Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Väsentligt förändrat?, förändrat överhuvudtaget är det inte. Gjorde en fabriksåterställning för att se huruvida datorn var förändrad (enligt Misco) och det var exakt samma som när jag startade datorn, samma steg för steg, fylla i namn etc, efterinstallationer av drivrutiner osv.
Problemet är om du har aktiverat Windows i samband med din tidigare färdigställning av installationen. Detta kan möjligtvis vara grund till att hela produkten faller utanför ångerrätten då man kan yrka att aktivering av operativsystemet är det samma som att bryta förseglingen på mjukvaran.
Förövrigt kan batteri till bärbara datorer "snabbt ... försämras" vilket också påverkar ångerrätten.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av goblindojo
Även i det fall förändringen skulle vara väsentlig så är åtgärden att sätta igång datorn en sådan nödvändig åtgärd att ångerrätten ändå skulle kvarstå.
Konsumenten måste kunna undersöka datorn medan den är igång innan han eller hon bestämmer sig, allt annat vore ju befängt.
Njaej, tolkningsfråga anser jag. Det man undersöker är ju datorn - detta kan (och bör - då ångerrätten ej gäller software samt en del andra produkter) göras utan att starta Windows.
Man vet vad man kan förvänta sig av Windows - att man däremot inte gillar designen, vikten, ergonomin eller liknande på datorn är det man kan lägga som orsak till returen (dock behöver man givetvis inte uppge någon orsak till butiken). Visserligen kan CPU/RAM/batteritid etc spela en roll här också men då är vi tillbaka till förändrat skick pga installeringen av Windows.
Förövrigt så tycker jag hela konsumentskyddet är fel utformat i Sverige - det hela leder till allt för mycket impulsköp som i tur leder till en av två saker;
1. Företaget förlorar pengar pga att de ej kan sälja varan som ny. Antingen säljer de till mycket rabatterat pris eller så sitter de kvar med produkten på lager i år och dag då deras margin är så liten att rabatterat pris inte är billigt nog för folk flest att köpa som "demovara".
2. Företaget lurar oss konsumenter och säljer produkten som ny.
Jag har själv givetvis använt mig av detta "skydd" och som konsument älskar jag det. Som företagare ... not so much.
En lösning jag tycker vore bättre är om man som företagare har rätt att ta ut en "restocking fee" på f.ex. 25%. Detta stoppar många impulsköp av varor man egentligen bör undersöka till fullo innan köp. Det ger konsumenten en möjlighet att returnera varor (mot en mindre avgift) där man verkligen har ångrat sig samtidigt som det ger företagen en möjlighet att täcka sina förluster pga returer.
En, för konsumenter, väldigt god bi-effekt av systemet ovan är samtidigt att priset på begagnade varor sjunker rätt rejält - vilket jag egentligen tycker är helt rätt. Som det är idag kan jag [nästan] uppgradera mina hårddiskar varje år till de nya största modellerna utan att betala en krona; lägger ut mina ett år gamla diskar på tradera där någon idiot betalar bortimot fullt nypris vilket är lika mycket (eller ibland mer) än vad årets storlekar kostar. Helt sjukt.