Misco och 14 dagars ångerrätt

Permalänk
Medlem

Misco och 14 dagars ångerrätt

Kortfattat, fick den beställda bärbara datorn förra veckan och den motsvarade inte mina förväntningar. Vill använda mig utav ångerrätten men Misco vägrar. Enligt de har datorn varit igång och kan därför inte returneras.

Vad gör man nu?

Permalänk

Du gnäller lite till så ger de säkert med sig och försöker lura andra konsumenter istället. Du har i vart fall rätt att ångra köpet efter att ha satt igång datorn och undersökt den.

Sedan handlar du från något som säljer datorer som tål att sättas igång.

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara någon återställningsavgift när det gäller bärbara datorer. Den är ju mest troligt i ett ganska väsentligt förändrat skick om du startat och installerat mjukvaran i den. De borde acceptera att ta tillbaks datorn mot en avgift som brukar vara några hundra.

Permalänk
Medlem

Men man skall väl inte behöva gnälla liksom? Misco är inget källarföretag precis, de borde veta reglerna. Ser nu att Misco har en egen tråd, får maila en ansvarig istället....

Permalänk
Medlem

Du ska få lämna tillbaka datorn !

Köpte en netbook på Netonnet men var inte nöjd så lämnade tillbaka den, det enda som dom sa var: Varför jag lämnade tillbaka den.

Man måste ju kunna testa? Hur ska man annars veta att man själv blir nöjd med produkten? : )

Permalänk

Om du har köpt via postorder har du ångerrätt, även på datorer.
Dock kan butiker ta ut avgifter för återställning vilket dom även har rätt till.

Kontakta annars din konsumentvägledare om Misco inte vill lyssna på dig!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Misco är inget källarföretag precis, de borde veta reglerna.

Det stämmer, men problemet med bärbara datorer (eller för den delen en vilken som helst dator med ett pre-installed OS) är att med en gång du, som slutkund, startat den en gång är skicket väsentligt förändrat. Detta betyder att ångerrätten ej längre gäller.

Men som andra sagt så brukar de flesta [större] företag ändå godta en retur mot en kostnad för återställning.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det stämmer, men problemet med bärbara datorer (eller för den delen en vilken som helst dator med ett pre-installed OS) är att med en gång du, som slutkund, startat den en gång är skicket väsentligt förändrat. Detta betyder att ångerrätten ej längre gäller.

Kan du åberopa någon praxis som stöder den uppfattningen? Jag håller inte med om att det är en väsentlig förändring av varans skick.

Citat:

Men som andra sagt så brukar de flesta [större] företag ändå godta en retur mot en kostnad för återställning.

Om det går att återställa till en låg kostnad så talar det enligt min uppfattning för att det aldrig var en väsentlig förändring till att börja med.

Hur är det egentligen med systemåterställnings-skivor, får man aldrig med sådana till konsumentdatorer längre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det stämmer, men problemet med bärbara datorer (eller för den delen en vilken som helst dator med ett pre-installed OS) är att med en gång du, som slutkund, startat den en gång är skicket väsentligt förändrat. Detta betyder att ångerrätten ej längre gäller.

Väsentligt förändrat?, förändrat överhuvudtaget är det inte. Gjorde en fabriksåterställning för att se huruvida datorn var förändrad (enligt Misco) och det var exakt samma som när jag startade datorn, samma steg för steg, fylla i namn etc, efterinstallationer av drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblindojo
Hur är det egentligen med systemåterställnings-skivor, får man aldrig med sådana till konsumentdatorer längre?

Återställningspartition finns på hårddisken. Fick även med Windows XP (nedgradering) skiva som jag inte har använt. Systemåterställningsskivor kan man skapa mha Acers recovery-program i windows.

Permalänk

För övrigt så kikade jag på lagtexten:

Citat:

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Även i det fall förändringen skulle vara väsentlig så är åtgärden att sätta igång datorn en sådan nödvändig åtgärd att ångerrätten ändå skulle kvarstå.
Konsumenten måste kunna undersöka datorn medan den är igång innan han eller hon bestämmer sig, allt annat vore ju befängt.

Permalänk
Medlem

Ja, många företag fick ju en hel del skit från KO för något halvår sedan för att de öppet ljuger på deras hemsidor om konsumenters rättigheter till att undersöka varan och om de så vill rätten till att skicka tillbaka den inom 14 dagar.

Hänvisa till lagrummet bara så ger de nog sig rätt snabbt. De vet att du har rätt att skicka tillbaka den.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Inaktiv

Men, det måste väl ändå finns någon gräns för vad man kan lämna tillbaka? Hur skulle det se ut om detta verkligen var tillåtet? Tex bedragare som byter ut sina låsta telefoner, mot olåsta från nätbutiker (jag vet att sådant händer).

Tex apple har väl speciell regel när det gäller ångerrätt ang iphones, för att hindra bedragare från att lura butikerna, hade jag hört?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är direkt förkastligt att köpa en dator, provköra den i hemmet, med följden att mekaniska delar börjar slitas och sedan förvänta sig att butiken ska ta tillbaka den. Konsumentlagen anger just därför att varan ska vara i väsentligt oförändrat skick. Det är INTE en sådan dator._

Skulle du vilja köpa en ny dator som i själva verket redan använts och prövats av andra? Jag skulle då bli väldigt besviken och aldrig mer handla i den butik som säljer begagnade varor som nya. Detta har inträffat för mig och senast var det en mobil med SMS i inkorgen och fingeravtryck på skärmen. Går inte tillbaka till den butiken igen kan jag säga._

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Men, det måste väl ändå finns någon gräns för vad man kan lämna tillbaka? Hur skulle det se ut om detta verkligen var tillåtet? Tex bedragare som byter ut sina låsta telefoner, mot olåsta från nätbutiker (jag vet att sådant händer).

Tex apple har väl speciell regel när det gäller ångerrätt ang iphones, för att hindra bedragare från att lura butikerna, hade jag hört?

Det är väl inte särskilt svårt att kolla om det verkligen är den mobilen det handlar om. IMEInummer osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
Jag tycker det är direkt förkastligt att köpa en dator, provköra den i hemmet, med följden att mekaniska delar börjar slitas och sedan förvänta sig att butiken ska ta tillbaka den. Konsumentlagen anger just därför att varan ska vara i väsentligt oförändrat skick. Det är INTE en sådan dator._

Skulle du vilja köpa en ny dator som i själva verket redan använts och prövats av andra? Jag skulle då bli väldigt besviken och aldrig mer handla i den butik som säljer begagnade varor som nya. Detta har inträffat för mig och senast var det en mobil med SMS i inkorgen och fingeravtryck på skärmen. Går inte tillbaka till den butiken igen kan jag säga._

Det är väl ändå inte konsumentens fel. Att mekaniska delar som fläktar och hårddiskar som ska fungera i minst två år har dragits igång kan knappast räknas som att varans skick är förändrat.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
Jag tycker det är direkt förkastligt att köpa en dator, provköra den i hemmet, med följden att mekaniska delar börjar slitas och sedan förvänta sig att butiken ska ta tillbaka den. Konsumentlagen anger just därför att varan ska vara i väsentligt oförändrat skick. Det är INTE en sådan dator._

Det finns ingen "konsumentlag". Du har fel.

Citat:

Skulle du vilja köpa en ny dator som i själva verket redan använts och prövats av andra? Jag skulle då bli väldigt besviken och aldrig mer handla i den butik som säljer begagnade varor som nya. Detta har inträffat för mig och senast var det en mobil med SMS i inkorgen och fingeravtryck på skärmen. Går inte tillbaka till den butiken igen kan jag säga._

De flesta butiker tycks sälja returer som fyndvaror eller liknande och vara ärliga med att den är öppnad, till ett lägre pris. Det innebär visserligen i slutänden en kostnad för butiken som resulterar i högre pris för oss konsumenter, och det kan man ju ha åsikter om. Det är dock en jämn spelplan där alla butiker får konkurrera enligt samma regler.

Eftersom nästan alla butiker kör ett race till botten där den som har lägst pris och sämst service vinner så tycker jag personligen att tvingande konsumentskyddsregler är rätt okej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Väsentligt förändrat?, förändrat överhuvudtaget är det inte. Gjorde en fabriksåterställning för att se huruvida datorn var förändrad (enligt Misco) och det var exakt samma som när jag startade datorn, samma steg för steg, fylla i namn etc, efterinstallationer av drivrutiner osv.

Problemet är om du har aktiverat Windows i samband med din tidigare färdigställning av installationen. Detta kan möjligtvis vara grund till att hela produkten faller utanför ångerrätten då man kan yrka att aktivering av operativsystemet är det samma som att bryta förseglingen på mjukvaran.

Förövrigt kan batteri till bärbara datorer "snabbt ... försämras" vilket också påverkar ångerrätten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblindojo
Även i det fall förändringen skulle vara väsentlig så är åtgärden att sätta igång datorn en sådan nödvändig åtgärd att ångerrätten ändå skulle kvarstå.

Konsumenten måste kunna undersöka datorn medan den är igång innan han eller hon bestämmer sig, allt annat vore ju befängt.

Njaej, tolkningsfråga anser jag. Det man undersöker är ju datorn - detta kan (och bör - då ångerrätten ej gäller software samt en del andra produkter) göras utan att starta Windows.

Man vet vad man kan förvänta sig av Windows - att man däremot inte gillar designen, vikten, ergonomin eller liknande på datorn är det man kan lägga som orsak till returen (dock behöver man givetvis inte uppge någon orsak till butiken). Visserligen kan CPU/RAM/batteritid etc spela en roll här också men då är vi tillbaka till förändrat skick pga installeringen av Windows.

Förövrigt så tycker jag hela konsumentskyddet är fel utformat i Sverige - det hela leder till allt för mycket impulsköp som i tur leder till en av två saker;

1. Företaget förlorar pengar pga att de ej kan sälja varan som ny. Antingen säljer de till mycket rabatterat pris eller så sitter de kvar med produkten på lager i år och dag då deras margin är så liten att rabatterat pris inte är billigt nog för folk flest att köpa som "demovara".

2. Företaget lurar oss konsumenter och säljer produkten som ny.

Jag har själv givetvis använt mig av detta "skydd" och som konsument älskar jag det. Som företagare ... not so much.

En lösning jag tycker vore bättre är om man som företagare har rätt att ta ut en "restocking fee" på f.ex. 25%. Detta stoppar många impulsköp av varor man egentligen bör undersöka till fullo innan köp. Det ger konsumenten en möjlighet att returnera varor (mot en mindre avgift) där man verkligen har ångrat sig samtidigt som det ger företagen en möjlighet att täcka sina förluster pga returer.

En, för konsumenter, väldigt god bi-effekt av systemet ovan är samtidigt att priset på begagnade varor sjunker rätt rejält - vilket jag egentligen tycker är helt rätt. Som det är idag kan jag [nästan] uppgradera mina hårddiskar varje år till de nya största modellerna utan att betala en krona; lägger ut mina ett år gamla diskar på tradera där någon idiot betalar bortimot fullt nypris vilket är lika mycket (eller ibland mer) än vad årets storlekar kostar. Helt sjukt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Problemet är om du har aktiverat Windows i samband med din tidigare färdigställning av installationen. Detta kan möjligtvis vara grund till att hela produkten faller utanför ångerrätten då man kan yrka att aktivering av operativsystemet är det samma som att bryta förseglingen på mjukvaran.

Förövrigt kan batteri till bärbara datorer "snabbt ... försämras" vilket också påverkar ångerrätten.

Högst troligen fel.
Om det följer med windows till datorn så är det en OEM-licens, vilken är knuten till datorn och inte till vem som köpt den. Enda gången det skulle vara ett problem är om man registrerat licensen i sitt eget namn. Inget av detta sker dock av att starta datorn, så hur du får till startad dator = väsentligt förändrad är väldigt underligt.

Argumentet gällande batterier är ju bara störtlöjligt. Om ett batteri hinner bli så mycket sämre att det det räknas som väsentligt under de första två veckorna så är det någonting fel på batteriet från första början.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Högst troligen fel.
Om det följer med windows till datorn så är det en OEM-licens, vilken är knuten till datorn och inte till vem som köpt den. Enda gången det skulle vara ett problem är om man registrerat licensen i sitt eget namn. Inget av detta sker dock av att starta datorn, så hur du får till startad dator = väsentligt förändrad är väldigt underligt.

Argumentet gällande batterier är ju bara störtlöjligt. Om ett batteri hinner bli så mycket sämre att det det räknas som väsentligt under de första två veckorna så är det någonting fel på batteriet från första början.

Stämmer, utan att ha varit uppkopplad och aktiverat Vista stod det "Äkta programvara" under kontrollpanelen/system och med Acer logo vid sidan om.

Det där med batteriet håller även jag med där. Testade datorn med batteriläge under 30min vilket inte skall påverka batteriets livslängd nämnvärt.

Nu har iofs Misco varit inne och svarat andra på deras egna tråd och det ser ut som om jag har blivit ignorerad alternativt kommer ett utförligt svar imorgon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inget av detta sker dock av att starta datorn, så hur du får till startad dator = väsentligt förändrad är väldigt underligt.

Enkelt. Mitt ursprungliga argument för varför den är väsentligt förändrad är precis av samma orsak som ARN fattat sitt beslut som sedan länkats i tråden.

Att man sedan relativt enkelt kan återställa produkten till fabriksinställningar spelar mindre roll - som företagare ville jag inte litat på att kunden gjort detta [riktigt] och ville därför avkrävt kunden en avgift för kontrol/utförande av detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Argumentet gällande batterier är ju bara störtlöjligt. Om ett batteri hinner bli så mycket sämre att det det räknas som väsentligt under de första två veckorna så är det någonting fel på batteriet från första början.

Jag håller med, det betyder dock inte att säljare kan försöka använda detta som en orsak. Vad jag vet har ARN sagt sitt ang. laddbara batterier tidigare men folk flest vet inte detta och litar blint(sp?) på säljare/kundtjänst.

För att förtydliga, min post var på inget sätt menad att försvara Misco's position (jag tycker dock att ångerrätten som sådan är "out of the window" men mot en relativt liten avgift så...) utan endast ett pekfinger om vad de kan använda som ammunition för att ångerrätten inte längre gäller.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Hittade ett fall som hade avgjorts i ARN.

http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...

Där hittade vi ju precis en sådan här situation!

Frågan är om man kunde nå en annan utgång i rätten med rätt processföring, särskilt som en av ARN's ledamöter varit skiljaktig.

Att återställa en dator med skivor eller återställningspartition kan visserligen ta lite tid, men huvuddelen sker ju utan interaktion av användaren. Den faktiska arbetsåtgången är ju inte mer än några minuter.

Nämndens majoritets beslut tycks utgå ifrån att återställningen sker manuellt genom att en person söker genom datorn efter ändringar, och så är ju inte riktigt fallet.

Permalänk
misco.se

Hej Jumbo.

Enligt reglerna anses en öppnad, igångkörd och fullt installerad dator använd och kan tyvärr inte tas tillbaka enligt dina önskemål.

Då du endast verkar missnöjd med datorns ljudnivå så kan vi självklart undersöka detta ytterligare. Vi är flera på vårt kontor som har just denna dator och vi tar gärna in den till oss för att kostnadsfritt jämföra och felsöka så din dator inte har en felaktig fläkt eller liknande. Kontakta oss igen på kundtjanst@misco.se så skall vi undersöka ärendet ytterligare.

Med Vänlig Hälsning,
/Jonas Dahlborg, MISCO

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst ARN fallet och dess tolkning om vad som får göras för att undersöka datorn samt "förarbetena till lagrummet i fråga har kravet på väsentlighet".

Borde ju ändring av uppstarten av datorn inte räknas in som att datorn "inte länge är i väsentligen oförändrat skick".

För hur ska man annars kunna "göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den". Om man inte ens kommer förbi startskärmen!

Man kan ju inte undersöka en dator om man inte kommer förbi start inställningar.

Om misco.se grundar just detta beslut på ARN fallet, får man tänka till innan man handlar en bärbar hos dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gykalo
För hur ska man annars kunna "göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den". Om man inte ens kommer förbi startskärmen!

Jag hävdar fortfarande att det är datorn man kontrollerar - inte operativsystemet. Med andra ord är en färdigställning av OS installationen onödvändig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Och jag anser fortfarande att för att kontrollera datorn behöver man kunna pröva att göra det man vill göra med datorn, inklusive installera Photoshop eller WoW eller vad man nu tycker är skoj.

Permalänk
Medlem

Så länge du själv slipper få den datorn levererad som ny till dig efter den "kontrollen" ja

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Så länge du själv slipper få den datorn levererad som ny till dig efter den "kontrollen" ja

Precis!

Allt för många gånger har jag mottagit s.k. nya varor som helt klart varit öppnade och använda. Mobiltelefon med SMS, minneskort med diverse bilder/musik osv. Det värsta måste dock vara ett moderkort jag köpte från en respekterad datorbutik där det inte bara saknades tillbehör (bakplåten och sata kablar) men CPU hållaren var även förstörd - gissa om jag hade problem att returnera detta kort som DOA...

Jag har, principiellt, ingenting emot ångerrätt eller öppet köp tyvärr är dock lagen utformad så att de allra flesta butiker är tvungna att "luras" med mindre de ska gå back på alla impulsköp som görs online. Jag vill tro att problemet numer är ännu större då det är väldigt vanligt att välja faktura som betalningssätt - detta leder i princip till att man kan köpa precis vad man vill för att ta hem det och "prova" produkten i ett par veckor innan man kommer underfund med att man inte egentligen vill ha/behöver produkten ifråga. Det har inte kostat dig som konsument ett öre (förutom returnfrakt - vilket även den går att lura till sig gratis hos merparten av butiker; be om en betald returfraktsedel då produkten ej fungerar, "ändra" dig sedan till att du åberopar ångerrätten).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Precis!

Det har också hänt mig, men jag tycker fortfarande att företagen skall följa distansköplagen.

Är varan använd får de se till att kontrollera denna och lägga ut den som demovara. Inet/dustinhome/Komplett har en sådan hörna.

I mitt fall var det inget impulsköp, utan jag planerade att köpa en 13". Såg tyvärr efter köpet att notebookcheck hade testat denna dator och det var då som jag insåg att det var en produktegenskap. I Batteriläge - tyst, nätsladden i - störande. Läs nedan.

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Travelmate-8371-Time...

Citat:

The test device is barely audible with 31.2 dB(A) in battery mode and attracts attention only at hard disk access with 34.3 dB(A). In return, the candidate becomes very existent with 33.7 dB(A) as soon as the adapter is connected. The fan then runs with a sonorous whirring almost consistently in the background.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Problemet är om du har aktiverat Windows i samband med din tidigare färdigställning av installationen. Detta kan möjligtvis vara grund till att hela produkten faller utanför ångerrätten då man kan yrka att aktivering av operativsystemet är det samma som att bryta förseglingen på mjukvaran.

Förövrigt kan batteri till bärbara datorer "snabbt ... försämras" vilket också påverkar ångerrätten.

Njaej, tolkningsfråga anser jag. Det man undersöker är ju datorn - detta kan (och bör - då ångerrätten ej gäller software samt en del andra produkter) göras utan att starta Windows.

Då får skilja på att köpa en mjukvara löst och när den ingår i ett komplett paket tillsammans med hårdvara.
En OEM-licens är låst till hårdvaran, en vanlig licens är det inte.
En dator är så mycket mer än design. Jag vill självklart veta om dator X verkligen når upp till de specifikationerna som den deklareras för. Jag måste ha rätt att undersöka datorn och se om den når upp till mina förväntningar (som jag annars hade kunnat se i en fysisk butik.). Förväntningarna behöver inte bara vara design, utan särskilt hårdvara och så vidare. Man kan inte begära att människor tvunget måste själva ta reda på reviews på internetsidor. Vad händer med produkter som saknar reviews på internet isåfall? Dammsugaren elektrolux 39201b? Och hur vet jag att skribenten och jag har samma åsikter och preferenser?
Jag har rätt att undersöka datorn och ev "förstöra" det som hindrar mig från det (exempelvis de där gräsliga plastkartongerna (typ minneskort brukar komma i) som inte går att annat med en kniv och grov våld). Det jag inte har rätt till skulle man kunna tänka sig vara att undersöka från hur många våningar datorn klarar att falla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
1. Företaget förlorar pengar pga att de ej kan sälja varan som ny. Antingen säljer de till mycket rabatterat pris eller så sitter de kvar med produkten på lager i år och dag då deras margin är så liten att rabatterat pris inte är billigt nog för folk flest att köpa som "demovara".

Distansköpslagen är till för att man som kund inte har möjlighet att prova och utvärdera varan innan köp (som den kan göra vid köp i fysisk affär). Företaget får helt enkelt utvärdera om det är värt att ha en internetbutik och räkna med några returnerade exemplar eller ha en fysisk affär med lokalhyror, demoex, personal osv osv så att kunden verkligen får undersöka varan innan köpet. Det är ett val företaget måste göra, distansköpslagen är ingen nyhet.