Tjo, vettig i5 dator för 6k tro?

Permalänk
Medlem

Tjo, vettig i5 dator för 6k tro?

Tjena tänkte bygga en i5 dator för runt 6k och undrar om denna lista ser vettig ut helt enkelt eller om man är korkad och har totalt missat nåt, kollat igenom det mesta och verkar vara hyffsad kvalite pa allt förutom lådan som jag gärna sparar ett par kronor på.

Också om det verkligen är att föredra 4st minnen istället för 2st eller om man istället bör uppgradera senare.

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Tackar! Ett ja eller nej och varför duger gott som svar om ni orkar

Permalänk

du måste ta en printscreen annars kommer vi till våra egna kundvagnar xD

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk

Du kan kan inte länka till din kundvagn, ta print screen istället.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikatataku
Du kan kan inte länka till din kundvagn, ta print screen istället.

Och ladda upp nånstans och länka hit, exempelvis på:
http://tinypic.com/

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Illa av mig, tack för den snabba överväldigande responsen iaf

Sådär!

Permalänk

Har du redan hårddisk? För du saknar någon lagring i det där paketet.
Sen skulle jag rekommendera att du skyr märket "Ace" som pesten.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Precis, har du hårddisk? vidare har du dvd-brännare? Sen skulle jag nog också akta mig för ACE, de har inget vidare rykte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

ACE har ju som sagt inget vidare rykte, men dom burkarna som jag har byggt med ACE har det funkat skit bra i, då är det ju visserligen inga stöm monster vi talar om, men det är ju inte din burk heller så det går nog bra, men köp gärna ett bättre sen när du får råd med det hela..

Du kan få lite perspektiv över ACE i min menning..

Jag körde följande på ett ACE RawDeal+ 620 Watt utan problem

Moderkort: Gigabyte EP45T-EXTREME
CPU: E7400 @ 4.4GHz
Minne: 2x2GB Kingston
GPU: 2xMSI R4830 512MB OC Edition @ 700/1100
3Hårddiskar

+ en massa annat, så det går, men man ska nog inte belasta dom för mkt då dom skriver Peak load och inte vad det klarar av 24/7

MVH

Permalänk
Medlem

Är rädd att minnena har för hög spänning, max är 1,65 V till 1156.

Permalänk
Medlem

Tackar för inputen, misstänkte att det skulle vara lite halvt som halvt med chassit men ser som så att om det nu skulle vara kasst får man väl köpa ett nytt nätaggregat eller så, 500W lär räcka gissningsvis och HD+DVD finns redan från en äldre dator, kanske skulle nämnt det också men tack för det iaf

Skönt att höra någon som har bra erfarenhet av de iaf, får bli en chansning tror jag hur illa ska de va egentligen

Edit: Hmm minnena säger du, får kolla på det...

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6217&page=4

och

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6217&page=3

Ska tydligen gå ihop som det ser ut, ska läsa lite om moderkortet också för att kolla... tack iaf!

Permalänk
Medlem

Kan ha missat något.

Skulle du ha HDD och DVD med? annars satsa på 5770 och 4Gb minne.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem

Edit 2

Såg nu va du mena va visst 1.9, illa tack för den! verkligen Nåt tips på samma prisklass vad man ska välja, ex de som jag länka till ovan eller finns det några mer prisvärda?

Den ovan känns väl hyffsat men kommer inte 400W vara för lite även om det är kvalite om man nu knuffar in ett 5770 grafikkort till någongång i framtiden kanske?

Edit3: Moderkortet ska tydligen stödja VCORE på minnena upp till 2.43 om det nu är en vettig referens att den går att ändra till det, vad tror du?

http://www.tomshardware.com/reviews/h55-h57-motherboard,2555-...

Permalänk
Medlem

Det blir klart enklare om man får lov att bygga utan hårddisk och DVD/CD. Då hade jag valt följande:

Fint, tyst chassi med 80+ certifierat nätagg.

4850 funkar lika bra som ett 5770 och uppgraderingen vore hårfin. Visst, du får dubbelt så mycket minne på 5770 men dessvärre mindre kraft. Glöm inte att 4870 knäcker 5770 med relativ lätthet, så 4850 gör jobbet i stort sett fullt lika bra som 5770. Båda har t.ex. 800 streamprocessorer.

Skål!

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag, har kollat runt på grafikkortet men hittade inte juuuust 4850an på komplett eller om det va 4870, iaf tänkte beställa idag och hämta det imorrn i hämtbutiken om jag har tur. Dessutom har 5770 och 5750 avkodning och vidareförsel av HD AUDIO vad det nu heter plus Eyefinity men misstänker att 4850an också kanske har det. Men får bli det andra pga just ljudsaken och koppling till två stycken HD tv vid sidan om.

Tyst fint chassi låter lovande dock men sen lär ju grafikkortet låta som en jordbävning ändå. Känns fel att lägga pengar på ett chassi när man kan dra till med prestanda för samma pengar just =/

Edit: SKÅÅÅL!

Permalänk
Medlem

SOnata 3 är ett bra och tyst chassie MEN blir för varm. Du har bara en 120mm som dra ut luft från chassiet, en 120 mm kan installeras fram men medför en extra kostnad. Vill du komma undan billigt rekommenderar jag nått sånt http://www.inet.se/artikel/6901233/cooler-master-elite-333-sv... + http://www.inet.se/artikel/6909446/corsair-cx-400w-80- . Sen glöm inte att du ska ha minnen för stationär dator, Spleen har länkat till minnen för bärbara datorer.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Spleens packet anv'nder sodimm minnen som bara funkar i laptops. Annars s[ tycker jag att du ska satsa p[ en AMD processor f;r att f[ b'ttre prestanda.
Urs'kta f;r att [,' och ; 'r borta, Chrome som sp;kar.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Det blir klart enklare om man får lov att bygga utan hårddisk och DVD/CD. Då hade jag valt följande:

http://img28.imageshack.us/img28/2743/datory.jpg

Fint, tyst chassi med 80+ certifierat nätagg.

4850 funkar lika bra som ett 5770 och uppgraderingen vore hårfin. Visst, du får dubbelt så mycket minne på 5770 men dessvärre mindre kraft. Glöm inte att 4870 knäcker 5770 med relativ lätthet, så 4850 gör jobbet i stort sett fullt lika bra som 5770. Båda har t.ex. 800 streamprocessorer.

Skål!

Nu ska vi nog lugna ner oss lite, att få på dom minnena som du hade i ditt paket kräver hammare, då du har valt SO-DIMM som är till Laptops, sen så är ju 5770 bättre och drar mindre ström.

En sak till, ett 4870 knäcker inte ett 5770 med relativ lätthet, då dom jämnförs med varandra, men 5770 drar mindre stöm och har DX11, så nu tar vi och tänker lite mer innan vi gör för fel...

MVH

Permalänk
Medlem

Haha skippar spleens input generelly då, iaf mikitataku hittar ingen AMD som presterar lika bra i princip, ska göra extremt mycket videoencodning från DV kamera och annat så måste ha quad och inte sett nåt från AMD som är lika snabbt. Också gärna 1600mhz minnen finns tydligen dessa, osäker vad jag ska satsa på om nu 1.9V inte är något problem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518211 Ska tydligen vara ok...

Sen är det verkligen värt att lägga 1k på låda när man kan lägga 500 spänn på ett som antagligen fungerar ganska väl, så extremt dåligt kan det väl ändå inte vara?

Edit 83: Får tacka igen för massa grym input allihop!

Permalänk
Avstängd

Du ska inte köra 1.9V på S1366 och S1156 då dom har en max specc på 1.65V, det som händer om du har högre volt är att du kan bränna din minnes kontroll i CPUn och då är det inte lika roligt längre!

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
En sak till, ett 4870 knäcker inte ett 5770 med relativ lätthet, då dom jämnförs med varandra, men 5770 drar mindre stöm och har DX11, så nu tar vi och tänker lite mer innan vi gör för fel...

+1

Dessutom så är 5770 bättre än 4870 i många jämförelser också, och som sagt, strömsnålare och framförallt kallare och tystare. mitt 5770 idlar på runt 40 grader i ett ljuddämpat chassi, och i load runt 60-70, pressar jag det i furmark så närmar det sig 80 grader dock.

4870 däremot idlar runt 60 grader enligt många källor i vanliga chassin och i load närmar det sig 80 grader, har ingen uppgift på hur varmt det blir vid furmark press men det är ju troligen några grader högre. Dessutom låter många av kylarna till det som en hårtork dock inte alla.

Så vill du ha ett relativt tyst och svalt kort så ska du verkligen inte välja 4870.

EDIT: Hastigheten på RAM-minnena är inget du märker av, det är bara i teoretiskt bandbredd du får fina siffror

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Okey får bli antingen något annat ram då eller ta det andra jag fann ovan.

Hursom märkte jag ett litet problem med moderkortet, hade tydligen inte firewire och de andra som nämns har inte det och 2st 16x PCI Express så kikade vidare lite och fann tre andra moderkort som har båda dessa dock har de lite för-nackdelar som oroar mig lite smått.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496285&view=detailed#Pro...
Billig men stödjer bara upp till 10666 minnen och bara 4x på andra PCI Express porten, funkar crossfire bra ändå om man skulle köra det i framtiden och hur är det med minnena tror ni?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580148&view=detailed#Pro...
Lite dyrare men har två st X16 Express portar men också bara upp till 10666 minnen

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584455&view=detailed#Pro...
Mittemellan och stödjer upp till 14400 minnen men har också bara 4x på andra PCI expressporten

Finns det något annat alternativ i prisklassen med just firewire 2st PCI express 16x och stöd för ramminnen i högre frekvenser vad ni vet?

Tack igen och ush va så nöjd med MSI moderkortet jag fann förut...

Permalänk
Medlem

Sådär byggt om lite smått nu och tog ett annat moderkort och minnen istället, tydligen gav 4x på pci-expressporten bara 5% skillnad i prestanda vilket inte lär vara alltför mycket när man kanske om nu så kör 2 grafikkort någongång.

Drar till och köper det om en halvtimme tror jag, lådan får bli som det blir

Någon sista tanke innan köp, typ att nej det går inte för att grafikkortet är grönt och som alla vet står gigabyte moderkort inte ut med gröna grafikkort osv etc?!

Permalänk
Medlem

Dumt att snåla med nätagg, det är den viktigaste komponenten i datorn, dör den kommer den även förstöra andra grejer i burken. Lägg till några 100-kronor och köp ett kvalitetsagg istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle
Sådär byggt om lite smått nu och tog ett annat moderkort och minnen istället, tydligen gav 4x på pci-expressporten bara 5% skillnad i prestanda vilket inte lär vara alltför mycket när man kanske om nu så kör 2 grafikkort någongång.

http://i45.tinypic.com/2h831a0.jpg

Drar till och köper det om en halvtimme tror jag, lådan får bli som det blir

Någon sista tanke innan köp, typ att nej det går inte för att grafikkortet är grönt och som alla vet står gigabyte moderkort inte ut med gröna grafikkort osv etc?!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Undvik ACE, period, dom har en väldigt stor tendens att dö efter en kort tids användning, och dom kan också skada resterande komponenter.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Läst runt nu på forumet, verkar inte lovande direkt som ni sagt...

Så har två alternativ antingen köpa en låda+nätagg eller låda med nätagg i och vill ha så billigt som det bara går antingen från inet eller komplett och ska i framtiden kunna driva ytterligare ett 5770 kort i princip och någon hårddisk... och nu menar jag billig typ behöver inte bästa kvaliten men givetvis inte skit från ovan nämnda märke. Vill kunna ha de imorrn helt enkelt. Ledsen för trubblet!

Ajsanbajsan

Permalänk
Medlem

Bara så du vet kommer nog inte ditt moderkort gilla minnena direkt. Har för mig att de flesta P55 moderkort bara tar 1.5V från början, på mitt ska man flytta en jumper för att ha högre volt än 1.5 (ASUS)
De flesta moderkortstillverkare har manualer till sina kort på deras hemsidor, där kan du se vad som gäller.

Sen tycker jag nästan du kan ta ett par vänliga 1333mhz minnen eller 1066mhz, jag lovar dig att du inte märker någon skillnad alls i prestanda.
Det är ifall du jätte tvunget ska hålla på bencha och samla poäng i syntetiska test. På riktigt märker du inte ens en ms skillnad.
Dessutom sparar du någon hundralapp och möjligtvis onödigt klödd.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
SOnata 3 är ett bra och tyst chassie MEN blir för varm. Du har bara en 120mm som dra ut luft från chassiet, en 120 mm kan installeras fram men medför en extra kostnad.

Alltså, det märks att man inte byggt ihop datorer på ett bra tag.
När jag senast byggde ihop var man glad om man hade ett nätagg med 92mm fläkt istället för 80 och om man ens hade möjlighet att sätta dit en extra 80mm fläkt under.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Bara så du vet kommer nog inte ditt moderkort gilla minnena direkt. Har för mig att de flesta P55 moderkort bara tar 1.5V från början, på mitt ska man flytta en jumper för att ha högre volt än 1.5 (ASUS)
De flesta moderkortstillverkare har manualer till sina kort på deras hemsidor, där kan du se vad som gäller.

Sen tycker jag nästan du kan ta ett par vänliga 1333mhz minnen eller 1066mhz, jag lovar dig att du inte märker någon skillnad alls i prestanda.
Det är ifall du jätte tvunget ska hålla på bencha och samla poäng i syntetiska test. På riktigt märker du inte ens en ms skillnad.
Dessutom sparar du någon hundralapp och möjligtvis onödigt klödd.

Mvh

Problemet är ju då bara att tex. A-Data's 1600mhz minnen är billigare än alla 1333minnen (på inet iallafall)
så varför köpa sämre och dyrare? Speciellt om man senare bestämmer sig för att överklocka

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Det var som fan. Hade jag lyckats pressa in ett par laptopminnen?

Det var kanske inte helt optimalt, men du kan alltid köpa en hammare och prova om du känner för det. Blir ett par hundra dyrare förstås men tänk då på att prioritera ett gummiklätt hammarskaft för att slippa så mycket vibrationseffekt mot handen. Den kan domna av annars om du blir tvungen att slå en [bra jävla] stund.

På tal om värme bör du definitivt prioritera ett modulärt agg. Det om något hade jag lagt pengar på. Fast jag förmodar att mitt förtroende är förbrukat, men någon annan borde kunna bekräfta detta.

Skål!

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle
Läst runt nu på forumet, verkar inte lovande direkt som ni sagt...

Så har två alternativ antingen köpa en låda+nätagg eller låda med nätagg i och vill ha så billigt som det bara går antingen från inet eller komplett och ska i framtiden kunna driva ytterligare ett 5770 kort i princip och någon hårddisk... och nu menar jag billig typ behöver inte bästa kvaliten men givetvis inte skit från ovan nämnda märke. Vill kunna ha de imorrn helt enkelt. Ledsen för trubblet!

Ajsanbajsan

Kör på Cooler master chassi och FSP agg som någon länkade ovan.
http://www.inet.se/artikel/6901285/cooler-master-elite-341-sv...
http://www.inet.se/artikel/6909507/400w-fsp-400-60apn-bulk

400W räcker absolut till din setup.

Min dator i signaturen drar 150/250W i idle/load.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor