Permalänk
Medlem

2.87gb minne går att använda :S

Tjenare sweclockare! har ett litet problem här!
Helt ur det blå denna vackra dag så visar kontrollpanelen och aktivitetshanteraren att jag bara kunde använda ca 2 gb av mitt ram minne (2048 enligt hanteraren och 1,99 enligt kontrollpanelen) de va ju lite skumt tyckte jag då jag har 4gb installerat och som alltid har fungerat. hur som helst så hoppade jag in i BIOS och upptäckte att memory remap feature va enable! aha! så jag stängde av det och nu när jag kommer in så säger den att Jag bara kan använda 2.87 gb av minnet :O? slutsatsen är iaf att båda ram stickorna borde fungera i och med att jag kan använda mer än 2gb men vad har hänt? jag vill ju kunna använda alla 4 gigabyten!

System:
64-BITARS (x64) WINDOWS 7!

Moderkort: Evga p55 ftw
prolle: (19x multi och 195 bus speed = 3.9ghz i5 750 på sisådär 1.27 Vcore)
Minne: G.skill 1600mhz 1.35 V eco. (2:8 ratio = 1560 mhz) 7-8-7-24 timings. (spelar ingen roll ifall jag kör XMP profile eller inte vad gällande detta problemet.

vad är felet? och tack på förhand!

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Halloj,

Felet ligger troligtvis i att du kör ett 32-bitars Windows. Har för mig att 32bitars Windows endast stödjer 4GB minne TOTALt dvs. grafikminnet inkluderat vilket borde innebära att du i dagsläget kör på ett grafikkort med ca. 1GB minne vilket lämnar ca 3GB för RAM att användas..

Uppgradera till ett 64-bitars OS så kommer du kunna använda allt ditt minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Halloj,

Felet ligger troligtvis i att du kör ett 32-bitars Windows. Har för mig att 32bitars Windows endast stödjer 4GB minne TOTALt dvs. grafikminnet inkluderat vilket borde innebära att du i dagsläget kör på ett grafikkort med ca. 1GB minne vilket lämnar ca 3GB för RAM att användas..

Uppgradera till ett 64-bitars OS så kommer du kunna använda allt ditt minne.

ne , det va det jag glömde skriva, jag kör nämligen ett 64 bitars win 7!

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

grejen är att du ska ha memory remap enable för att kunna utnyttja allt om jag förstått rätt

Jag hänvisar till "Hardware guy" här på forumet, han tycks förklara varför du saknar ca 1GB, varför du inte fick 4GB från början däremot kan jag inte svara på
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=751...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
grejen är att du ska ha memory remap enable för att kunna utnyttja allt om jag förstått rätt

Jag hänvisar till "Hardware guy" här på forumet, han tycks förklara varför du saknar ca 1GB, varför du inte fick 4GB från början däremot kan jag inte svara på
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=751...

men jag har ändrat runt lite och när jag har remap på så är det 2gb spikat enligt aktivitetshanteraren =/ =/ =/

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

prova att gå in på msconfig och kika i bootfliken > avancerat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
prova att gå in på msconfig och kika i bootfliken > avancerat.

mhm, där är alla värden icke förbockade (dvs gråa) eller så är rutorna tomma.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

ok då är det som det ska där i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

En sticka har lagt av? testa att köra dom 1 och 1

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge
En sticka har lagt av? testa att köra dom 1 och 1

men jag tror inte det för att jag kan ju få 2.87 att funka och stickorna är ju på 2gb vardera så... då borde ju båda iaf fungera! ...men jag ska testa dom en och en bara för att. vem vet en kanske bara funkar till hälften helt plötsligt

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Vad har ändrats sedan det fungerade? Ny biosversion t.ex.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimpen
Vad har ändrats sedan det fungerade? Ny biosversion t.ex.

ne... jag har uppdaterat till den nyaste för nån vecka sen. 59a tror jag den hette, och det funkade med den, det enda jag kan komma på som kan ha gjort det är att jag har hållit på och bytt plats på grattaf endel på sistonde för att pröva hur bra det funkar i 8x osv.
Sen har jag ju pillat lite med att få klockiningen att bli bättre men när jag märkte att detta skumma händeså resettade jag tom. cmos och gick igenom allt igen så jag är jävligt förbryllad över detta.... men imorgon så ska jag slå på alla pci-express slots igen med jumpersen och ta tillbaka min 4.1ghz klock som jag upplevde stabil och som jag hade när det funkade, sen ska jag också pröva ett gammalt bios då jag bara kan switcha över till det snabbt och enkelt. vi får se om det händer nått då annars får jag väll ropa på hjälp i denna tråden imorgon igen. =/

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Testa ändå köra dina stickor en och en och testa sedan dina slots med en sticka du vet fungerar som den skall.

(Memtest)

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Testa ändå köra dina stickor en och en och testa sedan dina slots med en sticka du vet fungerar som den skall.

(Memtest)

testade båda stickorna var för sig nyss, en av dem krånglade lite men sen tillslut fick jag igång den, till och med 4,1 ghz klockingen! den stickan behövde bara ett hack högre VTT än den andra ( 1.2 istället för 1.75)

MEN JAG TROR JAG FANN LÖSNINGEN! jag hade ju stött på dethär problemet i samband med att jag flyttat om mitt graffa i de olika pci-e slottarna och stängt av och på dom lite om vartannat. nu satte jag på dem alla igen och så kom jag på vad hardweareguy hade sagt i dendär länken som en snubbe länkade innan, där han nämde nått om att det kan bli komflikter och trubbel med hur mkt ram som kan användas i och med att chipset drivrutinen kanske körs i 32 bitar. (jag har ju stängt på den chipset bundna pci-e slotten nu) och då kom jag på att ajg kanske borde se över chipset inställningarna i BIOS, jag gjorde detta och ändrade en iställning där: advanced chipset features > PCI express configuration > maximum payload size. den ändrade jag till 4096. och tjoff så funkar det :)! alla program (cpu-z, aktivitetshanterare och windows kontrollpanelen) ser 4 gb nu igen :)! odck står det PCI MMIO allocation 4gb to 2048 MB inne i memory configen än och jag tycker aktivitethanteraren delar upp minnet lite halvskummt...

aktivitetshanteraren :
fysikskt minne (MB)
totalt: 4087
cachelagrat: 792
tillgängligt: 2691
ledigt: 2020

(siffrorna hoppar lite så det kanske inte stämmer på siffran exakt)

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -