D, ingen som påstått något annat eller skrivit det på något annat sätt, däremot stavas det med 1 "M" men å andra sidan är stavning totalt irrelevant så varför du leker språkpolis vetifasen, kanske du är ute efter 90-tals flashbacks!

Så varför bestämmer du dig för att besvara det mest irrelevanta i hans svar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Så varför bestämmer du dig för att besvara det mest irrelevanta i hans svar?

Du menar att det vore helt rimligt att jag går igenom hela detta forumet, skriver ner alla fördomar, sen gör en uppsats värdig en Chalmersstuderande där jag sammanfattar alla fördomar?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Du menar att det vore helt rimligt att jag går igenom hela detta forumet, skriver ner alla fördomar, sen gör en uppsats värdig en Chalmersstuderande där jag sammanfattar alla fördomar?

Nej du missförstår mig, jag frågade dig bara varför du valde att svara på de mest irrelevanta. Då du själv säger att det du svarade på är irrelevant. Vilket är roligt.

Sedan är de väl inte så konstig fråga, jag menar, ditt inlägg kan väldigt enkelt tolkas som en fördom.

Permalänk

Vad innebär detta? Min gamla nokia 6500 slide som jag fick för 0kr från tre för typ 2 år sedan kan spela musik samtidigt som jag är inne på msn och surfar på nätet tex.

Funkar det inte att göra det på en vanlig iphone alltså? Shit så illa trodde jag aldrig det var.

Permalänk
Medlem

HTC Desire någon?

Kan inte nån moderator varna/ta bort inläggen från folk som bara käftar med varandra?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Iphone är så att du kan bara ha en applikation igång åt taget, lyssna på musik går att "minimera" och göra annat som skicka sms, surfa på nätet eller liknande samtidigt som musiken är igång. men ska du starta ett spel så kan du räkna med att den stänger av musiken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Det roliga här är att det är nördarna här som är minoritet.
De flesta som har en pryl från Apple ser användbarheten och användareupplevelsen i sin produkt medan ni som klagar snöar in på saker som de flesta skiter fullständigt i.

Menar ni att de 85 miljoner som har en av Apples mobila enheter valde att köpa en sådan bara på grund av hype, status eller för att Apple är så himla bra på marknadsföring?
Då får ni ta och kamma er och börjas se saker i lite större perspektiv än med inlåst hjärna!:P

En sak som ni "missar" är att Apples produkter är bra för de som inte är nördar: tänk på alla medborgarinnor som - i alla fall väldigt få - som inte är så intresserade av tex. benchmarks, tester, batteritid, och "allt det nördiga" bakom skärmen.

Så Apples produkter är bra för de som inte orkar ha en seg HTC-telefon utan en Appleprodukt där "it just works".:)

edit: en HTC mobil skulle nog medborgarinnan tycka vara svår men en iPhone är ju - låt vara att Apple låst den för 3:e partsprogram - funktionell så till vida att den *fungerar* och så vill väl de flesta ha en telefon: för de lite nördigare finns det ju mer "djupgående tekniska" andra alternativ.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Det roliga här är att det är nördarna här som är minoritet.
De flesta som har en pryl från Apple ser användbarheten och användareupplevelsen i sin produkt medan ni som klagar snöar in på saker som de flesta skiter fullständigt i.

Menar ni att de 85 miljoner som har en av Apples mobila enheter valde att köpa en sådan bara på grund av hype, status eller för att Apple är så himla bra på marknadsföring?
Då får ni ta och kamma er och börjas se saker i lite större perspektiv än med inlåst hjärna!:P

Ja?Det är väl inget nytt att den som vill vara hipp och lite inne köper en appleprodukt så dom kan sitta med sina polare/bekanta och visa hur fräna dom är?Sen att produkterna från apple är handikappade bara för att apple vill tjäna pengar på dom 2-3 gånger med mjukvarubaserade uppgraderingar är ju inte heller nått nytt?
Än är inte den sista idioten född som man kan tjäna pengar på:)
MvH...

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Anser mig själv som en nörd, men samtidigt så äger jag en iphone och en mac... Det här med Iphone att den inte har det senaste och att den saknar en massa som andra mobiler har och att många hänger upp sig på detta. Alltså iphonen saknar en massa nya finesser men är den mest användarvänliga mobil som finns på marknaden nu. Tror det finns många som väljer en telefon som de förstår än en mobil med det senaste men du hittar inte hur du ringer någon. Alla är inte lika teknikintresserade och väljer gärna en mobil som är lätt att använda.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk

Blir inte apple för mig i framtiden när min 3G dör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Så Apples produkter är bra för de som inte orkar ha en seg HTC-telefon utan en Appleprodukt där "it just works".:)

Säg inte så snälla, det är så jäkla irriterande. Apples produkter är långt ifrån felfria! Har haft min Iphone i ett år nu och jag har stött på många buggar/problem. Har haft problem med att inte kunna dra svara-slidern när det ringer (borta nu som tur är, sjukt irriterande), det har hänt att telefon-appen slutat reagera på knapptryckningar helt (krävde omstart av telefonen) och att volymenslidern fastnat i Ipod-appen.

Är ändå väldigt nöjd med telefonen, den saknar en del funktioner, men de den har gör den oftast väldigt väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
OS uppdateringar till iPhone har alltid varit gratis!

Vet inte hur sant det är till iPhone, men jag fick iallafall pröjsa 75 spänn för senaste uppdateringen till min iPod touch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av libertyaa
Säg inte så snälla, det är så jäkla irriterande. Apples produkter är långt ifrån felfria! Har haft min Iphone i ett år nu och jag har stött på många buggar/problem. Har haft problem med att inte kunna dra svara-slidern när det ringer (borta nu som tur är, sjukt irriterande), det har hänt att telefon-appen slutat reagera på knapptryckningar helt (krävde omstart av telefonen) och att volymenslidern fastnat i Ipod-appen.

Är ändå väldigt nöjd med telefonen, den saknar en del funktioner, men de den har gör den oftast väldigt väldigt bra.

+1 Min 3G har också buggat sig med allt i från fönsterhantering till WIFI. Skulle inte gå så långt att kalla den dålig , men speciellt stabil är den absolut inte.

Visa signatur

Citera för svar!